رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور آمریكا به منطقه گفت: ریاض مركز صدور تروریسم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور چشمگیر و غیرتمندانه ملت ایران در انتخابات اخیر گفت: اگر امریكا مانع ارسال پول،سلاح و افراد مسلح از عربستان به سایر نقاط شود دیگر نه برج دوقلویی در نیویورك منفجر و نه هزاران نفر از مردم بیگانه عراق، سوریه و لبنان كشته و زخمی می شوند.
آقای لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با اشاره به برگزاری انتخابات در 29 اردیبهشت سال جاری گفت: حضور چشمگیر و غیرتمندانه و بامتانت ملت عزیز ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی ستایش برانگیز و غرورآفرین بود.
* صحنه جدیدی از قدرت ملی كشور ما با توجهات ولی الله الاعظم(عج) پیش روی ملت ها باز شد
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این حماسه كم نظیر تفضل الهی شامل حال ملت شد و با توجهات ولی الله الاعظم امام زمان(عج) صحنه جدیدی از قدرت ملی كشور ما پیش روی ملت ها باز شد.
آقای لاریجانی افزود: ایران با انتخابات اخیر در دنیا سربلند شد و حضور قوی در منطقه پیدا كرد، در هنگامه ای كه در صحنه بین المللی انواع و اقسام مكر را شاهد هستیم و در منطقه به غایت به هم ریختگی امنیتی وجود دارد و برخی قدرت های بزرگ و بعضی از كشورهای مسئله ساز به بحران امنیتی منطقه می دمند؛حضور باصلابت ملت پشتوانه محكم امنیت ملی كشور شد و استمرار انقلاب اسلامی را تضمین كرد.
* تدابیر حكیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در حضور یكپارچه و آراسته ملت در انتخابات تاثیر منحصر به فرد داشت
رئیس مجلس ادامه داد: تدابیر حكیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای كه كراراً ملت عزیز را به حضور فراگیر و قانونمند دعوت كردند و به دست اندركاران انتخابات رعایت رأی ملت را به عنوان امانت گوشزد كردند، در حضور یكپارچه و آراسته ملت در انتخابات تاثیر منحصر به فرد داشت.
وی با اشاره به راهنمایی های مراجع عظام تقلید و علمای اعلام و نمایندگان مجلس، نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی، نخبگان فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی كشور برای حضور مردم در انتخابات گفت: راهنمایی های این عزیزان به ایجاد این حضور افتخارآمیز منجر شد كه باید قدردان آنها بود.
آقای لاریجانی از دست اندركاران انتخابات، شورای نگهبان، وزارت كشور، نمایندگان مجلس كه در هیئت های نظارت حضور داشتند و دستگاه های امنیتی و انتظامی كه تلاش شبانه روزی داشتند، تشكر كرد و گفت: رسانه های گروهی و صدا و سیما با اطلاع رسانی های به موقع برای انتخابات اخیر توفیق خدمتی یافتند.
آقای لاریجانی با تبریك به آقای حسن روحانی به عنوان برگزیده ملت در انتخابات اخیر افزود: امیدواریم دولت آینده كارآتر و مصمم تر در حل مشكلات اصلی كشور كه متنوع است البته محوریت آن امور اقتصادی و معیشتی مردم است،گام بردارد.
* شرایط كاندیداهای ریاست جمهوری منطبق با قانون اساسی نیازمند ضوابط روشن تر است
رئیس مجلس با اشاره به برخی كاستی ها در مسیر انتخابات به ویژه در روز رأی گیری، تصریح كرد: طولانی شدن زمان رأی گیری باعث خستگی مردم شد و همچنین در مورد شرایط كاندیداهای ریاست جمهوری منطبق با قانون اساسی نیازمند ضوابط روشن تر هستیم.
آقای لاریجانی افزود: لازم است كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با همكاری مركز پژوهش ها و وزارت كشور و همچنین شورای نگهبان، طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات تهیه و به مجلس ارائه كند؛ به ویژه در زمینه مكانیزه كردن انتخابات كه قبلاً در قوانین مربوط مورد تاكید واقع شده بود، از حالا پیگیری و نظارت شود تا برای انتخابات بعدی با شرایط آسان تری ملت عزیز رأی خود را به صندوق های رأی بیندازند.
* ریاض مركز صدور تروریسم شده است
رئیس قوه مقننه خطاب به نمایندگان مجلس در خصوص اجلاس اخیر ریاض تصریح كرد: اینكه رئیس جمهور امریكا در ابتدای صحبتش گفته است كه چقدر پول از دولت سعودی گرفته تا قبول كرده در این اجلاس شركت كند، نكته جالبی است كه قابل باور نبود كه به صورت علنی گفته شود.
وی ادامه داد: امریكایی ها ریاض را به عنوان مركز مبارزه با تروریسم اعلام كردند كه كار درستی بود؛ زیرا مركز صدور تروریسم آنجاست و اگر امریكا موفق شود مانع ارسال پول، سلاح و افراد مسلح از عربستان به سایر نقاط شود دیگر نه برج دوقلویی در نیویورك منفجر می شود و نه هزاران نفر از مردم بیگانه عراق، سوریه و لبنان كشته و زخمی می شوند.
* امروز سعودی ها و امریكایی ها علمدار مبارزه با تروریسم شده اند!
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح كرد: از عجایب روزگار این است كه سعودی ها و امریكایی ها علمدار مبارزه با تروریسم شده اند؛ از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق تا به امروز كه انواع و اقسام جریان های تروریستی ایجاد شده است،در كدام یك سعودی ها در پشت صحنه یا روی صحنه آن نبودند.
وی ادامه داد: در مورد طالبان فقط كافی است به مصاحبه خانم "بینظیر بوتو" نخست وزیر فقید پاكستان توجه كنیم كه در جواب خبرنگاری گفته بود چرا پاكستان طالبان را ایجاد كرد، گفت اینقدر پاكستان را سرزنش نكنید، طالبان از یك مثلث همكاری به وجود آمد كه طراحی و هدایت آن با امریكا و انگلیس بود و پول آن را سعودی و امارات دادند كه تنها اجرای آن توسط پاكستان بود.
آقای لاریجانی با اشاره به گزارش اخیر مسئولان امریكا در مورد 11 سپتامبر توسط القاعده كه هنوز چند ماه از انتشار آن نمی گذرد كه آنها مقامات سعودی را در ماجرای 11 سپتامبر دخیل دانستند، گفت: آیا تردیدی وجود دارد كه داعش و النصره به كمك سعودی ها و برخی كشورهای كوچك منطقه ای ایجاد و حمایت شده اند؟ همینطور گروه های تروریستی نظیر احرار الشام و ده ها گروه تروریستی دیگر كه از حمایت سعودی برخوردارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر سعودی ها ادعا می كنند ایران محور تروریسم در منطقه است و بعد از انقلاب خمینی(ره) منطقه با تروریسم مواجه شده است، این مطلب روشنی از نظر تاریخی است كه حكومت عربستان از آغاز كار همیشه درگیر جنگ و ترور بوده و آن هم فقط جنگ را مسلمانان عرب و سعودی ها حتی یك تیر هم به سوی صهیونیست ها شلیك نكردند.
* آل سعود در هیچ نبردی علیه اسرائیل حاضر به هزینه كردن و فداكاری نشد
آقای لاریجانی افزود: سعودی ها یك روز با "جمال عبدالناصر " و ناصریست ها جنگیدند و بسیاری از افسران و سربازان مصری به دست دولت سعودی كشته شدند؛ هنوز سخنرانی معروف جمال عبدالناصر رئیس جمهور فقید مصر در مراسم تشییع پیكر افسران مصری كه به دست رژیم سعودی كشته شدند، در خاطره ها مانده است.
وی ادامه داد: چه تعداد از ناصریست های عرب در كشورهای عربی با توطئه رژیم سعودی كشته یا زندانی شدند و روز دیگر با اخوان المسلمین در دنیای عرب جنگیدند، بیشترین ضربه را اخوانی ها در دنیای تسنن از آل سعود خوردند، علما و روشنفكران زیادی از مذاهب مختلف اهل سنت با خشم وهابی های سعودی آسیب فراوانی دیدند و رژیم سعودی چندین بار به یمن حمله كرد و به بهانه های گوناگون مردم این كشور را به خاك و خون كشاند؛ اما آل سعود در هیچ نبردی علیه اسرائیل حاضر به هزینه كردن و فداكاری نشد.
* ایران با برگزاری انتخابات در حال گسترش دموكراسی در منطقه است
آقای لاریجانی تصریح كرد: نزدیك به 60 سال است كه دولت عربستان به نام گسترش اسلام با ایجاد مساجد و آموزش جوانان وهابیت را كه نه اهل سنت آن را قبول دارند و نه دیگران، ایدئولوژی خشونت را در جهان گسترش داده و از طرفی دولت سعودی تلاش كرد تا "الازهر" را كه مركز فكری عمیق تر و اعتدالی تر اهل سنت است به حاشیه براند و آن را منزوی كند، چنین كشوری با چنین ایدئولوژی افراطی مدعی شده است كه ایران از طریق گروه های مسلح در منطقه در حال توسعه تروریسم است؛ اشتباه می كنید! ما با ارائه انتخابات، رأی و صندوق های رأی در حال گسترش دموكراسی در منطقه هستیم و شما هنوز به زنان اجازه رانندگی نمی دهید، انتخابات ندارید و قانون اساسی در كشور شما وجود ندارد آنوقت مدعی می شوید.
وی با بیان اینكه آنچه باعث شد سعودی ها از انقلاب اسلامی ایران بترسند، الگو شدن ایران به عنوان یك كشور آزاد است كه با رأی مردم اداره می شود،افزود: این مایه ننگ یك كشور اسلامی است كه در پایتخت خود صدای امریكا را منتشر كند كه دو گروه مجاهد عرب یعنی "حزب الله" و "حماس" را كه در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی تلاش كردند به عنوان تروریسم بخواند.
* نمایندگان درمدت 48 ساعت نظر خود را درباره سیلاب های اخیر در كشور به كمیسیون عمران اعلام كنند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نمایندگان ظرف 48 ساعت نظرهای خود را درخصوص گزارش سیلاب های اخیر به كمیسیون عمران ارائه كنند، گفت: كمیسیون عمران نیز درمدت یك هفته پیشنهادهای نمایندگان را بررسی و تا دو هفته بعد گزارش آن را به صحن علنی ارائه كند.
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرائت گزارش كمیسیون عمران مجلس از سیل های اخیر در استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان های شرقی و غربی، گفت: از آنجاكه كمیسیون عمران پیشنهادهایی را در گزارش خود آورده است، نمایندگان 48 ساعت فرصت دارند كه نظر اصلاحی خود را درباره این پیشنهادها به كمیسیون ارائه كنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:كمیسیون عمران نیز ظرف یك هفته پیشنهادهای نمایندگان را بررسی و تا دو هفته بعد گزارش آن را به صحن علنی ارائه كند.
وی خاطرنشان كرد: از آنجا كه سیل در استان كرمان و چهارمحال و بختیاری نیز رخ داده و در استان چهارمحال و بختیاری خساراتی را برجای گذاشته است و چند نفر از هموطنان نیز مفقود شده اند، نمایندگان اگر در این زمینه نیز پیشنهاد تكمیلی دارند، به كمیسیون عمران ارائه كنند.
تصویب كلیات لایحه برداشت یك و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه
نمایندگان مجلس با تصویب كلیات لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی موافقت كردند .
یك فوریت این لایحه پیشتر در تاریخ 14 آذر 95 به تصویب رسیده بود .
لایحه یاد شده 7 ماده دارد و ماده 1 آن تصریح می كند: به منظور تحقق اهداف سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده می شود با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری معادل یك میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانكها ، موسسات اعتباری ، صندوق كارآفرینی امید و سایر صندوق های مجاز ، سپرده گذاری كند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت روستاهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری و اقشار آسیب پذیر شود .
پس از گزارش سخنگوی كمیسیون برنامه و بودجه موافقان و مخالفان این لایحه اظهار نظر كردند . مخالفان معتقد بودند در این لایحه رویكرد ایجاد اشتغال و نظارت پذیر بودن قید نشده و متولی ایجاد چنین اشتغال نیز مشخص نشده است و به گفته مركز پژوهشها باید متن لایحه اصلاح شود.
موافقان نیز معتقد بودند كه ایجاد اشتغال در متن قانون برنامه ششم توسعه آمده است و برخی ایرادات در جریان بررسی جزئیات لایحه قابل اصلاح است .
سرانجام كلیات لایحه به رای گذاشته شد و با 168 رای موافق ، 13 مخالف و یك رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید .
35 نماینده علیرغم حضور در صحن علنی در رای گیری شركت نكردند .
نوبخت در مجلس: دولت ریالی برای ایجاد اشتغال از صندوق توسعه ملی برداشت نمیكند
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت قصد برداشت پول از صندوق توسعه ملی ندارد بلكه قصد دارد از محل آن 1.5 میلیارد دلار تسهیلات اعطا كند.
محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی كلیات لایحه یك فوریتی اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق كمترتوسعه یافته، عشایری و مرزی به بیان نظرهای دولت در این خصوص اشاره كرد و گفت: برای اینكه دولت بیكاری را تا 8.6 كاهش دهد باید سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری كند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه برهمین اساس تصریح كرد:برای اینكه 955 هزار فرصت شغلی ایجاد شود باید نرخ بیكاری تا پایان برنامه كاهش یابد؛ لذا سالانه باید از 7 منبع برای اینكه تسهیلات ایجاد كنیم كه از این رو سالانه 71 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی استفاده می شود.
وی افزود: در این بین خواسته دولت از مجلس این نبود كه 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، بلكه اجازه می خواهیم تا 1.5 میلیارد دلار برای تسهیلات اشتغال روستاییان استفاده شود و پولی برداشت نمی كنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان كرد: دولت هیچ درخواستی مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ندارد، بلكه تكلیفی است كه در برنامه ششم ازجانب مجلس به دولت مبنی بر ایجاد اشتغال داده شده كه برای اجرای آن قصد ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی را داریم.
قرائت گزارش كمیسیون عمران درباره سیل سه استان در صحن علنی
گزارش كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سیل سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در جلسه علنی امروز قرائت شد.
در بخشی از این گزارش خسارت های مالی ناشی از سیل بهمن 95 در استان سیستان و بلوچستان 1529 میلیارد ریال برآورد شده و براساس گزارش كمیسیون عمران منابع لازم برای جبران خسارت ها تأمین و پرداخت نشده است.
همچنین خسارت های ناشی از سیل در استان آذربایجان غربی به مبلغ 4180 میلیارد ریال و در استان آذربایجان شرقی به مبلغ 4393 میلیارد ریال برآورد شده است.
همچنین در این گزارش درباره سیل در استان های آذربایجان شرقی و غربی آمده است: با پیش بینی مورخ 21 فروردین 96 سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارش زا در شمال غرب كشور و اعلام مجدد در تاریخ 23 فروردین 96، بارندگی از صبح جمعه مورخ 25 فروردین 96 آغاز و به دنبال آن ستاد مدیریت بحران استان های آذربایجان شرقی و غربی ضمن اعلام آماده باش به دستگاه های ذی ربط، احتمال وقوع سیل را از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی می كنند اما به دلیل عدم برآورد حجم بارندگی ها، محل وقوع و شدت سیل پیش بینی نشده بود به نظر می رسد كه سازمان هواشناسی صرفاً با داشتن داده های مربوط به جبهه های هوایی و عدم دسترسی به دیگر عوامل موثر در پیش بینی سیلاب از جمله مشخصات فنی و طبیعی حوضه آبریز، قادر به پیش بینی دقیق و نقطه ای سیل نبوده و بر همین اساس هشدارهای هواشناسی با رویكردی محتاطانه، دقت و كارآیی خود را از دست داده و موجب پراكنده شدن امكانات و عدم تمركز توان امداد و نجات در مناطق درگیر سیل می شود.
خسارات ناشی از سیل های اخیر پرداخت نشده است
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس گزارش این كمیسیون را در مورد سیل استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرائت كرد.
"سید هادی بهادری" در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش كمیسیون عمران در مورد جزئیات سیل های اخیر، گفت: در پی وقوع سیل ناشی از بارشهای شدید بهمن ماه 1395 در مناطق مركزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان و از دست دادن 2 نفر از هموطنان و دستور ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، هیأتی از اعضای كمیسیون عمران به منطقه سیل زده اعزام و جوانب امر را مورد بررسی قرار دادند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در هفته پایانی فروردین ماه 1396 نیز با ورود سامانه بارش زا به شمال غرب كشور، استان های آذربایجان شرقی و غربی دچار سیل و آبگرفتگی شدید شده كه ضمن بروز خسارات مالی گسترده منجر به از دست دادن 45 نفرازهموطنان گردید كه با دستور جناب آقای دكتر لاریجانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هیأتی از كمیسیون عمران از نقاط سیل زده بازدید نمودند.
وی با تشریح نتایج حاصله براساس گزارشهای شماره 9979 و 9980 مورخ 13/2/96 هیأتهای اعزامی، یادآور شد: گزارشهای واصله از دستگاههای اجرایی ذیربط و بررسیهای كمیسیون عمران بر این اساس است؛ نتایج بررسی سیل در استان سیستان و بلوچستان؛ خسارات مالی ناشی از سیل بهمن ماه 1395 در سیستان و بلوچستان 1529 میلیارد ریال به شرح پیوست شماره 2 برآورد شده كه تا زمان تنظیم این گزارش، منابع لازم برای جبران خسارات تأمین و پرداخت نگردیده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در این خصوص لازم به ذكر است كه وزارت كشور از طریق سازمان مدیریت بحران نسبت به برآورد خسارات اقدام می كند تا با تصویب هیأت وزیران پرداخت شود اما عموما این فرآیند اجرایی با ورود سازمان برنامه و بودجه متوقف یا دچار تغییرات اساسی می شود كه این اشكال با تصوب حكم بند "م" ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) مصوب 4/12/1393 و ضرورت تایید سازمان برنامه و بودجه شكل قانونی به خود گرفته و موجب كاهش عملكرد ساختار مدیریت بحران كشور شده است.
بهادری یادآور شد:از مهمترین عوامل توسعه دامنه خسارات جانی و مالی سیل در این استان می توان به وجود كانونهای جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب، نفوذپذیری پایین خاك و تبدیل سریع بارشها به رواناب، عدم توج شهروندان به اطلاعیهها و اخطارهای صادره، عدم ارتقای دانش، امكانات و اعتبارات مدیریت بحران و همچنین عدم مستندسازی و بكارگیری تجارب حوادث مشابه در سال های گذشته خصوصا توفان گونو اشاره كرد.
عدم پیش بینی سازوكارهای مهار سیلاب شهرهای قدیمی با تراز بالای آبهای زیرزمینی را آسیبپذیر كرده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به عمدهترین مشكلات و خسارات وارده در این سیل تصریح كرد: بیش از 3700 واحد روستایی و شهری در مناطق جنوبی استان به علت فرسودگی و استفاده از مصالح فاقد مقاومت مانند خشت و گل و فراوانی واحدهای كپری و همچنین ساخت و سازهای بی ضابطه در بستر و حریم رودخانه، مسیل و آبراهه ها خسارت دیدند.
وی افزود: با توجه به عدم استقبال مردم از تسهیلات دارای كارمزد به دلیل مغایرت با باورهای دینی و مذهبی، كمكهای بلاعوض 5 میلیون ریالی و همچنین اعطای تسهیلات بدون كارمزد به ازای هر واحد خسارت دیده از نیازهای ضروریای است كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس گفت: عدم پیش بینی ساز و كارهای مهار و هدایت سیلاب، شهرهای قدیمی با تراز بالای آبهای زیرزمینی را آسیبپذیر كرده كه نیاز است مطالعه و اجرای طرحهای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی و همچنین حفاظت كانونهای جمعیتی مجاور رودخانه ها، مسیل ها ، مورد پیگیری قرار گیرد در این خصوص احداث سیل بند بر روی رودخانههای كاجو، سرباز، بنت و نیكشهر، دامن، آشار و سراوان از نیازهای ضروری جنوب استان سیستان و بلوچستان می باشد؛ همچنین كمبود سدهای ذخیره ای در استان موجب هدررفت بیش از 90 درصد بارش ها و بروز خسارت ناشی از حركت سیل آسای روان آبها می شود.
بهادری با بیان اینكه شبكه ارتباطی جنوبی استان با حدود 1200 كیلومتر راه فرعی و به دلیل نداشتن ابنیه فنی كافی، در مقابل سیلاب آسیب پذیر بود، تصریح كرد: در مواقع بحرانی فاقد كارایی در برقراری ارتباط با مناطق درگیر حوادثی مانند سیل می شود كه اجرای 26 دستگاه پل در جنوب استان و 8 دستگاه در محورهای ارتباطی بین استانی اولویت تأمین اعتبار دارد.
وی تأكید كرد: كمبود تجهیزات امداد سریع در استان پهناور سیستان و بلوچستان از مشكلاتی است كه لازم است با تأمین حداقل دو دستگاه هلی كوپتر برای استقرار در ایرانشهر و سواحل مكران از طریق جمعیت هلال احمر رفع گردد.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس با تشریح نتایج بررسی سیل در استان های آذربایجان شرقی و غربی، یادآور شد: با پیش بینی مورخ 21/1/96 سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارش زا در شمال غرب كشور و اعلام مجدد در تاریخ 23/1/96 بارندگی ها از صبح جمعه مورخ 25/1/96 آغاز و به دنبال آن ستاد مدیریت بحران استان های آذربایجان شرقی و غربی ضمن اعلام آماده باش به دستگاه های ذیربط احتمال وقوع سیل را از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی می نماید اما به دلیل عدم برآورد حجم بارندگیها محل وقوع و شدت سیل پیش بینی نشده بود.
سازمان هواشناسی صرفا با داشتن داده های مربوط به جبهه های هوایی قادر به پیش بینی دقیق و نقطه ای سیل نیست
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: به نظر می رسد كه سازمان هواشناسی صرفا با داشتن داده های مربوط به جبهه های هوایی و عدم دسترسی به دیگر عوامل موثر در پیش بینی سیلاب از جمله مشخصات فنی و طبیعی حوضه آبریز، قادر به پیش بینی دقیق و نقطه ای سیل نبوده و بر همین اساس هشدارهای هواشناسی با رویكرد محتاطانه، دقت و كارایی خود را از دست داده و موجب پراكنده شدن امكانات و عدم تمركز توان امداد و نجات در مناطق درگیر سیل می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: از طرفی وزارت نیرو نیز با داشتن سیستمهای مشابه در برخی حوضه های آبریز به تحلیل و پیش بینی سیلاب می پردازد كه لازم است ضمن حذف موازی گری، متولی واحد برای پیش بینی و هشدار سیل در كشور تعیین شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با یادآوری اینكه برآورد خسارات ناشی از این سیل در استان آذربایجان غربی به مبلغ 4180 میلیارد ریال به شرح پیوست شماره سه و در استان آذربایجان شرقی به مبلغ 4293 میلیارد ریال به شرح پیوست شماره 4 اعلام گردیده است، تصریح كرد: در استان آذربایجان غربی علیرغم بالاتر بودن خسارات مالی بالاخص در 94 روستا واقع در حوضه شهرستان های ارومیه، نقده، اشنویه و پیرانشهر با یك نفر تلفات جانی، دارای خسارات جانی بسیار كمتری نسبت به استان آذربایجان شرقی بوده است كه علت آن، اطلاع رسانی موثر و به موقع ارزیابی شده است.
حجم بالای بارش در مدت كوتاه 10 دقیقهای و ذوب برفهای ذخیره شده در كوههای اطراف منجر به روان شدن سیلاب شد
وی با بیان اینكه متأسفانه 44 نفر در دو نقطه استان آذربایجان شرقی شامل روستای چنار در شهرستان عجب شیر و زیر پل آذرشهر (غله زار) جان خود را از دست دادند كه با توجه به آمار بالای تلفات جانی نیازمند بررسی و توجه جدی است، تصریح كرد: روستای "چنار" در شهرستان "عجب شیر" كه در حاشیه رودخانه شكل گرفته، به دلیل كمبود زمین مسطح و عدم كنترل حریم و بستر رودخانه از سوی مراجع ذیربط دارای مستحدثات گسترده و فاقد ایمنی در بستر رودخانه است.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس ادامه داد: حجم بالای بارش در مدت كوتاه 10 دقیقهای و ذوب برفهای ذخیره شده در كوههای اطراف منجر به روان شدن سیلاب گردیده و با توجه به قرار گیری این روستا در پایین دست حوضه آب ریز كم عمق و كم بودن زمان رسیدن سیل به روستا، اهالی را غافلگیر و بافت روستایی موجود در بستر رودخانه را درگیر سیل نمود كه متأسفانه 22 نفر از ساكنین این روستا جان خود را از دست دادند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: پل موسوم غله زار در محور تبریز – آذرشهر با 9 دهانه 15 متری بر روی رودخانه آذرشهر، در پایین دست حوضه آبریز وسیع واقع شده كه در فاصله حدود یك صد متری بالادست پل، یك خط لوله انتقال نفت عبوری از عرض رودخانه توسط یك بند بتنی محافظت میشد.
وی ادامه داد: در سنوات گذشته با نصب تابلوی زیرگذر اجازه تردد از دهانه اول پل به صورت جاده دسترسی به روستا و باغات مجاور داده شده بود در حالی كه دوربرگردان های لازم در جاده اصلی ایجاد شده بود اما به دلیل سهولت عبور از زیر پل و عدم ممانعت مراجع ذیربط مورد استفاده قرار نمیگرفت.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در بارندگیهای منجر به سیل مذكور حجم بالایی از رواناب در پشت بند بتنی مجاور پل ذخیره و دبی ورودی در بخشی از سطح رودخانه پخش می شد كه با شكست ناگهانی بند و ورود حجم بالایی از ذخیره پشت آن به پایین دست، خودروهای موجود در مسیر عبوری از دهانه اول پل را كه عموما با احساس امنیت نسبت به حركت یكنواخت آب در دیگر دهانه های پل، به نظاره سیل متوقف بودند را درگیر سیل و آبگرفتگی می كرده كه علیرغم امدادرسانی و نجات 11 دستگاه خودرو، بقیه خودروهای زیر پل به همراه راكبین در سیلاب غرق و متأسفانه منجر به از دست دادن جان 22 تن از هموطنان در این نقطه شد كه نقش بی احتیاطی مردم و عدم اقدام بازدارنده مسئولان ذیربط در بروز این حادثه محرز است.
نماینده مردم ارومیه با اشاره به دلایل اصلی افزایش تلفات و خسارات سیل استانهای آذربایجان شرقی و غربی به تفكیك دستگاههای اجرایی گفت: وزارت نیرو در عدم مدیریت سیلاب به دلیل عدم وجود سد در رودخانه های سیل زا، عدم كنترل و حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها، برداشت غیرمجاز شن و ماسه، عدم لایروبی و عدم ایمن سازی رودخانه ها مخصوصاً در نزدیكی روستاها و سكونتگاه ها و همچنین وزارت جهاد در عدم كفایت اجرای طرح های آبخیزداری، نبود كنترل بر تعادل دام و مرتع و تضعیف پوشش گیاهی، عدم توسعه و پوشش بیمه محصولات كشاورزی و همچنین وزارت راه و شهرسازی عدم برآورد مناسب دبی سیلاب در طراحی پل ها، عدم جانمایی، كنترل و نصب علائم و تابلوهای راهنمای مسیر بالاخص در حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها وهمچنین وزارت كشورعدم اطلاع رسانی و مدیریت موثر بحران، عدم اقدام موثر در جلوگیری از تجمع مردم در مناطق در خطر سیل و آب بردگی ضعف داشتند.
وی با بیان اینكه تسریع در تكمیل و بهره برداری از سدهای موثر در مهار و كنترل سیلاب از جمله سدهای نازلو، باراندوز در استان آذربایجان غربی و كنترل جدی بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها به ویژه در محدوده های ممنوعه از مهمترین نیازهای احصا شده در رفع مشكلات استان های آذربایجان شرقی و غربی است، تصریح كرد: براساس یافته های این بررسی، توصیه ها و تذكرات نظارتی جهت ارتقای عملكرد و كاهش خسارات در حوادث مشابه، طی 27 بند به شرح پیوست شماره یك این گزارش، قابل توجه دستگاه های اجرایی و امداد و نجات و نیازمند پیگیری دستگاه های نظارتی می باشد.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه براساس تبصره یك ماده 49 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جهت كاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه راهكارهایی پیشنهاد می شود، افزود: در اجرای بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، دولت مكلف است اعتبارات مورد نیاز برای این موارد را تامین و با فوریت تخصیص دهد؛ جبران خسارات ناشی از سیل ها در كشور، حذف مدارس كپری، خشتی، گلی و مقاوم سازی فضاهای آموزشی و مدارس در معرض سیل و زلزله، تامین اعتبار برای آزادسازی و ساماندهی بستر و حریم مناطق مجاور با كانون های جمعیتی شهری و روستایی.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به منظور مقابله با حوادث غیرمترقبه تنخواه گردان موضوع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 به 4 درصد اصلاح می گردد. یك درصد افزایش یافته از طریق سازمان مدیریت بحران كشور در اختیار استانداران جهت اقدامات اضطراری در مدیریت حوادث غیرمترقبه قرار می گیرد.
وی افزود: به منظور تسریع در جبران خسارات وارده، عبارت و "تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور (ظرف مدت 10 روز)" از بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) حذف گردد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خرید و واردات تجهیزات و ماشین آلات امداد و نجات با تایید سازمان مدیریت بحران كشور از پرداخت مالیات، سود بازرگانی و تعرفه گمركی معاف است.
بهادری یادآور شد: دولت مكلف است ضمن طراحی، نصب و راه اندازی عملیاتی سامانه های هشدار سیل در حوزه های آبریز سیل خیز، متولی مسئول جهت تحلیل، پیش بینی و هشدار سیل را تعیین نماید.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی مكلف است با همكاری وزارت نیرو نسبت به زمینه سازی و جابجایی واحدهای مسكونی واقع در حریم و بستر رودخانه و مسیل ها اقدام نماید. همچنین دولت مكلف است زمین مورد نیاز جهت جابجایی واحدهای مسكونی واقع در بستر و حریم رودخانه ها را تامین و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قراردهد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران و دیوان محاسبات مكلفند هر سه ماه گزارش نحوه ابلاغ، تخصیص و پرداخت اعتبارات بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) را به كمیسیون های عمران و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.
وزارت نیرو از ایجاد هرگونه مستحدثات عمومی غیرضروری و خصوصی در بستر و حریم رودخانه ها،مسیل ها،مرداب ها و بركه های طبیعی جلوگیری كند.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینكه تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب براین اساس اصلاح می شود، گفت: وزارت نیرو مكلف است از ایجاد هرگونه مستحدثات عمومی غیرضروری و خصوصی در بستر و حریم انهار، رودخانه ها، كانال های عمومی، مسیل ها، مرداب ها و بركه های طبیعی جلوگیری كند و ابنیه غیرمجاز جدید و مستحدثات غیرمجاز مزاحم برای امور مربوط به آب یا برق را شناسایی و اخطار لازم را برای برچیدن و رفع مزاحمت حداكثر ظرف مهلت 3 ماه را ابلاغ و در صورت استنكاف با اطلاع و حضور نماینده دادستان یا دادگاه به محل، رأساً نسبت به قلع و قمع و اخذ هزینه اقدام كند.
درخصوص ابنیه غیرمجاز قبلی وزارت نیرو ملزم است ضمن همكاری با وزارت راه و شهرسازی و تامین زمین مورد نیاز و تسهیلات كم بهره ساخت اخطار لازم با مهلت یك ساله برای برچیدن بنای غیرمجاز و احداث بنای مجاز را ابلاغ و در صورت استنكاف با حضور نماینده دادستان یا دادگاه به محل، رأساً نسبت به قلع و قمع و اخذ هزینه اقدام كند.