افق ورود استارت‌آپ‌ها به بورس

دولت نباید از آمدن كسب‎وكارهای نوپا به بازار سرمایه هیجان‏زده شود

1399/03/25
|
09:44
|

افق ورود استارت‌آپ‌ها به بورس
دولت نباید از آمدن كسب‎وكارهای نوپا به بازار سرمایه هیجان‏زده شود

دنیای‌اقتصاد طی هفته‌های آینده بازار سهام ایران شاهد عرضه اولیه سهام نخستین استارت‌آپ‌های ایرانی خواهد بود؛ كسب‌وكارهای نوپایی كه حالا در انتظار تامین سرمایه از این مجرا برای ادامه مسیر رشد خود در بازار هستند. متخصصان سرمایه‌گذاری و فعالان عرصه استارت‌آپی معتقدند كه ورود نخستین شركت‌های استارت‌آپی نشانه‌ای از گذراندن دوران پرریسك و شفاف شدن وضعیت مالی آنهاست. در عین حال ورود به بورس دلگرمی دیگر استارت‌آپ‌ها و اعتماد سرمایه‌گذاران سنتی را به همراه دارد.

ورود یك كسب‎وكار به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهامشان در بورس، همیشه برای آنها پدیده خوشایندی است. به‌ویژه برای آن دسته از كسب‎وكارهای استارت‎آپی كه توانسته‎اند مراحل پرچالش رشد و جذب سرمایه‌ها از منابع مختلف را پشت سر گذاشته و با ورود به بورس، در واقع، دوران بلوغ را تجربه كرده و برای اهداف بلندمدت و رشد و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری كنند. از طرفی، به پشتوانه این بلوغ بتوانند شاهد ورود سرمایه بیشتری به اكوسیستم استارت‎آپی باشند.

به هر حال، تب بورس‎ و بازار سرمایه حسابی این روزها داغ شده، تبی كه از سال گذشته بالا گرفته و همچنان روند صعودی را طی می‎كند. روند رو به رشدی كه نه تنها به مذاق سرمایه‎گذاران خرد خوش آمده بلكه به یكی از بازوهای اجرایی مهم دولت‌ برای پیشبرد برنامه‎های اقتصادی تبدیل شده است. حتی در این میان، دولت درصدد است برای ورود استارت‎آپ‌ها به بورس تسهیلاتی فراهم كند طوری كه صندوق نوآوری و شكوفایی از طرح پیشنهادی برای تسهیل‎گری این ورود خبر می‌دهد و از طرفی سازمان بورس و اوراق بهادار برای ایجاد تابلوی جدید برای شركت‌های استارت‌آپی و متناسب‌سازی شرایط پذیرش با ویژگی‌های شركت‌های نوآور اعلام آمادگی می‌كند.

بنابر گفته مدیران وزارتخانه ارتباطات و سازمان بورس، ورود استارت‎آپ‌ها به بورس اتفاقی است كه دیر یا زود رخ می‌دهد و تا پایان سال جاری شاهد عرضه عمومی سهام چند استارت‎آپ از جمله دیجی‌كالا و در بازار سرمایه خواهیم بود.

اتفاقی كه از زمان مطرح شدن مورد استقبال اكوسیستم استارت‎آپی و سرمایه‌گذارانی قرار گرفته كه در این اكوسیستم تامین مالی می‎كنند. به گفته فعالان این حوزه، در شرایط فعلی اقتصاد كشور كه روزهای سختی بر كسب‎وكارها می‎گذرد، چنین اتفاقی می‎تواند برای استارت‎آپ‎ها نویدبخش باشد و نظر سرمایه‎گذاران جدید را جلب كند. اما از نظر آنها باید نگران دو مقوله در این میان بود؛ نخست هیجانی است كه در بازار سرمایه و به تبع آن در اكوسیستم استارت‌آپی كشور ایجاد می‎شود. باید مراقب بود كه این هیجان به مثابه حبابی نباشد كه تركیدن آن به تضعیف و از بین رفتن اكوسیستم استارت‎آپی كشور تمام شود. مانند تجربه تلخی كه در بحران حباب دات‌كام در آمریكا رخ داد. موضوع دیگر، واكنش پرهیجان و ذوق‌زده دولت به ورود استارت‎آپ‎ها به بورس است؛ چراكه انتظار می‌رود دولت صرفا در نقش یك ناظر در این فرآیند ظاهر شود و نگذارد تصمیماتش روند بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد و آن را روند طبیعی و واقعی آن خارج كند.




لطفا دولت ذوق‌زده نشود
به‌نظر می‌رسد دولت می‌خواهد با پیوند اكوسیستم استارت‎آپ‌ها و بازار سرمایه بتواند به نسخه‎ای دست پیدا كه حال اقتصاد كشور را بهتر كند. به‌ویژه در این شرایط كه از طرفی استارت‎آپ‎ها بیش از هر زمانی در جامعه مقبولیت كسب كردند و از طرف دیگر، چراغ بازار سرمایه به لطف سرمایه‎داران خرد و كلان سبز است. اما از نظر نیما نامداری، كارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» دولت از این شرایط نباید ذوق زده شود، اصلا بهتر است واكنشی نشان ندهد و بگذارد استارت‎آپ‎ها نیز مانند سایر شركت‌ها سهام خود را در بورس عرضه كنند و صرفا به نقش ناظر بودن كفایت كند. به گفته وی، واكنش بازار سرمایه به سهام بهترین ابزار برای قضاوت درباره كارآمدی یا تخصیص منابع برای سهم موردنظر است. پس اشتیاقی كه درحال حاضر مدیران دولتی برای ورود استارت‌آپ‎ها به بورس نشان می‎دهند، به لحاظ اقتصادی منطقی نیست.

البته به گفته نامداری، از منظر استارت‎آپ‌ها، وارد بورس شدن دو مزیت قابل‌توجه دارد. نخست تامین مالی و بهره‌مندی از منابع جدید است. دوم، ورود به بازار سرمایه به معنای بلوغ استارت‎آپ ها بوده طوری كه از لحاظ ادبیات سرمایه‎گذاری در استارت‎آپ‎ها، پایان مرحله استارت‌آپی بوده و ورود به مرحله بلوغ شركت تلقی می‌شود. به هر حال، زمانی كه عرضه عمومی سهام استارت‌آپ ها در بورس، نشانه‎ای از گذراندن دوران پرریسك و رسیدن به بقا است. به تعبیری، این اتفاق سیگنال خوشایندی به سرمایه‎گذاران و شركای استارت‎آپ‌ها است. در نهایت، از منظر مردم عادی كه به‌عنوان سهامدار جزء و خریداران سهام استارت‎آپ‌ها در بازار حضور دارند، وقتی صورت‌های مالی یك شركت از كارآمدی مدیریتی آن خبر می‌دهد، به‌طور طبیعی این سهم با واكنش مثبت روبه‌رو می‌شود و برعكس. در یك بازار شفاف، حتی اگر عرضه اولیه موفق هم نباشد باز هم می‌توان انتظار داشت بتواند در ادامه راه موفق شود.

مدیرعامل سرآوا :‌ استارتاپها باید به سمت بورس بروند
در اوضاع فعلی كه سرمایه جدی وارد شده و بازار به‌طور چشمگیری رشد كرده است. نباید این تصور در مسوولان و استارت‌آپ‌ها ایجاد شود كه الان فرصت خوبی برای ورود به بورس است و در این میان، شاهد حضور تعداد زیادی استارت‌آپ در بورس باشیم. چنین شرایطی برای موفقیت استارت‌آپ‌ها در بورس كافی نیست. احتمال دارد عرضه اولیه موفق باشد، ولی به هر دلیلی طی چند ماه بعد شكست بخورد و این كار را برای ورود بقیه استارت‎آپ‌ها را سخت می‌كند. آنها نباید با رفتارهای هیجان‌زده انتظار بی‌جایی در سرمایه‌گذاران جدید ایجاد كنند. البته از نظر نامداری، ایجاد تابلوی جداگانه‌ای برای استارت‌آپ‌ها و كسب‎وكارهای پرریسك از سوی فرابورس می‌تواند این رفتارها را منطقی‌تر كند و سرمایه‌گذار بداند با چه بازاری مواجه است. به هر حال؛ یك تجربه شكست در ابتدای راه پیامدهای بدی برای اكوسیستم استارت‎آپی دارد.

دلگرمی استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران
از نظر ناصر غانم‎زاده، كارشناس حوزه استارت‎آپی، در گفت‎وگو با «دنیای‌اقتصاد»، ورود استارت‎آپ‌های بالغ شده و رشدیافته به بورس اتفاق خوبی است كه برای اكوسیستم چند نوید مستقیم و غیرمستقیم دارد. به هر حال، در شرایط فعلی اقتصاد كشور و چالش‎هایی كه كسب‎وكارها با آن مواجهند، این اتفاق خوشایند به تعبیری مزیت اقتصادی در دو حوزه هم هست. یكی برای سرمایه‎گذارانی است كه معمولا نسبت به شفاف‌نبودن افق سرمایه‌گذاری در این اكوسیستم مردد بودند. به هر حال، یكی از مهم‌ترین مكانیسم‌های رسیدن استارت‌آپ‌ها به نقطه خروج (exit) عرضه عمومی سهام آنها در بورس است. با این اتفاق نه‌تنها سرمایه‌گذاران قدیمی دلگرم می‌شوند، بلكه مسیر برای ورود سرمایه‎گذاران جدید نیز هموار می‎شود.

دومین مزیت به كارآفرینانی برمی‌گردد كه بخش زیادی از ثروت آنها نامشهود و به‌اصطلاح روی كاغذ بوده و این ثروت را نمی‌توانستند به دارایی تبدیل كنند. با ورود به بورس، بخشی از ثروت كارآفرینان به آنها برمی‎گردد تا سایر كارآفرینان را برای فعالیت در این حوزه كه به تعبیری موتور توسعه اقتصادی و ارزش‌آفرینی است، تشویق كنند. به هر حال، كارآفرینانی مانند سرمایه‌گذار فرشته متفاوت فكر می‌كنند و با دسترسی به یك سرمایه جدید، دوباره آن را به فضای استارت‎آپی برمی‌گردانند. در نهایت اینكه، عرضه عمومی سهام استارت‌آپ‌ها باعث دلگرمی كارمندان استارت‌آپ‌ها می‌شوند چراكه تنها سهامداران استارت‌آپ‌ها فقط سرمایه‌گذاران یا كارآفرینان نیستند. در این میان كارمندانی كه سهام دارند و شاهد نقدشوندگی آنها باشند، می‌پذیرند وارد استارت‎آپ شده و در ازای كاری كه انجام می‌دهند به‌جای حقوق سهام دریافت كنند.

به گفته غانم‌زاده، البته موضوعی كه در این میان؛ نباید هیچ‌یك از دست‌اندركاران اعم از استارت‌آپ‎ها، سرمایه‌گذاران و مدیران دولتی در بخش بازار سرمایه و … از آن غفلت كنند، اطمینان از بلوغ استارت‌آپ‌هایی است كه می‌خواهند وارد بورس شوند چراكه بی‎احتیاطی در این موضوع می‎تواند منجر به اتفاقاتی مانند حباب دات‌كام شود. در مجموع انتظار می‌رود در گام نخست در نهایت 10 تا 12 استارت‎آپ قابلیت حضور در بازار سرمایه را داشته باشند.

تنوع‎بخشی به سبد دارایی‎های بورسی
از نظر سرمایه‎گذارانی كه در اكوسیستم استارت‌آپی فعالیت می‌كنند؛ با ورود استارت‎آپ‎ها به بورس و استقبال از آنها می‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری ریسك‌پذیر در مراحل مختلف رشد استارت‌آپ‌ها بیشتر شود. به هر حال، بازار سرمایه به استارت‌آپ‌ها اجازه می‌دهد تا پول جذب كنند. علاوه بر آن، وقتی سرمایه‌گذاری بتواند از طریق بورس شاهد بازگشت سرمایه باشد، بازدهی استارت‎آپ‌ها برای جامعه بزرگ‌تری از سرمایه‌گذاران قابل‌درك می‎شود تا آنها در صورت دسترسی به سرمایه اضافی به سمت استارت‎آپ‌ها سوق پیدا كنند. درحال‌حاضر عدم نقدشوندگی سهام استارت‎آپ‌ها یكی از دلایلی است كه مانع از جذب سرمایه یا منابع مالی جدید می‎شود. با ورود آنها به بورس این امید به‌وجود می‎آید كه اگر استارت‎آپ‌ها موفق و بالغ شوند، می‎توانند به‌عنوان یكی از گزینه‎های جذب سرمایه باشند.

در این راستا، رامین ربیعی، مدیرعامل یك شركت سرمایه‎گذار حوزه استارت‎آپی، در گفت‎وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: در بازار سرمایه كشور كه این روزها مورد استقبال قرار گرفته و بخش بزرگی از جامعه را درگیر خودش كرده است، عمدتا شركت‌های تولیدی و صنعتی در آن فعالیت دارند، از این‌رو ورود استارت‎آپ‎ها می‌تواند تنوعی به آن بخشیده و گزینه‎های بیشتری برای سبد دارایی افراد ایجاد كند. گزینه‎ای از جنس كسب‌وكارهای نوپا كه رویكرد بلندمدت دارند و آینده‌نگرند و برای دهه‎های آتی برنامه‎ریزی می‌كنند تا بتوانند تحولی را رقم بزنند. این درحالی است كه تعداد چنین شركت‎هایی در بورس كم بوده و عمدتا شركت‌های حاضر در بورس تولیدی و صنعتی قدیمی هستند. از طرفی، رسالت اصلی بازار سرمایه هر كشوری تامین مالی و جذب سرمایه از سهامداران است كه در عمل برای استارت‎آپ‌ها با توجه به اینكه برخی از آنها به بلوغ زیادی رسیدند، برای رشدهای آتی نیاز به تامین مالی دارند و متاسفانه سرمایه‌گذار جسور و بانك‎ كافی وجود ندارد كه وامی به آنها بدهند، بنابراین بخش تامین مالی، چه تامین مالی اوراق بدهی و چه تامین مالی سهام، بهترین گزینه الان بازار سرمایه است. این برای استارت‎آپ‎ها بسیار خوب است كه با ورود به بورس، بتواند از طریق آن تامین مالی كرده و رشد و توسعه پیدا كنند.

دسترسی سریع