مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ارجاع الكترونیك سرآغاز بزرگی برای كنترل تقاضا در نظام سلامت خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد جواد كبیر در نشست خبری امروز افزود: طرح ارجاع الكترونیك از فردا آغاز میشود.
وی گفت: ارجاع الكترونیك آغازی برای شفاف سازی پاسخ دهی به مردم در نظام سلامت و اصلاحی بر روند مدیریت منابع در این حوزه است.
كبیر با بیان اینكه سازمان بیمه سلامت با حفظ استقلال زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته است افزود: اگرچه ما وارد تجربهای جدید با وزارت بهداشت شده ایم، اما در همین مدت كوتاه با دستور وزیر بهداشت ستاد راهبردی تحول سلامت را عملیاتی كردیم و شش كارگروه ویژه برای ارائه خدمات در این حوزه ایجاد شده است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه شدگان همگانی بیمه سلامت، خدمات اولیه و بستری خود را از مراكز دولتی و با هدف تقویت پزشك خانواده و نظام ارجاع دریافت خواهند كرد.
كبیر افزود: بیمه همگانی یكی از برنامههای دولت یازدهم بود كه در مصوبه مربوط به این هدف، اولویت، گروه نیازمند جامعه بود كه توانستیم جمعیت 11 میلیونی از هموطنان را پوشش دهیم.
وی گفت: در گام نخست سكونتگاههای محروم و سپس طیف بیشتری از جامعه تحت پوشش قرار گرفت و در واقع اقدامی منحصر به فرد در دولت یازدهم بوده است.
وی با بیان اینكه بر اساس رایزنیها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان بیمه سلامت امسال باید بتواند از طریق كنترل تقاضا كنترل خدمات را بر اساس منابع به عهده بگیرد ادامه داد: از اول مرداد 96 مقرر شد همه بیمه شدگان همگانی، مراقبتهای اولیه سلامت همچون خدمات سرپایی و حتی بستری را در مراكز دولتی دریافت كنند و این آغازی برای شكل گیری طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت است.
كبیر افزود: با همكاری همه جانبه با وزارت بهداشت خواهیم توانست سیستم ارائه خدمات را به گونهای اصلاح كنیم كه در 6 ماه آینده شاهد توسعه طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت باشیم.
آغاز دریافت خدمات بیمه همگانی سلامت از فردا/ انجام مطالعات اولیه بیمه روستائیان
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: دریافت خدمات بیمه شدگان همگانی سلامت از فردا در مراكز دولتی آغاز میشود.
كبیر افزود: در سال 95 با تمهیدات كارشناسان بیمه سلامت مقرر شد یك چارچوب برای نظام ارائه خدمات ایجاد شود و به همین علت پیشنهاداتی به بیمه سلامت نیز شد كه حاصل كار ما و وزارت بهداشت بود.
وی گفت: بر اساس درخواست رئیس جمهور بیمه همگانی برای افراد محروم و نیازمند در اولویت كار سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفت و كارگروه هایی در بیمه سلامت و وزارت بهداشت در همین زمینه تشكیل شده است، بنابراین از اول مرداد مقرر شده است تمام بیمهشدگان همگانی اعم از خدمات مراقبتهای اولیه، پزشكان عمومی، خدمات سرپایی و بستری از بخشهای دولتی خدمات بگیرند و در پایگاههای سلامت نیز مراقبان سلامت و پزشكان ارائه خدمت كنند و سپس بیماران به مراكز بهداشتی دولتی هدایت شوند كه این اقدام شاید آغاز شكلگیری نظام ارجاع و پزشك خانواده باشد كه ظرف شش ماه آینده توسعه پزشك خانواده را خواهیم داشت.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینكه با توجه به جریان توسعه سلامت در طرح تحول توانسته ایم حدود 8 تا 9 هزار نفر متخصص را به ناوگان سلامت كشور اضافه كنیم ادامه داد: بر همین اساس بیمه شدگان جدید ما باید سطح بهرمندیشان از خدمات بیمهای تضمین شود و به همین منظور وزارت بهداشت تمهیداتی همچون مراقبین سلامت را در نظر گرفته است.
وی گفت: استمرار خدمات سلامت نیازمند منابع پایدار است و به همین منظور آئین نامهای در نظر گرفته شده است كه سطح خدمات بیمه سلامت را در سه سطح تعیین میكند.
كبیر با اشاره به اینكه باید در سال 96 از طریق كنترل تقاضا نظام كنترل خدمات بیمهای را بر اساس منابع تعریف كنیم ادامه داد: از اول مرداد مقرر شده است تمام بیمهشدگان همگانی اعم از خدمات مراقبتهای اولیه، پزشكان عمومی، خدمات سرپایی و بستری از بخشهای دولتی خدمات بگیرند و در پایگاههای سلامت نیز مراقبان سلامت و پزشكان ارائه خدمت كنند و سپس بیماران به مراكز بهداشتی دولتی هدایت شوند و این اقدام شاید آغاز شكلگیری نظام ارجاع و پزشك خانواده باشد كه ظرف شش ماه آینده توسعه پزشك خانواده را خواهیم داشت.
وی درباره حمایتهای دولت از بیمه سلامت نیز گفت: با حمایت دولت توانستیم حدود 800 سكونتگاه غیررسمی و جمعیت 11 میلیون نفری را تحت پوشش قرار دهیم كه از چالشهای پیش روی ما این بود كه روش شناسایی این جمعیت و پوشش دادن آنها بسیار سخت است.
محمد جواد كبیر افزود: در پایان سال 93 افزایش تعرفههای سلامت و رشد 33 درصدی آن به همراه پیادهسازی كتاب ارزش نسبی و خدمات 2K و افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه به 11 میلیون نفر باعث شد تغییرات قابل توجهی در سیمای هزینههای سلامت رخ دهد كه باید دولت برای آن فكری میكرد.
وی با اشاره به اینكه با چالش قیمت نفت منابع سلامت نیز دچار چالش شد گفت: سال 94 و 95 چالشهای سال قبل را به همراه داشتیم و پارسال مقرر شد چارچوبی برای نظام ارائه خدمات تعریف شود تا جامعه بیمهشدگان جدید را دقیقتر ببینیم و بیمه همگانی كه برای افراد محروم بود باید كماكان ادامه مییافت، در نتیجه كارگروههایی تشكیل شد و جریان توسعه خدمات سلامت با تحول روبهرو شد.
كبیر با طرح این سوال كه با اعطای یارانه به مردم حداقلهای حوزه سلامت چقدر تعیین میشود گفت: یكی از نكات مهم ایجاد بستر همافزایی میان مراكز درمان، پزشكان عمومی متخصص و ... است، در نتیجه آئیننامهای در دولت تهیه شد كه اگر قرار است استمرار نظام ارائه خدمت را تضمین كنیم باید منابع آن پایدار باشد، در نتیجه وزارت بهداشت به راهاندازی سامانه سیب اقدام كرد تا اطلاعات پایه سلامت مردم ثبت شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به مصوبه اخیر دولت در سال 96 گفت: بر اساس این مصوبه بیمه سلامت ایرانیان مكلف است خدمات به بیمهشدگان جدید را از طریق مراكز دولتی در سطح اول، دوم و سوم ارائه دهد.
وی ادامه داد: در برخی استانها مانند تهران، آذربایجانهای شرقی و غربی، خراسان، كرمان و اهواز كه توزیع بیمهشدگان نرمال نیست، هماهنگی شده است تا دانشگاههای علوم پزشكی، معاونت درمان و بیمه سلامت هدایت خوبی را در ارائه خدمات داشته باشند.
كبیر گفت: البته بحث دارو را مستثنی كردهایم، یعنی صرفا از مراكز دولتی و غیردولتی دارو فراهم خواهد شد، اما پزشكانی كه طرف قرارداد بیمه سلامت هستند میتوانند نسخ را دستور دارویی بدهند چرا كه هزینهها عمدتاً در سطح مراكز دولتی تعریف شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: برنامه بیمه روستائیان نیز در قانون بودجه سال 96 دیده شده است كه مطالعات اولیه آن در حال انجام است تا بتوانیم پوشش بیمه را در سطح مراكز دولتی ابلاغ كنیم.
وی با بیان اینكه با اجرای طرح تحول سلامت 65 درصد از بار مراجعات خدمات تخصصی به بخش دولتی رفته است گفت: 21 هزار تخت بیمارستانی افزوده و 8 تا 10 هزار نیروی متخصص نیز به خدمات سرپایی و بستری اضافه شده است كه نشانگر وضعیت مطلوبتر این حوزه است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره بدهیهای این سازمان نیز گفت: در جلسهای كه با سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت داشتیم مقرر شد، دولت برای مطالبات پرداخت نشده تا پایان سال 95 كه حدود 5 هزار میلیارد تومان است راهكارهایی از طریق چاپ اوراق و اصلاح بودجه در نظر بگیرد تا ترمیم بودجه اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: در سال 96 با تعیین تكلیف محاسبات خود و سرانهای شدن حق بیمه، افق روشنی نزدیك به آنچه نیاز داریم پیش روی ما قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: دولت هر سال 550 میلیارد تومان برای بیمه همگانی بودجه اختصاص میداد و حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان از طریق سرانهای كه تخصیص داده است وجود دارد؛ برای هر فرد سرانه بیمه 29 هزار تومان تعیین شده است كه نشان میدهد دولت گام عملی مهمی برای خاتمه دادن به كسری منابع بیمه برداشته است.
كبیر گفت: در سال 96 اگر تخصیص 10 هزار میلیارد تومانی بودجه بیمه، رشد 110 درصدی و تحقق یك درصد از ارزش افزوده به همراه اعتبار 4 هزار و 800 میلیاردی از هدفمندی یارانهها به وزارت بهداشت محقق شود در پایان سال به جز كسری سالهای قبل كسری قابل توجه دیگری باقی نخواهد ماند.
وی افزود: با قولهای داده شده دولت به این پرداختها مثبت نگاه میكنیم و این آغازی برای كنترل تقاضاست تا هزینهها منطقی شود، چراكه برای بحث بیمهشدگان جدید با برنامههای تحول سلامت منابع زیادی صرف كردیم و از مشكلات ما هزینههای ناشی از بیمه همگانی است كه، چون ساختار درستی نداشته است گاهی از صندوق بیمه كارمندی هم هزینههایش بیشتر میشده است.
كبیر ادامه داد: گاهی برخی نیازهای غیرضروری از سوی بخشهای مختلف درمان مطرح میشد كه باید برای آن فكری شود و با این مصوبه جدید دولت نمیگوییم پزشك خانواده اجرا میشود، چون باید جمعیت آن تعریف شود و دستورالعمل نسخه چهار كه اكنون برای مراكز روستایی در حال تدوین است مشخص و منابع آن تعریف شود.
وی گفت: وزارت بهداشت پس از 12 سال در استان گلستان ارجاع خدمات الكترونیك سلامت را كلید میزند كه این اتفاق برای شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر و مناطق روستایی خواهد بود و قرار است در آینده به سایر استانها تعمیم داده شود؛ این موضوع میتواند سرآغازی برای كنترل تقاضا در نظام ارائه خدمت باشد.