جزئیات پرداخت حقوق و مزایای كاركنان دستگاه های اجرایی در سال 99

شیوه نامه اجرایی پرداخت حقوق و مزایای كاركنان و تمامی پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد دستگاه‌های اجرایی در سال 1399 توسط محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

1399/05/06
|
12:13
|

به نقل از سازمان برنامه و بودجه، شیوه نامه اجرایی پرداخت حقوق و مزایای كاركنان و تمامی پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد دستگاه‌های اجرایی در سال 1399 كه توسط محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد به شرح ذیل است:
ماده 1- در این شیوه‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به كار می‌روند:
الف- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه كه به نحوی از انحاء از بودجه عمومی استفاده می‌كنند و حقوق و مزایای كاركنان آن‌ها از محل اعتبارات هزینه‌ای و از منابع عمومی و اختصاصی تأمین می‌گردد.
ب- سازمان: سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها حسب مورد
ج- كاركنان: كاركنان رسمی، پیمانی، قرارداد كار معین (مشخص)، كارگری، كاركنان حوزه سلامت بر اساس قانون مربوط به خدمت پزشكان و پیراپزشكان و سایر كاركنان كه بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حكم یا قرارداد مقام صلاحیت دار در یك دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شوند.
د- مشمولین بند (ه) تبصره (12): افرادی هستند كه به استناد بند (ه) تبصره (12) قانون بودجه سال 1399 كل كشور، پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد آن‌ها (مانند حق‌التدریس، حق‌الزحمه، شركتی، ساعتی، حق نظارت، پاداش شورا‌های حل اختلاف و سایر موارد مشابه) باید به طور ماهانه توسط دستگاه اجرایی پرداخت شود.
ه- پرداخت مستقیم و مستمر: عبارت است از حقوق، فوق العاده‌ها و مزایایی كه طبق قوانین و مقررات مربوط، در حكم كارگزینی یا قرارداد منعقده با كاركنانی كه رابطه مستقیم استخدامی یا بكارگیری با دستگاه اجرایی دارند، درج شده است.
و- سایر پرداخت‌ها: اضافه كار، هر گونه پاداش و هر گونه پرداخت نقدی و معادل ریالی كمك‌های رفاهی غیرنقدی به كاركنان
ماده 2- كلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی از جمله وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موضوع ماده (1) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران كه شمول مقررات عمومی نسبت به آن‌ها مستلزم ذكر نام یا تصریح نام آن‌ها است و همچنین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تحقیقاتی و پژوهشی موضوع ماده (1) قانون احكام دائمی برنامه‌های توسعه كشور، كه حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر و پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد آن‌ها از بودجه عمومی سال 1399 پرداخت می‌شود مشمول این شیوه‌نامه هستند و ایجاد هر گونه تعهد و پرداخت مغایر با ساز و كار منظور شده در این شیوه‌نامه در خصوص پرداخت‌های مستقیم و مستمر و سایر پرداخت‌ها به كاركنان توسط آنها، ممنوع خواهد بود.
تبصره 1- با استناد به جزء (4) بند الف تبصره (21) قانون بودجه سال 1399 كل كشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، ستاد كل نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از شمول مقررات این شیوه‌نامه مستثنی هستند. ساز و كار اجرایی برای دستگاه‌های اجرایی مذكور در شیوه‌نامه مستقلی كه با همكاری ستاد كل نیرو‌های مسلح تدوین می‌شود، تعیین می‌گردد.
تبصره 2- نیرو‌های حق التدریس آزاد (حداكثر در سقف تعداد سال 1398) و سرباز معلم آموزش و پرورش مشمول مفاد مادده (3) این شیوه نامه هستند. افزایش تعداد نیرو‌های حق التدریس آزاد آموزش و پرورش صرفاً با رعایت ماده (9) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1399 امكان پذیر است.
ماده 3- به منظور ایجاد هماهنگی در پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی موظفند كلیه اطلاعات مربوط به هر گونه پرداخت مستقیم و مستمر به كاركنان خود را بر اساس آخرین حكم كارگینی یا قرارداد منعقده با كاركنانی كه رابط مستقیم استخدامی یا بكارگیری با دستگاه اجرایی دارند در انطابق با اطلاعاتی كه قبلاً در سامانه كارمند ایران (زیرسامانه‌های پایگاه اطلاعات كاركنان و ثبت حقوق و مزایای كاركنان) ثبت كرده‌اند، به صورت ماهانه، در سامانه خزانه داری كل، حداكثر تا بیستم هر ماه در سقف تخصیص اعلامی (عمومی و اختصاصی) از سوی سازمان بارگذاری نموده و با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از طرف وی و امضای ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوط حسب مورد، از وزارت امور اقتصادی و دارایی، خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) به صورت الكترونیكی، درخواست وجه نمایند.
تبصره 1- تبادل اطلاعات بین "سامانه كارمند ایران" و سامانه "خزانه داری الكترونیكی" با روش تبادل الكترونیك (وب سرویس) انجام می‌شود و مسئولیت صحت و رفع مغایرت‌های احتمالی و هشدار‌ها و خطا‌های اعلام شده توسط سامانه درخواست وجه الكترونیكی موضوع این ماده با اطلاعات ثبت شده در سامانه كارمند ایران بر عهده دستگاه اجرایی است.
تبصره 2- با استناد به جزء (3) بند (الف) تبصره (21) قانون بودجه سال 1399، صرفاً پرداخت حقوق و مایای مستمر كاركنانی قابل اقدام است كه اطلاعات آنان در سامانه كارمند ایران ثبت شده باشد. همچنین رفع مغایرت‌های احتمالی و هشدار‌ها و خطا‌های اعلام شده توسط سامانه درخواست وجه الكترونیكی موضوع این ماده با اطلاعات ثبت شده در سامانه كارمند ایران بر عهده دستگاه اجرایی است.
تبصره 3- با استناد به توضیحات ذیل جدول شماره (7) قانون بودجه 1399، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی كماكان مسئول صحت صدور احكام صادره مربوط به كاركنان خود، منطبق با قوانین و مقررات استخدامی و بدون ایجاد هر گونه بار مالی فاقد تأییدیه از رییس سازمان برنامه و بودجه كشور، خواهند بود.
ماده 4- با استناد به توضیحات ذیل جدول شماره (7) و جزء (3) بند (الف) تبصره (21) قانون بودجه سال 1399، خزانه داری كل موظف است ساز و كار اجرایی لازم برای درخواست وجه هر گونه پرداخت مستقیم و مستمر به كاركنان دستگاه‌های اجرایی را در سقف تخصیص اعلامی (عمومی و اختصاصی)، به طور همزمان از محل منابع عمومی و اختصاصی فراهم آورد و پرداخت‌های مذكور را صرفاً به ذینفع نهایی انجام دهد.
ماده 5- وزارت امور اقتصادی و دارایی، خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) مبالغ مربوط به مالیات كسور بازنشستگی سهم دولت و كاركنان، حق بیمه تأمین اجتماعی سهم دولت و كاركنان و حق بیمه‌های خدمات درمانی سهم دولت، دستگاه اجرایی و كاركنان را با رعایت قوانین و مقررات حسب مورد به حساب‌های تمركز وجوه نزد بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران كه بدین منظور به ترتیب به نام سازمان امور مالیاتی كشور، سازمان بازنشستگی كشوری، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایران و صندوق‌های بازنشستگی و حمایتی دستگاه‌های اجرایی مربوط افتتاح می‌نماید، واریز و ضمن واریز مبلغ سایر كسور به حساب بانك پرداخت اعتبارات هزینه دستگاه اجرایی ذیربط، مبلغ خالص حقوق و مزایای مستمر كاركنان مستقیماً به حساب بانكی كاركنان واریز نماید.
تبصره 1- دستگاه‌های اجرایی دارای نمایندگی خارج از كشور موظفند لیست معادل ریالی خالص حقوق و مزایای مستمر ارزی كاركنان رسمی و پیمانی خود را كه در آن نمایندگی‌ها خدمت می‌نمایند، به صورت ماهانه و حداكثر تا بیستم هر ماه، با امضای بالاترین مقام اجرایی دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی و با امضای ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوط حسب مورد، از وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) در سقف تخصیص اعتبار اعلامی درخواست وجه نمایند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) مبالغ موضوع این تبصره را حداكثر تا سقف تخصیص اعتبار اعلامی سازمان، در مقاطع تخصیص، به صورت ماهانه با پرداخت‌های موضوع این ماده، به حساب بانك واریز كننده دستگاه اجرایی واریز نماید.
دستگاه اجرایی مكلف است بلافاصله پس از دریافت وجه موضوع این تبصره، نسبت به پرداخت لیست مذكور اقدام و گزارش آن را به سازمان ارسال نماید.
تبصره 2- بانك مركزی جمهوری اسلامی و بانك‌های عامل پرداخت كننده حقوق و مزایای مستمر كاركنان دستگاه‌های اجرایی یاد شده موظفند وب سرویس استعلام شماره شبای بانكی كاركنان دولت را بر اساس كد ملی در اختیار خزانه داری كل قرار داده و ترتیبی اتخاذ نمایند كه وجوه مربوط به حقوق و مزایای مستمر كاركنان دستگاه‌های اجرایی مزبور بدون وقفه و در اسرع وقت به حساب بانكی كاركنان واریز و مراتب را به دستگاه‌های اجرایی مربوط اعلام نمایند.
تبصره 3- بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران باید اعلامیه واریز وجوه كسور یادشده در ماده (3) این شیوه نامه و صورتحساب ماهانه حساب‌های مذكور را برای سازمان‌ها و صندوق‌های یاد شده و همچنین اداره كل خزانه در مركز و خزانه معین در استان، حسب مورد ارسال نمایند تا سازمان‌ها و صندوق‌های مذكور با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوط اقدامات لازم در خصوص اعمال حساب به موقع وجوه مالیات، بازنشستگی، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت كاركنان یاد شده را معمول دارند. سازمان بازنشستگی كشوری، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایران و صندوق‌های حمایتی دستگاه‌های اجرایی مربوط حق برداشت از حساب‌های یاد شده خود را خواهند داشت. سازمان تأمین اجتماعی موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا مراتب واریز وجوه بیمه تأمین اجتماعی سهم كارمند و سهم دولت (كارفرما) به حساب یاد شده را در اسرع وقت به شعب وصول كننده تابعه در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی مربوط ابلاغ نماید.
تبصره 4- حق بیمه‌های خدمات درمانی سهم دولت از محل ردیف (30) جدول مصارف هدفمندی موضوع بند (الف) تبصره (14) قانون بودجه سال 1399 كل كشور، در سقف تخصیص صادره سازمان برنامه و بودجه كشور، توسط سازمان هدفمندی به سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌گردد.
ماده 6- دستگاه اجرایی موظف است برای پرداخت حقوق و مزایای كاركنان قراردادی فاقد شناسه، تا زمان دریافت شماره شناسه از سامانه كارمند ایران، با ساز و كار اجرایی ماده (3) این شیوه‌نامه اقدام نماید.
تبصره 1- نیرو‌های قراردای موضوع تبصره‌های (3) و (4) آیین نامه اداری، استخدامی و تشكیلاتی اعضای غیرهیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی فاقد شناسه، حداكثر تا سقف تخصیص اعتبار اعلامی (عمومی و اختصاصی)، مشمول مفاد ماده (6) این شیوه نامه هستند. دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند مابه التفاوت حقوق و مزایای مستمر این كاركنان نسبت به تخصیص اعلامی (عمومی و اختصاصی) را از محل سایر منابع در اختیار آن دستگاه و در چارچوب قوانین و مقررات، پرداخت نمایند.
تبصره- دستگاه اجرایی مكلف است حقوق و مزایای كاركنان شركتی خود را در درخواست تخصیص اعتبار و درخواست وجه (مطابق با مبلغ مندرج در قرارداد مربوطه) در اولویت پرداخت قرار دهد.
ماده 5- سازمان اداری و استخدامی كشور موظف است اطلاعات كاركنان رسمی، پیمانی و قراردادی (كار معین و مشخص و قرارداد كارگری) شناسه دار را به تفكیك شماره ملی و به صورت برخط به خزانه داری كل ارسال نماید.
ماده 7- دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی موظفند درخواست پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مشمولین بند (ه) تبصره (12) قانون بودجه سال 1398 را به صورت ماهانه و حداكثر تا بیستم هر ماه با امضای بالاترین مقام اجرایی دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی و با امضای ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوط حسب مورد، به وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) در سقف تخصیص اعتبار اعلامی (عمومی و اختصاصی) ارسال نمایند. مسئولیت صحت لیست یادشده و همچنین عدم رعایت زمان بندی مورد اشاره، با بالاترین مقام اجرایی و ذیحساب یا مسئول امور مالی ذیربط دستگاه‌های اجرایی است.
با استناد به جزء (3) ماده (4) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1399 كل كشور، دستگاه اجرایی موظف است لیست مشمولین و مبلغ پرداختی ماهانه به مشمولین بند (ه) تبصره (12) قانون بودجه سال 1399 كل كشور را در درخواست تخصیص خود از امور بخشی ذیربط در سازمان لحاظ و بلافاصله پس از دریافت وجه، نسبت به پرداخت لیست مذكور اقدام و گزارش آن را به سازمان ارسال نماید.
ماده 8- وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) مبالغ موضوع ماده (7) این شیوه نامه را حداكثر تا سقف تخصیص اعتبار اعلامی (عمومی و اختصاصی) سازمان، در مقاطع تخصیص، به صورت ماهانه با پرداخت‌های موضوع ماده (3) این شیوه نامه، به حساب بانك واریز كننده دستگاه اجرایی واریز نماید.
ماده 9- سایر پرداخت‌های غیرمستمر (اضافه كار، هر گونه پاداش و هر گونه پرداخت نقدی و معادل ریالی كمك‌های رفاهی غیرنقدی به كاركنان) از شمول این شیوه نامه خارج است. دستگاه اجرایی مجاز است اعتبار مورد نیاز را از محل اعتبار مصوب و در سقف تخصیص اعلامی (عمومی و اختصاصی) با رعایت مقررات مربوط تأمین و پرداخت نماید.
ماده 10- وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز یا خزانه معین استان حسب مورد) موظف است عملكرد تمامی وجوه پرداختی موضوع این شیوه نامه به دستگاه‌های اجرایی را از طریق فراخوانی وب سرویس مورد تفاهم نامه تبادل الكترونیكی اطلاعات مابین سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان اعلام نماید.
ماده 11- با استناد به توضیحات ذیل جدول شماره (7)، پرداخت حقوق و مزایای كاركنان در اولویت بوده و می‌بایست قبل از هر گونه پرداخت برای سایر هزینه‌ها انجام گیرد. مسئولیت اجرای این ماده با خزانه‌داری كل منوط به وصول منابع عمومی و بالاترین مقام دستگاه اجرایی پس از دریافت تخصیص اعلامی (عمومی و اختصاصی) از خزانه‌داری است.
ماده 12- در پایان سال مالی بعد از پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری كل كشور) به حساب بانكی كاركنان، درخواست وجه برای پرداخت تغییرات حقوق و مزایای مستمر ناشی از تأخیر در صدور احكام كارگزینی و سایر موارد، مشمول مفاد این شیوه نامه نبوده و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای انجام این پرداخت‌ها از محل اعتبارات مصوب فصل هفتم (دیون) و در سقف وجوده دریافت شده از خزانه خود در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند.

دسترسی سریع