ثبت درخواست تسهیلات خرید، ساخت و جعاله مسكن بدون حضور در شعب بانك مسكن میسر شد.
بانك مسكن در راستای مشتری مداری و صرفهجویی در وقت متقاضیان تسهیلات، اقدام به راهاندازی سامانه ثبت درخواست غیرحضوری تسهیلات به منظور تامین نیازهای ضروری از قبیل خرید مسكن، فروش اقساطی ناشی از مشاركت مدنی و جعاله كرده است. متقاضیان میتوانند قبل از مراجعه به شعبه نسبت به ثبت درخواست خود اقدام و پس از آگاهی از ضوابط تسهیلات قابل دریافت، برای پیگیری درخواست و تكمیل مراحل با تعیین وقت قبلی به شعبه انتخابی مراجعه كنند.
متقاضیان تسهیلات با مراجعه به سایت و انتخاب منوی «خدمات الكترونیكی»، «سایر خدمات الكترونیكی»، «ثبت درخواست تسهیلات» وارد سامان مربوطه شوند. چنانچه متقاضی در نوبت اول مراجعه است، باید در این صفحه با ثبت اطلاعات خود نسبت به فرایند ثبتنام اولیه اقدام كند. الزامی وجود ندارد كه متقاضی، مشتری قبلی دارای حساب نزد بانك مسكن باشد.
متقاضی تسهیلات باید در این مرحله اطلاعات نوع تقاضای تسهیلاتی خود را وارد كنند، به این معنا كه مشخص كند اولا تسهیلات مورد تقاضای او از نوع خرید، ساخت یا جعاله است و ثانیا باید محل تسهیلات را نیز از میان گزینههای موجود انتخاب كند. این گزینهها شامل اوراق گواهی حق تقدم، انواع حسابهای پس انداز مسكن نظیر صندوق یكم و حساب پس انداز مسكن جوانان، بدون سپرده و مسكن مهر است. همچنین متقاضی باید در بخش مربوطه یكی از دو قالب «زوجین» و «انفرادی» را بر اساس نوع تقاضای تسهیلات خود انتخاب كند. متقاضی باید در كادر مربوطه كد ملی و شماره تلفن همراه خود را برای ارسال پیامك از طرف بانك وارد كند.
همچنین یك تعهدنامه پنج بندی در این صفحه وجود دارد كه متقاضی باید آن را مطالعه و تایید كند و سپس گزینه «ادامه» را انتخاب كند. وی با پذیرش این تعهد اعلام میكند كه فاقد بدهی معوقه بانكی و چك برگشتی بوده و نیز تایید میكند كه پذیرش این درخواست اولیه هیچ تعهدی را برای بانك ایجاد نمیكند.
به منظور ثبت غیرحضوری درخواست تسهیلات، متقاضی باید در مراحل بعدی نسبت به ثبت اطلاعات و بارگذاری مدارك و مستندات لازم درمراحل ششگانه (اطلاعات هویتی، اطلاعات ملك، اطلاعات وثیقه، اطلاعات تسهیلات، تایید اطلاعات و پرداخت) اقدام كند.
از جمله مدارك لازم ملكی شامل اطلاعات سند مالكیت ملك خریداری شده و بارگذاری تصاویر واضح و خوانا از سند مالكیت و كروكی ملك است. در بخش اطلاعات وثیقه نیز ابتدا نوع وثیقه توسط متقاضی اعلام میشود كه اگر همان ملك خریداری شده باشد، اطلاعات به طور خودكار ثبت خواهد شد. در این مرحله همچنین اطلاعات مربوط به ضامنین و سپرده متناسب با تسهیلات مورد درخواست وارد میشود.
در بخش اطلاعات تسهیلات نیز شعبه انتخابی فرد برای پیگیریهای آتی انتخاب و به سامانه اعلام میشود؛ البته برای متقاضیان تسهیلات از محل انواع حسابهای بانك مسكن توجه این نكته ضروری است كه الزاما باید شعبهای كه حساب مربوطه در آن افتتاح شده انتخاب شود.
در نهایت مرحله تایید اطلاعات و پرداخت هزینه اولیه مربوط به مواردی از قبیل كارشناسی ملك از درگاه اینترنتی انجام میشود. امكان ویرایش اطلاعات صرفا تا پیش از تایید نهایی میسر است. در نهایت ادامه فرایند به شعبه ذیربط ارجاع میشود و متقاضی این امكان را دارد كه علاوه بر پیامك دریافتی از بانك، از طریق جست و جوی درخواست ثبت شده بر اساس كد پیگیری ارسالی به تلفن همراه خود، در همین سامانه مراحل بررسی درخواست تسهیلات خود را دنبال كند.
استفاده از این ظرفیت در شرایطی كه كشور با شیوع بیماری مسری كرونا روبروست، میتواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای مشتریان و كارمندان بانكی به این بیماری داشته باشد.