چگونگی بازگشایی مدارس در مناطق قرمز، زرد و سفید /آغاز كلاس‌های مجازی از 15 شهریور

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرایط سال تحصیلی آینده اظهار كرد: تصمیم‌گیری نحوه فعالیت مدارس در مناطق زرد با شورای مدارس و در چارچوب ضوابط اعلام‌شده از سوی آموزش‌وپرورش خواهد بود.

1399/04/18
|
09:40
|

چگونگی بازگشایی مدارس در مناطق قرمز، زرد و سفید /آغاز كلاس‌های مجازی از 15 شهریور
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرایط سال تحصیلی آینده اظهار كرد: تصمیم‌گیری نحوه فعالیت مدارس در مناطق زرد با شورای مدارس و در چارچوب ضوابط اعلام‌شده از سوی آموزش‌وپرورش خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رضوان حكیم زاده با اشاره به مشخص نبودن زمان شروع سال تحصیلی آینده گفت: آخرین تصمیم گرفته‌شده این است كه مدارس در سال آینده از 15 شهریورماه و به‌صورت مجازی شروع شود اما اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد كه ستاد ملی كرونا اجازه برگزار شدن كلاس را بدهد، مشكلی با برگزاری حضوری مدارس نداریم و حتماً كلاس‌ها را دایر خواهیم كرد و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم كه نگران آموزش فرزندانشان نباشند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط شیوع كشور در استان و منطقه، سناریوهای مختلفی برای بازگشایی مدارس داریم. بعد از واكاوی تجربه اسفند سال گذشته و مشخص كردن نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی در ماه‌های آخر سال تحصیلی 99-1398، توانستیم حداقل 3 سناریو برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید برای مناطق قرمز، زرد و سفید تدوین كنیم و سعی كردیم با در نظر گرفتن شرایط امكان تصمیم‌گیری نهایی را به شورای مدرسه و در چارچوب آیین‌نامه بازگشایی مدارس واگذار كنیم.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینكه شرایط مختلفی برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی‌شده است، گفت: بر اساس تصمیم‌های اتخاذشده برقراری كلاس و آموزش در مناطق قرمز صرفاً به‌صورت مجازی و از طریق شبكه شاد و آموزش‌های تلویزیونی، در مناطق زرد به‌صورت تركیبی و به‌صورت تركیب مجازی و حضوری و با تصمیم‌گیری شورای مدرسه و در مناطق سفید به‌صورت حضوری است. البته مناطق سفید مناطق عشایری و روستایی كم‌جمعیت خواهند بود كه تعداد دانش آموزان یك‌رقمی است و امكان رعایت فاصله اجتماعی در این مدارس و كلاس‌ها وجود دارد.

حكیم زاده بابیان اینكه شورای مدارس در چارچوب ضوابطی كه آموزش‌وپرورش اعلام می‌كند، امكان ایجاد خلاقیت یا انتخاب‌های مناسب با شرایط منطقه را در برگزاری كلاس‌های درس دارد، اظهار كرد: سعی كردیم در این تصمیم‌گیری‌ها شرایط مناطق را در نظر بگیریم و هم به نقش‌های معلم و ذی‌نفعان و دانش آموزان توجه كرده و آن‌ها را تعریف كنیم و البته نقش اولیا را فراموش نكردیم و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم كه هیچ دانش‌آموزی از آموزش جا نخواهد ماند.

حكیم زاده در خصوص تصمیم‌گیری در مناطق زرد تصریح كرد: یكی از مدل‌های تعریف‌شده در بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، مربوط به مناطق زرد است كه در این شرایط با توجه به تصمیم‌گیری شورای مدرسه می‌توان دانش آموزان را به گروه‌های كوچك‌تر تقسیم‌بندی كرد؛ لذا ممكن است بخشی از آموزش‌ها به‌صورت مجازی و بخشی حضوری باشد یا دانش آموزان در گروه‌های زوج و فرد و به‌صورت گروه‌های كوچك‌تر در كلاس‌های درس حاضر شوند اما موارد مطرح‌شده بخشی از مدل‌های در نظر گرفته‌شده است و در درجه اول سلامتی دانش‌آموز و رعایت پروتكل‌های بهداشتی برای آموزش‌وپرورش حائز اهمیت است و شورای مدرسه باید با توجه به شرایط و چارچوب كلان مشخص‌شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش، تصمیم‌گیری كند تا ضمن حفظ سلامتی دانش آموزان، آموزش تعطیل نشود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به نقش نظارتی آموزش‌وپرورش بر چگونگی روند فعالیت مدارس در سال آینده گفت: ساختار آموزش‌وپرورش بسیار گسترده است و از طریق مناطق، استان و سامانه فعالیت‌ها را نظارت می‌كنیم. همچنین مدیران، بازرسان و خانواده‌ها ناظران اصلی این طرح خواهند بود.

وی افزود: نقش‌آفرینی خانواده‌ها برای آموزش‌وپرورش بسیار ارزشمند است و در شرایط كرونا خانواده‌ها در آموزش دانش آموزان و پیگیری تحصیلی آن‌ها نقش مؤثری داشتند لذا امیدواریم از حمایت خانواده‌ها در ایام بعد از كرونا هم برخوردار باشیم.

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حكیم زاده در پاسخ به این سؤال كه در واگذاری تصمیم به شورای مدارس، ممكن است مدارسی كه شهریه می‌گیرند به دلیل تضمین ارائه خدماتی كه به علت آن‌ها شهریه گرفته‌اند، تصمیمات نابجا بگیرند، گفت: واگذاری تصمیم به مدرسه در چارچوب شرایط و دستورالعمل وزارت آموزش‌وپرورش خواهد بود و بیشتر متوجه شهرهایی است كه در شرایط زرد هستند، البته ناظران ما بر فعالیت مدارس نظارت خواهند كرد و به این صورت نیست كه هر مدیر بتواند بدون رعایت چارچوب آیین‌نامه تصمیم‌گیری كند. خانواده‌ها با توجه به دستورالعمل بازگشایی مدارس در مرحله اول فقط لازم است شهریه ثابت مدارس غیردولتی را بپردازند و سپس با توجه به شرایط برقراری كلاس‌ها، شهریه فوق‌برنامه تعیین شود و مطمئن باشند كه آموزش‌وپرورش مدافع منافع اولیا و دانش آموزان است.

انتهای پیام

دسترسی سریع