معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است؛ آزمون كنكور هم بر اساس آن خواهد بود.
امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم لغو شد/ كنكور از 80 درصد محتوای دروس پایه دوازدهم برگزار میشود
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است؛ آزمون كنكور هم بر اساس آن خواهد بود.
امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم لغو شد/ كنكور از 80 درصد محتوای دروس پایه دوازدهم برگزار میشود
علیرضا كمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در پاسخ به این پرسش كه «چرا مدرسه تلویزیونی از اواسط عید كمرنگ شد و رفته رفته جای خود را به آموزش های مجازی داد؟»، اظهار كرد: هفته اول اسفند تعطیلات طولانی آغاز شد و متوجه شدیم باید خودمان را برای روند طولانی از تعطیلات آماده كنیم؛ اصولی را درنظر گرفته و بر اساس آن اقدام به طراحی برنامه كردیم.
وی افزود: اولین اصل، عادلانه بودن آموزش و حداكثر فراگیری بود و اصل دوم مهیا بودن امكانات بود چرا كه فرصتی برای طراحی جدید یك بستر و تجربه تعطیلی فراگیر نداشتیم؛ اصل سوم رعایت پروتكلهای وزارت بهداشت بود. امنیت و سلامت، اولیتر از آموزش است و اصل چهارم نیز انعطافپذیری در برنامه بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه از هفتم اسفند برنامهریزی با رسانه ملی آغاز و كلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد، گفت: آموزش تلویزیونی كمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگتر هم خواهد شد با 12 برنامه شروع كردیم و اكنون 28 برنامه از سه شبكه آموزش، معارف و چهارم پخش می شود و درباره پخش آموزش دروس شاخه كاردانش هم طراحیهای گستردهتری خواهیم داشت.
وی اضافه كرد: بیش از 1500 تا 1600 برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشتهها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است؛ 93 تا 97 درصد پوشش آنتنی وجود دارد اما برآوردی از اینكه كدام دانشآموزان پای آموزش های تلویزیونی نشستهاند، نداریم. هرچند طبق ارزیابیهای ما مسجل شده كه حدود 70 درصد بچهها پای تلویزیون نشستهاند و آموزشها را دنبال كردهاند و بیش از 9 میلیون بار دانلود از طریق تلوبیون انجام شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شاید یكی از دلایل حركت ما به سمت سامانههای مشخص نظارتپذیر همین نقیصه آموزشهای تلویزیونی بود كه نمی توانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزشهای تلویزیونی داشته باشیم و قابل سنجش و مدیریت نبود؛ برخی مناطق هم اصلا دسترسی نداشتند و درسنامههایی ارسال شد و راهبران آموزشی به صورت حضوری آموزش را ادامه دادند.
وی درباره اینكه «آیا آماری دارید كه چند دانشآموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟»، گفت: آماری نداریم.
كمرئی در واكنش به این گفته رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر اینكه « اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد كه با راهاندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی كتاب درسی را امتحان بگیرند كه ما مخالف هستیم»، بیان كرد: تأكید وزیر آموزش و پرورش، استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی؛ آزمون و ارزشیابی تا جایی كه واقع شده و آموزش برای معلم مسجل شده و دانشآموز در معرض یادگیری قرار گرفته است، انجام می شود؛ هنوز در حین آموزش هستیم و باید از یك كف دروس ارائه شده یقین حاصل كنیم و آن را ملاك قرار دهیم.
وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون ها مطرح شده بود كه برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا غیرحضوری خواهد بود؛ درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یك مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق كردهایم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: درباره سایر پایههای دوره متوسطه، این سناریو را مد نظر داریم كه چون آموزشهای ارائه شده توسط معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است، 80 درصد محتوای درسی، 20 نمره ارزیابی دانشآموز را به خود اختصاص دهد و آموزشهای ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری 4 نمره داشته باشد و یك فرصتی برای آنها باشد كه یك پنجم پایانی كتاب را مطالعه كردهاند.
كمرئی درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبكه شاد برای معلمان و دانشآموزان و سایر سؤالات مطرح شده از سوی رئیس كمیسیون آموزش مجلس گفت: دغدغه های مالی و حقوقی پیرامون شبكه شاد باید در حوزه های كارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو پلتفرمی كه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبدهای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الكترونیكی نیز شركت همراه اول ورود كرده و هر دو پلتفرم به صورت رایگان هبه شده و پلتفرم شبه تعاملی را همراه اول تا 15 سال تضمین كرده كه خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد. اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.
وی افزود: این پلتفرم در یك زمان 15 روزه عینیت یافته و ماموریت آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشده ایم. اما مدل اجرایی شبكه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچه ها فقط تعامل متنی را دارند و یك پیام رسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته ایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعات شده است. دلیل عدم حضور پیام رسان های داخلی این بوده كه آنها در زمان امضای قرارداد ضعیف پای كار آمدند و مشاركتشان در نیمه راه قطع شد.
وی در پاسخ به اینكه بیش از 27 و نیم میلیون دانلود آموزش های تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است ، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی تلاش نمیشود؟ گفت: از رسانه ها به عنوان مكمل استفاده می كنیم و هرنوع رسانه ای حكم رسانه مكمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود اما ماهیت تعاملی ندارد و امكان ادامه به روش قبلی نبود اما در فضای مجازی امكان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است.
كمرئی ادامه داد: 11 میلیون نفر عضو شبكه شاد هستند و نشان دهنده این است كه این قابلیت در شبكه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبكه را تاكید كردیم . اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه كرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در كشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واكنش سریع داشته باشیم. اكنون آموزش و پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه میكند و در مقدمات كار است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم)گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش های ارزیابی برای پایان خوب ، متمركز شدیم؛ ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی كه توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می شد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمیدانیم.
وی ادامه داد: اما برای ارزشیابی ها، ابتدا باید دید دانش آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می كنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابیهای ما مشابه روشهای سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس كه بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمركز تصمیم میگیرند و آموزش را پایان میدهند. اما حالت دوم این است كه امكان حضور مهیا نشود.
كمرئی افزود: البته ترجیح ما آزمون های حضوری با رعایت پروتكل های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است. اما اگر نشد؛ چاره ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم كه طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یك مرحله در شورای عالی كلیاتش بحث شده است و به این شكل است كه معلمان بر اساس آموخته های دانشآموزان به میزان حجم تدریس شده با روشهای چهارگانه مكمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش آموز و همچنین عملكرد یك ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان كاری بود كه در دوره ابتدایی انجام میشود و حالا به پایه های بالاتر تعمیم پیدا میكند.
وی در پاسخ به اینكه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهدشد یا خیر گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلم ها دارند آزمون ها و ارزشیابی ها را انجام و تكالیف را از سوی دانشآموزان دریافت می كنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام میشود.
وی درباره پایه دوازدهم بار دیگر تصریح كرد: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزشهای ارائه شده دوره كرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون كنكور هم بر اساس آن خواهد بود.
انتهای پیام/