خودروی دست دوم وارد می شود؟/ فروش های فوق العاده بی تاثیر بر قیمت خودرو در بازار!

واردات خودرو دست دوم ممكن است بدیهی به نظر برسد، زیرا وسایل نقلیه بی كیفیت به كشور‌های دیگر فروخته می‌شوند.

1399/07/22
|
09:21
|




تجارت بین المللی وسایل نقلیه دست دوم در دهه اخیر بسیار سریع در حال رشد است. این تجارت تأثیرات قابل توجهی بر سلامت، ایمنی جاده‌ها و حتی مصرف انرژی دارد.

در نگاه اول، واردات خودرو دست دوم ممكن است بدیهی به نظر برسد، زیرا وسایل نقلیه بی كیفیت به كشور‌های دیگر فروخته می‌شوند. چرا كه بسیاری از این وسایل نقلیه در كنترل ایمنی جاده ناموفق بوده اند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را بر اساس معیار‌های زیست محیطی استفاده كرد كه ادامه استفاده از آنها خیلی گران تمام خواهد شد.

اصولا واردات خودرو ارزان قمیت، به معنای آن است كه افراد بیشتری توانایی خرید وسایل نقلیه را دارند و در كنار آن شاهد كاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، به علاوه، این وسایل نقلیه سال‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از آن‌ها حتی تا 30 سال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اكنون موضوع قابل توجه این است كه واردات خودرو دست دوم با وجود آنكه در طول تمام سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، اما هرگز سرنوشت روشنی پیدا نكرده و در حد گمانه باقی مانده است. دولت از سال‌ها پیش، خودرو را به عنوان یكی از صنایع اصلی كشور تحت حمایت خود قرار داده و مداخله‌ای مداوم در بخش‌های مختلف آن داشته است.

گزارش - كالا صادر كنید، خودرو وارد كنید!/ واردات خودرو دست دوم راهی برای كنترل بازار خودرو

با محدود شدن واردات و شكل گیری فضای انحصاری، قیمت محصولات داخلی نیز در بازار تحت تاثیر عواملی همچون تورم و افزایش نرخ ارز بالا رفت. دولت نیز به منظور حفظ نظم بازار، قیمت گذاری خودرو را در دستور كارش قرار داده و به خودروسازان اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را آنطور كه خود تقاضا دارند، نداده است.

پس از آن شاهد این هستیم، بازاری كه از چند ناحیه با مداخلات گاه و بیگاه دولت مواجه بوده، در حال حاضر به وضعیت اسفناك فعلی رسیده است. وضعیتی كه در یك سویش همچنان شرایط انحصاری خودروسازان داخلی پابرجاست، در سوی دیگرش فاصله میان قیمت‌های تایید شده دولت و آنچه كه در بازار رخ می‌دهد به چند ده میلیون تومان رسیده و در نهایت تمام طرح‌هایی كه چه برای سامان دادن به بازار و چه برای كاهش قیمت‌ها مطرح شده یكی پس از دیگری شكست خورده‌اند.

باید واردات خودرو را در سطح محدود انجام دهیم
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و كشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه های كنترل قیمت خودرو در بازار، گفت: كنترل قیمت خودرو مهم ترین دغدغه در كالاهای انحصاری است، چرا كه بلافاصله سر و كله واسطه گرها و دلال ها در آن پیدا می شود و بازار را بد و بدتر می كنند.

او با بیان اینكه برای كنترل قیمت خورو باید تولید را افزایش دهیم، گفت: زمانی كه عرضه و تقاضا برابری نكند، این مشكل در سیستم اقتصادی به وجود خواهد آمد. یكی از نكات مثبتی كه در طرح پیشنهادی مجلس وجود دارد این است كه واردات خودرو را آزاد بگذارند، كه این یكی از مسائل اولیه ای است كه شورای رقابت چندین وقت پیش مطرح كرده بود.

این مقام مسئول تشریح كرد: واقعا با وضعیت خودروسازان كشور نمی توانیم به مشكلات رسیدگی كنیم و شاید این وضعیت روز به روز بدتر شود. اگر بتوانیم واردات خودرو را در سطح محدود انجام دهیم حتما باعث كاهش قیمت ها خواهد شد، یعنی واردات برخی خودروها كه مصرف عامیانه دارند و لوكس نیستند را در مقابل صادرات كالا آزاد بگذاریم، بدین معنا كه از پول صادراتی خودرو وارد كنیم.

واردات خودرو با سن پنج سال!
رئیس شورای رقابت تشریح كرد: فكر می كنم اگر خودرو دست دوم هم با سن پنج سال وارد كنیم، یك رقابت بین خودروساز داخلی به وجود می آید و شاید بتوانیم در مقابل عرضه خودرو را هم جوابگو باشیم و كمك می كند بازار سر و سامان پیدا كند.

شیوا ادامه داد: اعتقاد دارم باید سازمان های نظارتی ورود پیدا كنند و دلال بازی را سر و سامان دهند. صادرات گفته خودروساز فقط واردات را راه بیندازد اما باید در اصل واردات را برای تمام عموم مردم آزاد گذاشت، یعنی هر كس كه صادرات انجام می دهد، از آن پول بدست آورده، كار واردات هم انجام دهد كه این گونه به این بازار خودرو كمك خواهد شد.

رئیس شورای رقابت بیان كرد: اگر اینگونه نباشد و واردات مختص خودروساز باشد، مشكلاتی پیش می آید كه واردات هم دیگر انحصاری می شود. ما قانون گذار در این ماجرا نیستیم و نمی توانیم دستوری دهیم.

واردات خودرو ممنوع است و این ممنوعیت ادامه دار خواهد بود
مهدی دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و كشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واردات خودرو، گفت: مدتی پیش بحث آزادسازی خودروهای دپو شده مطرح شد اما دیگر اقدامی در این خصوص صورت نگرفت. واردات خودرو ممنوع است و این ممنوعیت ادامه دار خواهد بود.

او بیان كرد: زمانی بحث واردات خودرو دست دوم بر سر زبان ها افتاد كه سفیر ایران در انگلستان این موضوع را مطرح كرد اما اجازه انجام این كار داده نشد. اگر خودرو چه دست دوم چه صفر وارد كشور شود، قیمت خودرو صد در صد كاهش خواهد یافت و شاهد ارزانی خودرو در بازار خواهیم بود.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با تاكید بر اینكه بازار خودرو اكنون هم به ضرر مردم هم به ضرر خودروساز است، تشریح كرد: مشكل اساسی در صنعت خودرو دخالت دولت در آن است، با وجود اینكه دولت سهم خیلی كمی در این بازار دارد اما دخالت زیادی دارد و همین عامل مشكلاتی ایجاد كرده است.

او ادامه داد: اگر این رویه را ادامه دهیم شاهد نابودی خودروسازان خواهیم بود. اگر وضعیت به این شكل پیش برود و هر مدیری بیاید و برنامه جدید خود را پیاده كند و تغییرات ناگهانی به سیستم وارد كند، تا سال آینده شركت سایپا و ایران خودرویی باقی نمی‌ماند و این صنعت از بین می‌رود مگر این كه دولت پایش را از این وضعیت بیرون بكشد.

دادفر با تاكید بر اینكه تولیدات خودروسازان به اندازه نیاز جامعه نیست، گفت: خودروهای داخلی كیفیت درستی ندارند بنابراین باید یك هوشمندسازی در تعرفه‌های واردات خودرو در تولید و تحویل این محصول ایجاد شود تا وضعیت كمی بهتر شود.

به گفته دادفر، واردات خودرو با استفاده از سرمایه شركت‌های نمایندگی خودروسازان خارجی، در كشور‌های دیگر نیز از جمله پیشنهاد‌های ما بود، به این صورت كه نمایندگی‌ها بتوانند با استفاده از سرمایه خود در خارج از كشور نسبت به خرید نسبت به خرید و واردات خودرو اقدام كنند.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو در پاسخ به این سوال كه واردات خودرو‌های كاركرده چقدر می‌تواند بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد گفت: برای واردات خودرو‌های صفر كیلومتر، سخت‌گیری‌های زیادی اعمال می‌شود و ایرادات بسیاری می‌گیرند، چه برسد به اینكه بخواهیم خودروی كاركرده وارد كنیم.

سیاست‌گذار خودرو با توجه به التهابات بازار و ناكارآیی شیوه‌های ساماندهی به دنبال مسیر‌هایی برای بازگشت آرامش به بازار است. در این زمینه وزیر صمت از اعضای كمیته خودرو راهكار‌هایی برای ساماندهی بازار طلب كرده است. بر این اساس برخی منابع آگاه عنوان می‌كنند كه ورود خودروی دست دوم ممكن است در زمره مسیر‌های راهگشا برای كاهش التهابات بازار باشد.

هرچند خودروسازان توانسته‌اند تا حدی خود را از شوك‌های ابتدایی تحریم خارج كنند و روندی نسبتا با ثبات (اما كماكان توام با افت تولید نسبت به دوران پسابرجام) را در پیش بگیرند، با این حال در بازار خودرو چندین انفجار قیمت رخ داده است.

انتهای پیام/

دسترسی سریع