رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت كشور» خواندند و بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم تأكید كردند.
رهبر معظم انقلاب:
معلمان، افسران سپاه پیشرفت كشور هستند
رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت كشور» خواندند و بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم تأكید كردند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای صبح امروز (سهشنبه) در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تشكر صمیمانه از مردم برای عزاداری پر شور حسینی و حركت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت كشور» خواندند و با تأكید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینهساز پرورش چنین افرادی شود.
ایشان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع)، حركت عظیم حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را قیام به معنای حقیقی كلمه خواندند و افزودند: پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلف حادثه عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا را برای بشریت تثبیت و ماندگار كرد.
رهبر انقلاب، سوگواری ملت در دهه اول محرم امسال را پدیدهای در تاریخ كشور دانستند و افزودند: با وجود محدودیتهای شدید ناشی از كرونا، مردم، گویندگان و مرثیه خوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشكیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعملها را رعایت كردند كه به عنوان یك مُرید اهل بیت، صمیمانه از همه عزیزان تشكر میكنم.
حضرت آیت الله خامنهای همچنین با تشكر از زحمات چند ماه اخیر مجموعه آموزش و پرورش و گزارش خوب وزیر گفتند: برنامهریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع كرونا بیسابقه بود، چون تجربهای در این زمینه نداشتیم كه از همه قدردانی میكنم.
ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزش و پرورش در همه دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مكاتب مختلف، نوع آموزشها و پرورشها متفاوت میشود.
رهبر انقلاب افزودند: در نظام اسلامی برونداد و حاصل 12 سال تعلیم و تربیت كودكان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفكر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یك كلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.
حضرت آیت الله خامنهای با طرح این سؤال كه برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسانسازی، آموزش و پرورش به عنوان لشكر عظیم فرهنگی نیازمند زیر بنای مستحكم و تحول بنیادی است.
رهبر انقلاب با اشاره به گذشت 9 سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: در این سند اهداف كلان و راهبردهای كلی مشخص شده است كه باید بر اساس سیاستها، برنامه اجرایی تنظیم شود.
ایشان افزودند: برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز به طور كامل تنظیم نشده است كه شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت كلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.
رهبر انقلاب ترمیم دورهای سند تحول با نگاه تكمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری كنند.
ایشان «زمانبندی» و «تعیین شاخصهای پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: برنامه جامع باید متقن و در بردارنده همه اهداف سند تحول باشد.
حضرت آیت الله خامنهای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند وگفتند: سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا كنند.
رهبر انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیینكننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش و پرورش خواندند و با تأكید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان گفتند: معلمان به معنای واقعی افسران سپاه پیشرفت كشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد كه او آینده ساز است.
حضرت آیت الله خامنهای افزودند: آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت كند و این هدف باید با كمك مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود.
ایشان تأكید كردند: نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یك دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه كردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگ سازی برای ترویج احترام و اكرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاههای فرهنگی بویژه صدا و سیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این كار لازم را بصورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.
حضرت آیت الله خامنهای موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان كردند: باید بگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود كه معلمان سراسر كشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها بگونهای عمل كند كه خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.
ایشان، در نظر گرفتن صلاحیتهای دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذب معلمان مورد تأكید قرار دادند و گفتند: باید در جذب معلمان یك گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بی كیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «عدالت آموزشی» نیز اشاره كردند و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط كشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اكنون كه مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است.
حضرت آیت الله خامنهای با تأكید بر توجه به خانوادههایی كه تمكن مالی جهت خرید ابزار و وسائل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلاء عدم امكان استفاده از آموزش مجازی را جبران كند.
ایشان یكی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و كیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونهای شود كه دانشآموزان احساس نكنند با تحصیل در این مدارس امكان قبولی آنها در كنكور كمتر است و خانوادهها نیز تصور كنند فرزندانشان را به یك جای بیپناه میفرستند.
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان كردند: راه اندازی شبكه شاد، اقدام بسیار خوبی است، اما آموزش مجازی نباید موجب شود كه دانش آموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.
ایشان به بُعد پرورشی در آموزش و پرورش اشاره كردند و با گلایه از كم توجهی به فعالیتهای پرورشی و عقب ماندگی در این زمینه به رغم تأكیدهای مكرر، گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوههای جدیدی را طراحی كرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به مدارس سمپاد كه با تأخیر هم انجام شد، بر جدی گرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأكید كردند و افزودند: جایگاه كشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقاء یابد، زیرا در سالهای اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.
حضرت آیت الله خامنهای در ادامه به وضعیت مهد كودكها و پیش دبستانیها اشاره كردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدكودكها به دلیل اختلافات برخی دستگاههای دولتی، گفتند: براساس گزارشهای رسیده وضیعت مهدكودكها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهد كودكها نگاه مراكز خدماتی داشت بلكه مراكز مهم آموزشی و پرورشی هستند.
حضرت آیت الله خامنهای همچنین با اشاره به اصرار غربیها برای نفوذ در آموزش و پرورش كشورها با انگیزه تحمیل سبك زندگی غربی، از سند 2030 و یا نفوذ در آموزش و پرورش برخی كشورهای منطقه بهعنوان نمونه یاد كردند و گفتند: امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شكست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون كاملاً نمایان است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد كاری را كه بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند 2030 دنبال و انسانهایی تربیت كند كه مثل او فكر و اهداف عملیاتی او را پیاده كنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، اقدام دولت امارات متحده عربی در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و كشورهای منطقه و به مسئله مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید، اما لكه ننگ آن بر پیشانی كسانی كه غصب كشور و آواره كردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیستها را در منطقه باز كردند، باقی خواهد ماند.
ایشان با ابراز تأسف از همكاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوتآمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیأت حاكمه آمریكا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتیها زودتر بیدار شوند و این كارشان را جبران كنند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان گزارشی از فعالیتهای این وزارتخانه گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاستگذاری در فرایند جذب و بهكارگیری معلم، طرح هر دانش آموز یك مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث 43 هزار واحد مسكن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاههای فرهنگیان جزو برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش است.
آقای حاجیمیرزایی سرعت آموزش و پرورش در واكنش به كرونا را مناسب دانست و گفت: كمتر از یك هفته پس از كرونا، برنامه تلویزیونی آموزشی و حدود یك ماه بعد از آن، شبكه شاد را راه اندازی كردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین میدهیم كه همه دانش آموزان به آموزش دسترسی داشته باشند.