وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخشنامه برنامه ریزی و برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم 1399-1398 را به دانشگاه ها ابلاغ كرد.
نحوه امتحانات پایان ترم دانشگاهها در دوره كرونا مشخص شد
وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخشنامه برنامه ریزی و برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم 1399-1398 را به دانشگاه ها ابلاغ كرد.
وزارت علوم تحقیقات و فناوری بخشنامه ای برای برنامه ریزی و برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم 1399-1398 به دانشگاه ها ابلاغ كرد كه به شرح زیر است :
1- ممكن است دانشگاه با بررسی همه جوانب و به ویژه با تأكید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و كارشناسان، برگزاری آزمون به روش حضوری را امكانپذیر تشخیص دهد. دانشگاههایی كه تمایل دارند تا امتحانات همه یا برخی از دروس به صورت حضوری برگزار شود به این نكته توجه داشته باشند كه برگزاری آزمون حضوری بر اساس تقویم نیمسال جاری، بهترین وضعیت متصور است، زیرا تعویق بازه امتحانات تبعاتی را در پی دارد كه باید به دقت بررسی و در نظر گرفته شود.
به ویژه برای دانشجویانی كه در نیمسال پایانی تحصیل خود قرار دارند، تعویق زمان امتحانات پایان نیمسال و یا تعدادی از دروس، به جز اینكه از نظر قانونی میتواند ثبت نام آنها در صورت قبولی در مقطع بالاتر را با مشكلات اجرایی روبه رو كند، موجب افزایش استرس و كاهش كارآمدی آنها در امتحانات پایانی نیمسال جاری میشود.
2- چنانچه در بند 18 نامه شماره 863 تاریخ 1399.01.11 نیز ذكر شد، در صورت تشخیص الزام برگزاری جلسات آزمون پایانی به روش حضوری، دانشگاههای محل زندگی دانشجو، همكاری لازم را با دانشگاه محل تحصیل دانشجو در اجرای آزمون و ارسال برگه امتحانی یا نمره كسب شده به دانشگاه مبدا داشته باشند. روشن است كه تشخیص استفاده از این امكان برعهده دانشگاه مبدا یا محل تحصیل دانشجو، پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی او است.
2- دانشگاههایی كه برگزاری آزمون حضوری را به دلایل منطقی نپذیرفته اند لازم است با پیروی از برنامه معینی، بخشی یا تمام ارزشیابی آموختههای دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره گیری حداكثری از امكانات فضای مجازی برگزار كنند. این ارزشیابی كه از تنوع بالایی برخوردار است میتواند یك یا چندین نمونه مؤثر از میان موارد زیر را در بر بگیرد:
الف-اجرای آزمون كوتاه در هر جلسه آموزش الكترونیكی اغلب سامانهها مانند Moodle و Adobe connect امكان اجرای آزمون را دارند. در سایر سامانهها نیز این امكان وجود دارد یا قابل ایجاد است.
ب-ارائه تكلیف یا تمرین برای هر جلسه درس، تمرینها و تكالیف هر جلسه درس میتواند به عنوان تمام یا بخشی از نتیجه ارزشیابی پایانی مورد نظر قرار بگیرد.
پ-تعریف پروژههای مختلف برای یك درس، متناسب با هدفهای برخی از درسها، امكان تعریف و واگذاری اجرای پروژههایی كه برای اجرای آن لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل یا نقض قانون فاصله گذاری اجتماعی نیست، وجود دارد.
ت-استفاده از شیوههای صوتی و صوتی-تصویری، امكان ارزشیابی میزان و كیفیت فعالیت دانشجو در هر جلسه و در طول نیمسال از طریق بررسی، مشاهده و یا ضبط فعالیتهای دانشجو وجود دارد.
3- علاوه بر اینها در صورت عدم برگزاری جلسات حضوری آزمون، كلیه امتحانات یا برخی از آنها به ویژه در دورههای تحصیلات تكمیلی كه تعداد دانشجویان یك كلاس اغلب محدود و انگشت شمار است، به صورت امتحان كتبی و یا شفاهی از طریق برگزاری ارتباط برخط بین استاد و دانشجو انجام شود.
در مورد برخی از دروس و به تشخیص استاد درس در صورتی كه این اطمینان وجود داشته باشد كه همه دانشجویان كلاس به تجهیزات رایانهای مناسب و كافی دسترسی دارند و سرعت اینترنت برای برقراری و حفظ ارتباط مناسب است، میتوان با كمك یك دوربین مبتنی بر وب به روش مستقیم از دانشجو امتحان گرفت.
در این صورت استاد پرسش را در اختیار دانشجو میگذارد و وی بلافاصله و در حضور استاد به روش مجازی شروع به ارائه پاسخ بر روی وایت بورد و یا برگه كاغذ سفید میكند. برگه پاسخ داده شده، به عنوان برگه امتحان تبدیل به تصویر و سپس ذخیره سازی میشود.
4- ارزیابی نهایی دانشجو باید به صورت تركیبی از روشهای مختلف انجام شود تا تصویر معتبرتری از میزان و كیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد. در این صورت فهرستی از فعالیتهای دانشجو در طول نیمسال كه میتواند برای نمره نهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد به شرح زیر خواهد بود:
حضور و فعالیت در كلاس به ویژه مشاركت در بحثها و پرسش و پاسخهای كلاسی
حل تمرینهای كلاسی وا رائه به موقع آنها
پروژه پژوهشی نیمسال (مشروط به این كه قابلیت اجرا در شرایط ویژه كنونی را داشته باشد)
ارزیابی شفاهی، شامل پرسش و پاسخ در طول و در پایان نیمسال، به صورت جداگانه برای هر دانشجو
5- در دوره كارشناسی كه تعداد دانشجویان هر درس نسبتاً زیاد هستند برگزاری آزمونهای چندگزینه ای غیرحضوری در قالب پروتكل مشخص كه به امنیت آزمون در آن توجه شده باشد، قابل بررسی است. روشن است كه این روش آزمون با ریسك مداخلههای غیرقابل كنترل همراه است و از این رو باید به عنوان یك گزینه در كنار سایر گزینهها برای سنجش آموختههای دانشجویان مورد استفاده قرار بگیرد.