رئیس سازمان راهداری با اشاره به اینكه بیش از 55 هزار كامیون با عمری بالای 35 سال داریم، گفت: مادامی كه گازوئیل لیتری 300 تومان تحویل میشود، رغبتی برای نوسازی ناوگان نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ داوود كشاورزیان در مراسم امضای قرارداد همكاری شركت سایپا دیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شركت بهینه سازی مصرف سوخت و بانك توسعه تعاون افزود: با مصوبه شورای اقتصاد برای بازسازی 65 هزار دستگاه ناوگان بالای 35 سال اعتبار تخصیص داده شده است و با توجه به مجوز شورای اقتصاد میتوانیم همه ناوگان را نوسازی كنیم.
وی گفت: وزارت نفت اجازه دارد برای نوسازی 65 هزار دستگاه 2. 7 میلیون همكاری كند كه برای هر كامیون بیش از 42 هزار دلار برای یكدوره 7 تا 8 ساله است.
كشاورزیان افزود: از محل صرفه جویی مصرف سوخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی پرداخت میشود و مصرف كننده نهایی 9 درصد و حدود 15 درصد را وزارت نفت و سازنده تأمین میكنند.
وی گفت: قرارداد سال گذشته با ماموت امضا شد و تاكنون بیش از 400 دستگاه تحویل شده است.
كشاورزیان افزود: برند ولوو از برندهای شناخته شده و طرفدار در داخل است و امیدواریم دارندگان كامیون با عمر بالای 35 سال از این امكان استفاده كنند.
وی گفت: میزان پیمایش كامیونها را به سازمان بهینه سازی سوخت اعلام میكنیم كه چه میزان صرفه جویی در سوخت شده است و در صورت كوتاهی در پرداخت اقساط توسط دریافت كننده تسهیلات با ابزار قانونی از فعالیت آن جلوگیری میشود.
كشاورزیان افزود: برای فعالیت ناوگان فرسوده باید محدودیت ایجاد كنیم تا برای ناوگان نو فرصت كار و پیمایش بیشتر فراهم شود، نظارتها اكنون براساس 100 هزار كیلومتر در سال است و با نوسازی پیمایش آنها بیشتر و در نتیجه صرفه جویی بیشتر سوخت را به همراه خواهد داشت كه باعث آثار زیست محیطی و كاهش تولید آلایندگی خواهد شد.
وی گفت: راه اصلی حل مسئله اصلاح قیمت سوخت است مادامی كه گازوئیل لیتری 300 تومان تحویل میشود رغبتی برای نوسازی ناوگان نیست، چون تا زمانی كه سوخت ارزان تحویل میشود تغییری در حمل و نقل ایجاد نخواهد شد.
كشاورزیان افزود: در بسیاری كشورها قیمت سوخت واقعی است و بین یك تا 2 دلار است و ما هم چارهای نداریم به سمت واقعی كردن قیمت سوخت برویم.
وی گفت: یكی از مهمترین چالشهای حمل و نقل پایین بودن قیمت سوخت است، وجود صفهای طولانی در بنادر به علت پایین بودن قیمت سوخت است، پایین بودن قیمت سوخت مانع از فعالیت ناوگان نو و نیز كاهش پیمایش، افزایش آلایندههای بسیاری خواهد شد.
كشاورزیان افزود: اگر قیمت سوخت واقعی شود ناوگان فرسوده خودبخود از چرخه حمل و نقل خارج خواهد شد و شاهد كاهش مصرف سوخت خواهیم بود.
وی گفت:، چون قیمت واقعی نیست باید برغم محدودیت منابع از دارندگان ناوگان فرسوده خواهش كنیم بیایند و از این تسهیلات استفاده كنند.