نبود اینترنت در روستاهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان سبب شده تا بسیاری از دانشآموزان این مناطق به اپلیكیشن شاد برای ادامه تحصیل بصورت مجازی دسترسی نداشته باشند و تعطیلی مدارس و شیوع كرونا آنان را غمگین كرده است.
شاد دانشآموزان جنوب سیستانوبلوچستان را غمگین كرد
نبود اینترنت در روستاهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان سبب شده تا بسیاری از دانشآموزان این مناطق به اپلیكیشن شاد برای ادامه تحصیل بصورت مجازی دسترسی نداشته باشند و تعطیلی مدارس و شیوع كرونا آنان را غمگین كرده است.
ضعیف بودن زیرساختهای مخابراتی، دسترسی نداشتن به اینترنت در بیشتر مناطق روستایی، مشكلات مالی خانوادهها، نداشتن گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت برای دانشآموزان، همراهی نكردن برخی خانوادهها و وجود مشكلات سیستمی در فراینده راهاندازی سامانه شاد از مهمترین مشكلات دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان و والدین آنان برای دسترسی به این سامانه است كه نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.
زیرساختهای مخابراتی نظیر آنتن دهی تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت در برخی مناطق جنوب استان بسیار ضعیف است بطوریكه براساس آمارها كمتر از پنج درصد مردم استان سیستان وبلوچستان ارتباط كامل مخابراتی(اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت) دارند.
برخی روستاهای مناطق سختگذر و كوهستانی گرگان نیكشهر، كاجو قصرقند، تلنگ، پیرسهراب، زرآباد، هبودان چانف، توتان و مهمدان بنت و سفیدكوه حتی از آنتن دهی تلفن همراه هم محروم هستند و بهرهمندی از اینترنت برای آنان آرزویی دست نیافتنی شده است.
محمدجواد جهرمی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات دو سال پیش در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان وعده داده كه پوشش كامل مخابراتی این استان را از پنج درصد فعلی به 25 درصد برساند، وعده ای كه تاكنون عملی نشده است و مردم و به ویژه جوانان و دانش آموزان در این شرایط ویروس كرونا چشم انتظار اینترنت و یا حداقل تبدیل دكل های تلفن همراه روستایی به اینترنت پرسرعت 4G هستند.
چند تن از مدیران آموزش و پرورش مناطق جنوب سیستان و بلوچستان دلیل دسترسی نداشتن دانش آموزان به شبكه اجتماعی شاد را نبود اینترنت و از همه مهمتر فقر و درآمد اندك خانواده های دانش آموزان برای بهره مندی از گوشی تلفن همراه هوشمند عنوان كردند و توجه دولت برای ارتقا زیرساخت های تلفن و اینترنت و ورود خیران برای اهدا گوشی تلفن همراه و یا تبلت و لپ تاپ به دانش آموزان را خواستار شدند.
چنانچه خیران برای ساخت مدارس و استانداردسازی و تحویل نوشت افزار هم ورود نمی كردند بسیاری از دانش آموزان این مناطق باید در سرما و گرما در كلاس های كپری ادامه تحصیل می دادند.
عملكرد آموزش و پرورش در تحصیل اینترنتی و مجازی دانش آموزان در استانی نظیر سیستان و بلوچستان مورد انتقاد والدین است چرا كه باید ابتدا برای تامین زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی چارهاندیشی و سپس دانش آموزان را برای نصب این شبكه اجتماعی تشویق می كردند.
یكی از معلمان نیكشهری گفت: نرمافزار شاد كه امروز آموزش و پرورش به شدت برای آموزش در فضای مجازی بر آن تكیه دارد تنها در دسترس تعداد اندكی از دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد بطوریكه برخی آمارها حكایت از دسترسی حداقل 10 درصد دانشآموزان دارد.
نباید فراموش كنیم كه كتب آموزشی دانشآموزان مناطق محروم به سختی در دسترس آنها قرار میگیرد چه برسد به لپتاپ، موبایل و رایانه كه برای قشر زیادی از دانشآموزان مناطق محروم در استان سیستان و بلوچستان یك كالای گرانبها و نایاب محسوب می شود.
برخی از خانواده های دانش آموزان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشكلات اقتصادی و فقر را مهمترین عامل عقب ماندگی دانش آموزان از تحصیل مجازی دانسته و اظهار داشتند كه تاكنون حتی سیم كارت نداریم چه رسد به گوشی هوشمند تلفن همراه و بهرهمندی فرزندانشان از اینترنت برای فراگیری دروس در شبكه های اجتماعی و مجازی.
معاون مدیركل و مدیر آموزش و پرورش چابهار در گفت: وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاكنون 21 هزار و 12 دانش آموز مقطع ابتدایی ومتوسطه در 205 مدرسه در شبكه اجتماعی شاد فعال وثبت نام كرده اند و معلمان فعال نیز یكهزار و 284 نفر هستند.
همایون امیری افزود: 173 معلم و 19 هزار و 810 دانشآموز نیز برای نام نویسی به شبكه شاد دسترسی ندارند كه متاسفانه به دلیل نبود اینترنت و مشكلات مالی خانوادهها برای بهرهمندی از تلفن همراه هوشمند امكانپذیر نبوده است.
مدیر آموزش و پرورش نیكشهر نیز اظهار داشت: با توجه به رفع اشكالات تدریجی سامانه شبكه آموزشی شاد تا امروز 873 معلم تقریبا 78 درصد معلمان فعال در شبكه و 48 درصد مدیران فعال در سامانه شاد و 22.18 درصد دانش آموزان فعال به این شبكه دسترسی دارند.
ساره باور افزود: از مجموع حدود 14 هزار دانشآموز تاكنون سه هزار و 752 دانشآموز در نیكشهر شبكه اجتماعی شاد را نصب كرده و فعال هستند.
وی بیان كرد: مهمترین درخواست آموزش و پرورش نیكشهر در شرایط ویروس كرونا و ادامه تعطیلی مدارس تامین گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان نیازمند است.
وی رایگان كردن استفاده از شبكه اجتماعی شاد و رفع مشكلات سیستمی این سامانه را كمك بزرگی به دانش آموزان و معلمان این منطقه عنوان كرد.
مدیر آموزش و پرورش نیكشهر ادامه داد: متاسفانه سرعت اینترنت در نیكشهر پایین و دانش آموزان نمیتوانند صوت، فیلم و كلیپ دریافت و ارسال كنند این در حالیسست كه نقاط روستایی حتی از آنتن دهی تلفن هم محروم هستند.
باور گفت: 13 روستای منطقه گرگان از توابع دهستان مهبان و یا روستاهای حوزه داروكان تاكنون حتی از تلفن محروم هستند چه رسد به اینترنت.
مدیر آموزش وپرورش دشتیاری نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع حدود 40 هزار دانشآموز تاكنون حدود 442 معلم و یكهزار و 230 دانش آموز در شبكه اجتماعی شاد فعال هستند.
انور بادپا افزود: برخی دانش آموزان از طریق تلویزیون و برخی دیگر در سایر شبكههای اجتماعی فعال هستند، ولی بیشتر آنها دسترسی به تلفن و اینترنت ندارند.
وی توجه به زیرساختهای مخابراتی به ویژه تلفن و اینترنت در منطقه دشتیاری، پیرسهراب و پلان را خواستارشد و گفت: متاسفانه بیشتر خانوادههای روستایی گوشی تلفن ساده كه هیچ حتی خط تلفن ندارند و اینترنت نیز برای آنها ناآشنا است.