سازمان هواپیمایی با قیمت‌های جدید بلیت پروازها مخالف است

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری گفت: این سازمان صد درصد با نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی مخالف است و آن را غیر منصفانه می داند.

1399/07/20
|
10:57
|



سازمان هواپیمایی با قیمت‌های جدید بلیت پروازها مخالف است

به گزارش رادیو پیام به نقل از مهر، جمعه 18 مهر ماه، انجمن شركت‌های هواپیمایی نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی برای اول آبان به بعد را منتشر كرد كه بر اساس آن، بیشتر مسیرها در سقف قیمتی (High Season) بالای یك میلیون تومان آن هم صرفاً برای مسیر رفت تعیین شده است. ضمن اینكه در تعدادی از مسیرهای طولانی‌تر، قیمت به بالای 2 میلیون تومان هم می‌رسد؛ به عنوان مثال مسیر رفت و برگشت تبریز-بندرعباس برای یك نفر، بیش از 5 میلیون تومان هزینه دارد.

این افزایش قیمت در حالی است كه تنها 4 ماه از آخرین اعمال تغییر نرخ نامه پروازی در خرداد امسال به دلیل شیوع كرونا و كاهش پروازها و مسافران هوایی از سوی شركت‌های هواپیمایی می‌گذرد.

مبنای گرانی بلیت با كدام نرخ دلار؟

نرخ جدید بلیت هواپیما كه گفته می‌شود از ابتدای آبان اعمال می‌شود، ناشی از الزام شركت‌های هواپیمایی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها و فروش صندلی‌های پروازی به صورت یك نفر در میان و همچنین افزایش نرخ دلار به دلیل بالا بودن هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی روز گذشته (19 مهر ماه) نرخ پایه محاسبه قیمت جدید بلیت پروازهای داخلی را 27 هزار تومان به ازای هر دلار اعلام كرده است.

چراغ سبزی كه وزیر راه هفته گذشته برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به ایرلاین‌ها نشان داد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم چهارشنبه 16 مهر ماه در حاشیه نشست شورای عالی بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران از اعمال پروتكل جدید بهداشتی در پروازها و نشستن مسافران در هواپیما به صورت یك صندلی خالی در میان، خبر داده بود.

اسلامی این اتفاق را عاملی برای افزایش احتمالی قیمت بلیت پروازهای داخلی دانسته بود كه كارشناسان این اظهارات وزیر راه را به چراغ سبز وزیر به شركت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و توافق قبلی ایرلاین‌ها با نهاد بالادستی برای گران كردن بلیت هواپیما تعبیر كردند.

این در حالی است كه تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری بلافاصله پس از انتشار خبر افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی، اعلام كرد: اقدام انجمن شركت‌های هواپیمایی و هماهنگی ایرلاین‌ها با یكدیگر، ارتباطی با سازمان هواپیمایی كشوری و دولت ندارد.

آزادسازی قیمت / ‏‬ قانونی كه مجلس نهم تصویب كرد

البته براساس قانون، ایرلاین‌ها حق دارند تا بلیت پروازهای داخلی و خارجی را بر اساس عرضه و تقاضا و با هر رقم كه تمایل دارند به فروش برسانند.

از ابتدای دی ماه سال 94 و همزمان با ورود علی عابدزاده، معاون عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی و رئیس پیشین سازمان هواپیمایی كشوری به این سازمان، بند 164 قانون برنامه 5 ساله پنجم كه در اردیبهشت 93 به تصویب رسید، پس از حدود 18 ماه رنگ اجرا به خود گرفت.

بر اساس این قانون، نرخ بلیت هواپیما از شمول قیمت گذاری توسط دولت خارج و مقرر شد نرخ‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود.

معاون سازمان هواپیمایی: سازمان صد درصد مخالف است

با این وجود، ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی كشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره موافقت یا مخالفت سازمان هواپیمایی كشوری با نرخ نامه جدید بلیت هواپیما و سفرهای هوایی كه 18 مهر ماه از سوی انجمن شركت‌های هواپیمایی منتشر شد، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی كشوری صد درصد با این نرخ‌ها مخالف است.

وی ادامه داد: دوشنبه این هفته جلسه‌ای با نمایندگان شركت‌های هواپیمایی داریم و در این جلسه، موضوع قیمت‌های جدید بلیت‌ها حل می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری با تأكید بر اینكه نرخ‌های جدید پروازهای داخلی بسیار بالاست، گفت: این ارقام منصفانه نیست.

دسترسی سریع