خبر خوب؛ قرارداد نوسازی 5هزار كامیون فرسوده امضا شد

مهندس محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی در مصاحبه تلفنی با رادیو پیام گفت: در قالب این قرارداد پنج هزار دستگاه كامیون فرسوده از رده خارج و كامیون‌های نو جایگزین آنها می‌شود.

1399/05/25
|
11:10
|

وزیر راه و شهرسازی انعقاد قرارداد سه‌جانبه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری بخش كالا را گامی بزرگ در جهت نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل دانست و گفت: در قالب این قرارداد پنج هزار دستگاه كامیون فرسوده از رده خارج و كامیون‌های نو جایگزین آنها می‌شود.

به گزارش رادیو پیام، «محمد اسلامی» در آیین امضای قرارداد سه‌جانبه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری بخش كالا با اشاره به اینكه 65 هزار كامیون برون‌شهری دارای فرسودگی و مشمول طرح نوسازی هستند، اظهار داشت: امروز و در سال جهش تولید، گام دیگری را در نوسازی ناوگان فرسوده با تكیه بر توان داخلی بر می‌داریم.

او با اشاره به اینكه برای نوسازی این ناوگان به ترتیب اولویت كار خواهیم كرد، تصریح كرد: در قراردادی كه امروز میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بانك صادرات و بخش خصوصی به امضاء رسید، اولین قرارداد ساخت داخل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری در بخش كالا با محوریت كامیون‌های بالای 50 سال به امضا رسید كه بر اساس آن پنج هزار دستگاه كامیون با سیستم قوای محركه مطلوب برای رانندگان در نظر گرفته شده است كه دو هزار و 450 دستگاه آن در فاز نخست و باقی‌مانده در فازهای بعدی اجرا می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: 20 درصد قیمت كامیون از محل آورده متقاضیان و 80 درصد از محل تسهیلات بانك صادرات با كارمزد 18 درصد پرداخت می‌شود كه 9 درصد این كارمزد را سازمان راهداری به عنوان یارانه پرداخت می‌كند و مدت قرارداد نیز 6 ساله است اقساط در طول این مدت توسط خریدار پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینكه متقاضیان باید در سامانه سازمان راهداری ثبت‌نام و خودروی خود را اسقاط كنند، تاكید كرد: این فرآیند با یك نظام نظارتی مضاعف اجرا خواهد شد و كامیون فرسوده باید كاركرد داشته باشد و بارنامه فعال آن در سازمان راهداری ثبت شده باشد تا مطمئن شویم كه از ناوگان فعال، كامیون فرسوده خارج و با كامیون نو جایگزین می‌شود و در قالب این طرح، كامیون‌های یخچال‌دار و نیز كامیون‌هایی كه برای ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی مورد نیاز به‌صورت تركیبی قابل خریداری از بخش خصوصی است و با استفاده از تسهیلات مناسب، در طی یك فرآیند مشخص به رانندگان كمك می‌كنیم تا كامیون خود را نوسازی كنند. انتظار داریم كه كیفیت جابه‌جایی بار با ورود ناوگان جدید افزایش یابد و ضایعات، تلفات و خسارت‌های كمتری در این بخش داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ارتقای ظرفیت ناوگان حمل بار، بالا رفتن ایمنی و استاندارد در جاده‌ها، كاهش مصرف سوخت و كاهش مخاطرات زیست‌محیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان و تصریح كرد: این طرح همچنین كمك می‌كند كه ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی كشور نیز افزایش یابد و امیدواریم به زودی اولین سری از كامیون‌های تولید داخل كه شامل 200 كامیون می‌شود در قالب این طرح به متقاضیان تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینكه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مالكان كامیون های بالای 50 سال برای ثبت‌نام در این طرح پیام فرستاده است، از رانندگان و مالكان این كامیون‌ها خواست تا از این فرصت مناسب استفاده كنند.

اسلامی با بیان اینكه ما از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید و نیز از محل تبصره 18 قانون بودجه استفاده می‌كنیم، ابراز امیدواری كرد كه فاز نوسازی دو هزار و 450 دستگاه كامیون برون‌شهری بخش كالا امسال عملیاتی شود تا بتوان به سرعت وارد فاز دوم این طرح شد.


فایل صوتی را بشنوید:

دسترسی سریع