از زمانی كه اعلام كردیم تاریخ دفترچه بیمه ملاك ارائه خدمت به بیمهشده نیست، نشان دادیم ملاك عمل برای ما خدمات الكترونیك است؛ از این رو به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اعلام كردهایم دیگر دفترچه بیمه جدید صادر نكنند.
دیگر دفترچه جدید بیمه سلامت صادر نمیشود
دبیر كشوری نسخه الكترونیك سازمان بیمه سلامت، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت حذف تدریجی دفترچه كاغذی بیمه از نیمه دوم امسال، گفت: از زمانی كه اعلام كردیم تاریخ دفترچه بیمه ملاك ارائه خدمت به بیمهشده نیست، نشان دادیم ملاك عمل برای ما خدمات الكترونیك است؛ از این رو به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اعلام كردهایم دیگر دفترچه بیمه جدید صادر نكنند.
دكتر محمد جعفری در گفتوگو با ایسنا، درباره حذف تدریجی دفترچههای كاغذی بیمه و استفاده از نسخه نویسی الكترونیك، گفت: از دو سال قبل كه طراحی سامانه نسخه الكترونیك و ارجاع دفترچه بیمه در دستور كار قرار گرفت، ابتدا یك استان و سپس در 10 استان به شكل پایلوت این موضوع اجرایی شد. هماكنون نیز همه استانها و شهرستانهای كشور در حال اجرای طرح نسخه الكترونیك هستند و اكنون نزدیك به 13 هزار مطب از 16 هزار مطب طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت در كشور به روش الكترونیك نسخه تولید میكنند؛ همچنین در خصوص سایر مراكز مانند داروخانه، رادیولوژی و... حدود 6 هزار مركز از 9 هزار مركز طرف قرارداد، پذیرش نسخ الكترونیك را انجام میدهند.
وی افزود: در طول مدت اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك زنجیرههای متعددی به این چرخه اضافه شدند؛ از جمله پیشبینی تداخلات دارویی، اعمال سایر نكات ضروری بر نسخه و... . با این فرایند پس از تولید نسخه و ایجاد هزینه، دیگر نیازی نیست در ادارات بیمه نسخ مجددا مورد بررسی قرار گیرند و شفافیت در گردش مالی میان مراكز ارائه دهنده
خدمت و سازمان بیمه سلامت ایجاد میشود.
وی با بیان اینكه دادهها به شكل برخط رسیدگی میشود، تاكید كرد: از طرف دیگر با توجه به اتصالاتی كه با وزارت بهداشت در حال برقراری آن هستیم، گام بزرگی در جهت تحقق اهداف پرونده الكترونیك سلامت برداشته میشود. با این كار پزشك این قدرت را دارد كه با دید بازتری تصمیمگیری كند و این در حالی است كه موضوع ناخوانا بودن نسخ از بین میرود و خطاهای احتمالی هنگام نسخه پیچی به حداقل خواهد رسید.
جعفری با اشاره به اینكه از نیمه دوم سال جاری استفاده از دفترچه كاغذی به حداقل خود خواهد رسید، تصریح كرد: بر این اساس مراكز دولتی نیز با تجهیز مراكز و اتصال به سامانه الكترونیك ما به تحقق زودتر این موضوع كمك خواهند كرد؛ این در حالی است كه سایر سازمانهای بیمهگر نیز در حال حركت به سمت كاهش استفاده از دفترچههای كاغذی تا زمان حذف آن هستند.
وی افزود: از ابتدای تیر ماه به مراكز طرف قرارداد اعلام كردیم تاریخ دفترچه بیمه ملاك عمل برای سازمان بیمه سلامت نیست و این موضوع خود دلیل محكمی است تا نشان دهیم ملاك عمل برای ما خدمات الكترونیك است. بر این اساس به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اعلام كردهایم دیگر دفترچه جدید صادر نكنند و در صورت تمایل فرد، مُهر تمدید تاریخ دفترچه روی آن اعمال شود.
وی در پاسخ به این سوال كه در صورت اتمام برگههای دفترچه بیمه آیا این زیرساخت در تمام مراكز درمانی وجود دارد كه نسخه نویسی بدون دفترچه بیمه فیزیكی صورت گیرد یا خیر، گفت: افراد حتی بدون داشتن دفترچه بیمه میتوانند به پزشك مورد نظر مراجعه كرده و با كد ملی ویزیت شوند.
جعفری در عین حال گفت: بیشترین دغدغه ما برای نیمه دوم سال جاری برای مراكز دولتی است تا به سیستمهای الكترونیكی ما بپیوندند و به این ترتیب به تدریج دفترچه بیمه فیزیكی حذف شود. اگر بیماری كه دفترچه بیمه ندارد بخواهد خدمات را با پوشش بیمه دریافت كند، باید به پزشكان و مراكز طرف قرارداد ما كه متصل به سامانه الكترونیك هستند، مراجعه كند تا حلقه اتصال تمام مراكز درمانی برای نسخه نویسی الكترونیك كامل شود؛ البته خوشبختانه بیش از 80 درصد مراكز به این سامانه متصل هستند. در مورد مراكز دولتی نیز سیستم الكترونیك موجود است و تنها اتصال آنها به سازمانهای بیمهگر باقی مانده است.
دبیر كشوری نسخه الكترونیك سازمان بیمه سلامت ادامه داد: حركت به سوی نسخه نویسی الكترونیك میتواند در وهله اول ما را به هدف تكمیل پرونده الكترونیك سلامت نزدیك كند و در وهله دوم حركت به سمت پزشكی از راه دور و خدمات تلهمدیسین را میسر میكند.
وی گفت: از همراهی جامعه پزشكی برای ایجاد این تغییر بزرگ بسیار خرسندیم و از سایر پزشكان نیر خواهشمندیم با همراهی با ما در جلوگیری از ارسال نسخ به شكل موازی كمكمان كنند. به بیمه شدگان نیز این نوید را میدهیم كه در آینده نزدیك امكان دسترسی به پروفایل شخصی آنها برایشان فراهم میشود تا بیمه شده بتواند شناسنامه شخصی خود در سامانه را مشاهده كند.