معاون صدای رسانه ملی با تشریح اقدامات مهم معاونت صدا در نوروز99، از تداوم برنامه ریزی ها برای همراهی هرچه بیشتر با مردم و مسئولین در شرایط خاص فعلی كشور خبر داد.
اقدامات شبكههای رادیویی در نوروز99 از زبان معاون صدا
معاون صدای رسانه ملی با تشریح اقدامات مهم معاونت صدا در نوروز99، از تداوم برنامه ریزی ها برای همراهی هرچه بیشتر با مردم و مسئولین در شرایط خاص فعلی كشور خبر داد.
حمید شاه آبادی، ضمن اشاره به متفاوت بودن شرایط نوروز 99 نسبت به سالیان گذشته، گفت: با توجه به نام گذاری سال جهش تولید و شیوع ویروس كرونا، فضای متفاوتی در كشور ما وجود دارد. طعبیتاً این مسئله بر روی كنداكتور برنامه های رادیویی نیز تاثیر زیادی داشت و از اوایل اسفند تغییرات در برنامه ها را دستور كار خود قرار دادیم. ماموریت ویژه ای را در شرایط فعلی تعریف كرده و با محوریت شبكه رادیویی سلامت، ستاد كرونا را در معاونت صدا ایجاد كردیم كه در این راستا بیش از 1366 ساعت برنامه در همه شبكه های ملی و سراسری ما در بیش از 3 هزار قسمت تولید و پخش شد.
وی افزود: به عنوان مثال برنامه پاسخگو باشیم از رادیو سلامت، هم در خصوص شایعات ایجاد شده اقدام به شفاف سازی نمود و هم پیرامون پرسش های گوناگون مخاطبان اقدامات لازم را انجام داد. طنز شب های قرنطینه و یا سایر برنامه های موثر، همراهی با مردم در قالب برنامه های جذاب آموزشی در چارچوب حفظ آرامش و جلوگیری از نگرانی های مضاعف، ارتباط مستقیم با متولیان این حوزه، اخبار و اطلاع رسانی های در لحظه، حضور قدرتمند در فضای مجازی با عناوین كاملا مختلف از جمله هزاران قطعه صوتی و تصویری كه خوشبختانه در آموزش نحوه پیشگیری از شیوع ویروس كرونا بسیار مفید و موثر واقع شد را در دستور كار خود قرار دادند.
معاون صدای رسانه ملی تصریح كرد: همچنان برنامه های جدی خودمان را در خصوص كرونا ادامه می دهیم تا فضای كشور به حالت عادی بازگردد.
توجه به ساختارهای مختلف در برنامه های نوروزی معاونت صدا
شاه آبادی توجه به قالب های مختلف برنامه سازی را مهم دانست و خاطر نشان كرد: در شرایط كنونی كشور در عرصه برنامه سازی رادیو باید به ساختارها و قالب های مختلف توجه می كردیم و چیدمان برنامه ها را تغییر می دادیم و به گونه هایی مثل مسابقه كه برای مردم جذاب تر است توجه بیشتری می كردیم و از طرفی هم به دلیل كاهش تردد ها، كمبود سفر و استفاده كمتر مردم از گیرنده های رادیویی در داخل اتومبیل، مخاطب در منزل را هدف قرار دادیم.
وی اظهار داشت: تهیه دهها نمایش رادیویی كه با استقبال مردم همراه بود از اقدامات ویژه رادیو نمایش و اداره كل نمایش های رادیو بود. همچنین طنز در برنامه های رادیو به طور جدی مطرح شد به نحوی كه همه شبكه ها در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دادند.
معاون صدای رسانه ملی گفت: به طور مثال در حوزه طنز با برنامه "دكه" از رادیو اقتصاد، برنامه "عید با شما" از رادیو ایران و«نوروز صبا» از رادیو صبا و برنامه های متعدد دیگر همراه مردم بودیم. در حوزه مسابقه نیز كه با مخاطب در منزل ارتباط بهتری برقرار می شود تولیدات متنوعی داشتیم كه از این جمله می توان به برنامه "یك دو صدا " از رادیو ایران و "حریر سخن" از رادیو فرهنگ اشاره كرد.از آرشیو موجود و تولیدات جدید، مجموعه "مستندهای روایی "همچون «روستاگرد» از رادیو تهران، فرزانگان فرهنگ از رادیو فرهنگ و برنامه پنجره از رادیو معارف پخش شد كه ارمغانی بود برای هموطنان عزیزمان، همچنین برنامه های گفتگو محور و مجلات تركیبی عملكرد بسیار خوبی داشتند كه به عنوان مثال می توان به برنامه "فرش بنفشه" از رادیو ایران ،«پاسخگو» از رادیو سلامت،«بدون انقضاء»رادیو گفت و گو اشاره كرد .
رادیویی ها در خط مقدم مبارزه با كرونا
معاون صدا با اشاره به شرایط خاص تولید برنامه در این ایام، تصریح كرد: بیش از 1980 ساعت برنامه ویژه نوروز در قالب 236 عنوان برنامه و 3330 قسمت، طراحی نوروزی ما در مجموعه معاونت صدا بود كه همكاران پر تلاش رادیو با وجود معضل همه گیری كرونا، توانستند به سرانجام برسانند . این در حالی است كه استودیوها محل خوبی برای رشد كرونا است و به دلیل نحوه تهیه برنامه های رادیویی، امكان استفاده از ماسك و دستكش با محدودیت های بسیاری روبرو است. ولی همكاران ما در فضایی سخت كار خود را انجام دادند . "رادیو نوروز" نیز فعالیت خود را از بیست اسفند شروع كرد و به خاطر تمدید شرایط خاص حاصل از كرونا تمام شبكه های رادیویی و رادیو نوروز تا 22 فروردین فعالیت خود را ادامه خواهند داد. اجرای موسیقی های زنده و موضوعات متنوع و متعدد مواردی بودند كه از "رادیو نوروز" به سمع مخاطبان رسید و به شدت مورد اقبال عموم قرار گرفت.
شاه آبادی با اشاره به دیگر اقدامات مهم و نو آورانه معاونت صدا، گفت: با توجه به تعطیلی كلاس های درس و غیر حضوری شدن كلاس ها پا به پای شبكه آموزش و شبكه 4 سیما، شبكه های رادیویی" نوروز"، "جوان"، "فرهنگ" و "قرآن" دروس علوم انسانی را آموزش دادند. همچنین با توجه به محدودیت هایی كه برای راهیان نور در نظر گرفته شده بود "راویان نور" را در فضای مجازی اجرا كردیم. در حوزه اطلاع رسانی نیز برنامه "قرارگاه" در شبكه جوان ارتباط خوبی را به ویژه با جوانان تلاشگری كه با نگاه آتش به اختیار كار خودشان را شروع كردند برقرار كرد.
معاون صدای رسانه ملی ادامه داد: بیش از 2500 عنوان برنامه و روزانه بیش از 400 هزار نفر با میانگین 37 دقیقه در روز مطالعه كتاب در بخش كتاب مجموعه ایرنصدا، وجود دارد كه این آمار بسیار قابل قبول است .كتاب های ویژه ای همچون رمان های قدیمی و كتاب "آب هرگز نمی میرد" شهید سلگی كه از سرداران شهید این ایام بود و از امروز پخش آن آغاز می شود از جمله اقدامات ایرانصدا است. همچنین با ویژه برنامه " 100 ثانیه با كتاب" در شبكه های فرهنگ، تهران و پیام، كتاب های متنوعی را در 100 ثانیه معرفی كردیم و مخاطبان می توانستند با ارسال پیامك كتاب مورد نظر را دریافت كنند.
ارتقا برنامه سازی تفسیر جهش تولید معاونت صدا
شاه آبادی انجام برنامه ریزی های راهبردی پیرامون شعار سال را مهم ارزیابی كرد و گفت: در خصوص شعار سال دو ماموریت برای رادیو قائل هستیم. ماموریت عمومی، بدین گونه است كه همه مردم، مسئولین و دستگاه ها باید به آن توجه كنند و كار رادیو و رسانه ملی اطلاع رسانی از این اقدامات است.همچنین معرفی كار آفرینان برتر و بازگو كردن همه اقداماتی كه مردم در راستای "جهش تولید" انجام می دهند در دستور كار قرار می گیرد. از جمله برنامه های نو آورانه مثل "تابلوی واردات" كه از رادیو اقتصاد پخش می شود كه در آن مردم از كالاهایی كه وارد كشور شده است، مطلع می شوند و هر فردی كه توانایی تولید آن كالا را داشته باشد، اعلام می كند و برنامه نیز فرد مورد نظر را معرفی می كند تا جلوی واردات آن محصول گرفته شود و دستگاه های مربوطه مانع از واردات آن محصول شوند.
ماموریت تخصصی رادیو درخصوص شعار سال نیز بدین گونه است كه در معاونت صدا ارتقا كیفیت برنامه های رادیویی به صورت جدی مد نظر قرار میگیرد و برای ارتقا كیفیت برنامه های رادیویی از حیث محتوا اقدامات لازم انجام می شود به نحوی كه جدا از برنامه های گفتگو محور با تولید برنامه هایی با ساختارهای نوین، پادكست ها، برنامه های با كیفیت و مخاطب محور، ارائه برنامه های جذاب و آموزنده، منجر به رشد كیفی و فراگیر تمامی برنامه های شبكه های رادیویی شود.در حقیقت تفسیر ما از شعار سال"جهش تولید در رادیو" خواهد بود.