رئیس سازمان مراكز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این صورت اگر سناریوی وضعیت زرد و حضور یك روز در میان بخواهد اجرا شود در مدارس غیردولتی چون تعداد دانش آموزان كم شده آنها می توانند هر روز به مدرسه بروند.
ممنوعیت مدارس غیردولتی برای دریافت هزینه فوق برنامه های غیرآموزشی/ نحوه حضور در مدارس
رئیس سازمان مراكز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه برای امسال تا زمانی كه هنوز وضعیت بازگشایی مدارس به صورت كامل مشخص نشده است اعلام كردیم دریافت هزینه فوق العاده غیرآموزشی از اولیاء ممنوع است گفت: یعنی فعالیت های فوق برنامه غیرآموزشی بعد از تعیین تكلیف حضور دانش آموزان در مدرسه و با تایید شورای مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان و تایید شورای منطقه قابل دریافت است.
به گزارش ایسنا، مجتبی زینی وند در برنامه تلویزیونی مدرسه ایران با بیان اینكه الگوی شهریه مدارس غیردولتی با توجه به 13 آیتم مبتنی بر هفت سرفصل مشخص شده در ماده 15 قانون تاسیس مدارس غیردولتی تعیین و تصویب می شود اظهار كرد: در واقع سهم هركدام از این آیتم ها در تعیین شهریه مشخص است.
وی افزود: برای امسال تا زمانی كه هنوز وضعیت بازگشایی مدارس به صورت كامل مشخص نشده است اعلام كردیم دریافت هزینه فوق العاده غیرآموزشی از اولیاء ممنوع است. یعنی فعالیت های فوق برنامه غیرآموزشی بعد از تعیین تكلیف حضور دانش آموزان در مدرسه و با تایید شورای مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان و تایید شورای منطقه قابل دریافت است.
رئیس سازمان مراكز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سال گذشته مدارس این هزینه را دریافت كرده بودند گفت: از اسفندماه با مشكل تعطیلی به علت كرونا روبه رو شدیم و اعلام كردیم مدارسی كه این هزینه را دریافت كرده بودند و برخی فعالیتها انجام نشده بود باید محاسبه و مبالغ اضافی به اولیاء مسترد می شد.
زینی وند با اشاره به اینكه یكی از مصادیق تعیین الگوی شهریه استفاده از ظرفیت های آموزش مجازی است گفت: آبان ماه سال گذشته به مدارس اعلام كرده بودیم اگر مدرسه ای بخواهد از سهمیه كیفیت بخشی شهریه در بخش آموزش مجازی استفاده كند باید نسبت به ایجاد نرم افزارها و سخت افزارهای الكترونیكی اقدام كند.
چگونگی حضور دانش آموزان در كلاس های درس
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینكه اگر بنا بر آموزش مجازی در سناریوی قرمز باشد، انگیزه خانواده ها برای ثبت نام فرزندشان در مدارس غیردولتی چیست و در این صورت تفاوت مدارس دولتی با غیردولتی در چیست؟ خاطر نشان كرد: اولا تعداد دانش آموز در مدارس غیردولتی امسال به گونه ای برنامه ریزی شده كه اگر به عنوان مثال سال گذشته 25 نفر در یك كلاس قرار می گرفتند امسال تعداد كمتر باشد.
رئیس سازمان مراكز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این صورت اگر سناریوی وضعیت زرد و حضور یك روز در میان بخواهد اجرا شود در مدارس غیردولتی چون تعداد دانش آموزان كم شده آنها می توانند هر روز به مدرسه بروند.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت آموزش های مجازی گفت: شبكه شاد دو نوع خدمت ارائه می دهد. خدمات عمومی برای تمام دانش آموزان، اما ما تقاضا كردیم از ظرفیت خدمات افزوده، آموزش ها و آزمون های آنلاین بهره مند شویم.
زینی وند ادامه داد: در همین آموزش آنلاین اگر ارتباط تعاملی زنده و پرسش و پاسخ برقرار اما تعداد دانش آموزان زیاد باشد معلم نمی تواند پاسخگوی همه باشد، بنابراین كم بودن تعداد دانش آموزان و ظرفیت تعریف شده مدارس غیردولتی در كیفی تر شدن آموزش از طریق آنلاین موثر خواهد بود. موسسان از محل شهریه خودشان را مكلف كرده اند بخشی از هزینه ها را به ارتقای آموزش های مجازی و آزمون های آنلاین اختصاص دهند.
رئیس سازمان مراكز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه رویكرد ما در شورای سیاست گذاری مدارس غیردولتی، كیفیت بخشی فرایندی بوده است و نگاه مقطعی به آن نداشته ایم گفت: نظارت و ارزیابی بر الزامات قانونی را تا پایان آبان قرار دادیم و اعلام كردیم پس از آبان هر ناظری كه از طرف وزارتخانه یا ادارات در مدرسه غیردولتی حضور می یابد، باید بر فرایند تدریس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نظارت كند.
مدارس غیردولتی رتبه بندی می شوند
مدارس غیردولتی 65 درصد رتبه های برتر كنكور را به خود اختصاص داده اند
وی افزود: از همان ابتدا نظارت ها را فرایندی تعریف كردیم. نظارت جامع را مقدمه ای بر درجه بندی مدارس قرار دادیم كه كار پژوهشی آن انجام شده و آماده رتبه بندی مدارس غیردولتی هستیم. مقدمات لازم برای درجه بندی مدارس كه مبتنی بر ارتقای كیفیت است فراهم شده است.
زینی وند با بیان اینكه سهم كیفیت بخشی در آیتم شهریه 15 درصد و عدد بالایی است اظهار كرد: در كنار بحث بیمه معلمان، ایمن سازی و .... آیتم كیفیت بخشی را قرار دادیم. در برهه ای از زمان در سال 95- 96 ، رئیس مركز سنجش وزارتخانه اعلام كرد كه بین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در امتحانات نهایی تفاوت معناداری وجود ندارد. بررسی كردیم و دیدیم 100 رتبه اول از 75 مدرسه غیردولتی هستند. همچنین از رتبه یك تا 10 ، 9 مدرسه غیردولتی بود؛ تا رتبه 200 وضعیت مدارس غیردولتی بسیار مناسب بود. در میانه نمودار وضعیت مدارس غیردولتی افت كرد و در پایان هم مدارس غیردولتی ضعیف، مدارس كمی نبودند.
وی افزود: پروژه ای را طراحی كردیم و برای تك تك مدارس غیردولتی كارنامه ارزیابی صادر و با استان ها تفاهم نامه امضا و اعلام كردیم فلان مدرسه شما ضعیف ترین مدرسه غیردولتی استان است و فلان درس و فلان معلم عملكرد ضعیف تری داشته است و باید رسیدگی كنید. بعد از این سه سال اعلام كردند كه مدارس غیردولتی 65 درصد رتبه های برتر كنكور را به خود اختصاص داده اند.
رئیس سازمان مراكز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه پیگیری این امور منوط به برنامه ریزی بوده كه انجام دادیم و این نكته را هم مدنظر داریم كه مدارس غیردولتی با همدیگر رقابت دارند و در عرصه رقابتی فعالیت می كنند گفت: ولی دانش آموز مدرسه ای را انتخاب می كند كه برنامه آموزشی و پرورشی قوی داشته باشد و از معلمان برجسته و توانمند استفاده كند، در تعاملات و برنامه ریزی ها به نظرات اولیا توجه كند، پیشرفت تحصیلی را به اطلاع آنها برساند و آیتم های كیفیت بخشی را رعایت كند.
زینی وند درباره آموزش در ایام كرونا گفت: از هفته اول و دوم تعطیلی با 14 هزار مدرسه تماس گرفته شد و اجازه ندادیم آموزش متوقف شود. از ابتدا نسبت به ایجاد فضای آموزشی مناسب مجازی وارد عمل شدیم.