در پی طرح برخی مطالب و شبهات پیرامون نقش مردم در حكومت اسلامی، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه ای، به طرح مسائل تفرقه آمیز در جامعه هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ متن این بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در روزهای اخیر مطالبی پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» حكومت اسلامی و تصدی ولایت و حاكمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به كلمات امیرالمؤمنین(ع) درجامعه مطرح شد كه با برخی مبانی دینی اعم از مبانی دینی اهل سنت و تشیّع كه در فقه سیاسی اسلام مورد بحث قرار گرفته، متعارض و ناسازگار است. طرح این گونه مطالب هر چند تازگی ندارد و در طول تاریخ اسلام چه در عصر حضور و چه در دوران غیبت و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده و همواره از سوی علمای بیدار پاسخ داده شده است.
اكنون با توجه به ضزپرت پاسداری از جایگاه رفیع ولایت و امامت الهی توسط همه اركان نظام مقدس جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری لازم می داند نكاتی را یادآور شود:
1. ولایت و امامت الهی به همه شوؤن آن اهم از تبیین و حفظ دین و هدایت مردم و زعامت سیاسی اجتماعی از احكام الهی است همانند ولایت پیامبر(ص) و متوقف بر خواست و نظر و رأی مردم نیست بلكه باید گفت ولایت، روح اسلام است و احكام بدون پشتوانه و قدرت اجرایی خود را از دست می دهد «و ما نودی احد بشئ كما نودی بالولایة». همانگونه كه آیات الهی قبل از نهج البلاغه بر آن تأكید دارند و می فرماید «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ» كه مقام ولایت را همانند مقام نبوت الهی می داند.
2. بیعت با پیامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) به معنای مشروعیت بخشی به حكومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعت كنندگان نمی باشد بلكه تأكیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه كرد.
3. بعد از قرآن باید به مسأله غدیر و نصب حضرت علی(علیه السلام) در آن جمع كثیر بی سابقه توجه كرد، بعد هم خطبه های متعدد نهج البلاغه و نامه ها كه همه صریح و گویا است. باید به این گوینده گفت «حفظت شیئا و غابت عنك الاشیاء». خود امیرالمؤمنین(ع) در بعد از ارتحال پیامبر (ص) حق حكومت خود را مطالبه كرده است. احادیثی مانند« ناشد تكم الله اما كنتم فی حجة الوداع اما سمعتم رسول الله یقول من كنت مولاء فهذا علی مولاء) دال بر این امر است.
حضرت علی (ع) در خطبه شقشقیه ولایت خود را فریاد زد(انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحی) تا آنكه فرمود(اری ترانی نهبا من) می نگرم كه میراث ولایت و حكومتم ربوده شده است در حالی كه سخنی از رأی و خواست و نظر مردم در میان نمی آید و البته اگر مردم با فردی غیر از ولی بیعت كنند مشروعیت نمی یابد لذا در نهایت حضرت فرمودند: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی كظة ظالم و لا سغب مظلوم لقیت حبلها علی غاربها» كه اگر حضور مردم حاضر در صحنه و وجود یاورانی كه حجت به وسیله آنان تمام می شود ودنیز مسؤولیت الهی علما كه نباید بر شكم بارگی ستمكاران و گرسنگی مظلومان آرام بگیرند معنایی برای پذیرش حكومت از منظر علی (ع) نبود.
خلاصه آنكه اگر حضرت در ابتدا بیعت را نپذیرفت بخاطر شناخت جامعه و نقض كنندگان و فتنه های آینده بود. لذا شرط می كند كه اگر بیعت آنان را بپذیرد به نظر خودش عمل خواهد كرد.
مجلس خبرگان رهبری، با اذعان به نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار حكومت اسلامی، بر اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی كه منشاء مشروعیت نظام اسلامی بوده و مردم سالاری دینی را به ارمغان آورده است و امروز در ولایت فقیه تجلی یافته، اصرار داشته و بر ضرورت حفظ وحدت داخلی و انسجام ملی و اجتناب از بحث و جدلهای تفرقه انگیز تأكید می نماید.
احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری
دوشنبه 24 رمضان المبارك 1438 برابر با 29 خرداد 1396