قیمت خودرو 8 تا 11 برابر شده؛ مردم دیگر توان خرید ندارند

بحران تقاضا در بازار خودرو؛ بازار قفل شده است!

1400/07/25
|
08:06
|

زاوه با اشاره به اینكه ركود بازار خودرو بسیار شدید‌تر از آن چیزی است كه در سال 92 رخ داد، ادامه داد: در آن مقطع بعد از اینكه قیمت خودرو، 2.5 برابر شد، از سال 90 تا 92، به دلیل افزایش قیمت ارز، با روی كار آمدن دولت روحانی، برای رونق بازار خودرو و نجات خودروسازان، تسهیلات خرید خودرو به مردم داده شده و یك رونقی در بازار ایجاد شد، اما اینبار ظرف سه سال قیمت خودرو حداقل 8 و حداكثر 11 برابر شده در مدل‌های مختلف، در حالی كه حقوق و دستمزد مردم به زحمت به دو برابر افزایش پیدا كرده در چنین حالتی با بحران تقاضا روبرو هستیم و مردم دیگر خرید قدرت خرید گذشته را ندارند.

درحالی كه روند كاهشی قیمت دلار ادامه دارد، این موضوع تبدیل به عاملی شده تا بازار خرید و فروش خودرو به نوعی قفل شده و هیچ معامله‌ای صورت نگیرد. عده‌ای به كاهش قیمت‌ها خوش بین بوده و تمایلی به خرید ندارند و برخی دیگر نیز نگران سرمایه خود بوده و حاضر به فروش خودرو‌های خود آن‌هم با قیمت‌های پایین نیستند.

در انتهای هفته جاری قیمت خودرو باز هم سیر كاهشی خود را حفظ كرد، به طوری كه، پژو 205 تیپ دو با قیمت 247 میلیون تومان، رانا پلاس 272 میلیون تومان، سمند‌ای اف سون 271 میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیك توربو 460 میلیون تومان قیمت خوردند. همچنین پژو 405 جی ال ایكس با قیمت 230 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 298 میلیون تومان، پژو پارس ال ایكس 315 میلیون تومان و 207 اتوماتیك 428 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.

در سایر محصولات از جمله پراید 111 نیز روند كاهشی قیمت‌ها وجود دارد به نحوی كه این محصول با قیمت 155 میلیون تومان و تیبا 149 میلیون تومان به فروش می‌رسد، علاوه بر این كوئیك آر 176 میلیون تومان، تیبا دو 162 میلیون تومان و سایپا 151 با قیمت 160 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.

فربد زاوه كارشناس بازار خودرو با اشاره به اینكه اخبار پیرامون مذاكرات برجام، قیمت خودرو در بازار را با كاهش روبرو كرده است، اظهار داشت: با توجه به اینكه طی یك ماه اخیر اخبار كاملا متفاوتی نسبت به برجام به جامعه مخابره شده، شاهد افت وخیز در قیمت خودرو بوده‌ایم، به طوری كه در یك ماه یك موج كاهش قیمت را با خبر آزادسازی واردات با مصوبه مجلس داشتیم، اما بعد از اینكه مجمع تشخیص مصلحت نظام با این موضوع مخالفت كرد، دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو كه به طور متوسط 10 درصد كاهش پیدا كرده، به همین میزان با افزایش روبرو شد.

وی افزود: اما در هفته جاری با توجه به اخبار غیررسمی كه در برخی از رسانه‌های خارجی منتشر شده در مورد مذاكرات آغاز مذاكرات برجام در دو، سه هفته آینده قیمت‌ها در بازار همگام با افت نرخ دلار با افت روبرو شد و به بیان بهتر ترمز رشد قیمت‌ها كشیده شد. این درحالی است این كاهش قیمت‌ها موقتی خواهد بود، زیراكه بار دیگر با مخابره با یك خبر منفی بازار دوباره سیر صعودی خواهد گرفت.

زاوه با تاكید بر اینكه قیمت‌ها در حال حاضر در بازار‌های سرمایه از جمله خودرو نسبت به اخبار سیاسی و بین المللی بسیار حساس شده‌اند، گفت: به بیان دیگر بازار‌ها به هرگونه خبر مثبت یا منفی سریع واكنش نشان می‌دهند، بنابراین باید دید كه در میز مذاكره چه فعل و انفعالاتی رخ خواهد داد و آیا بالاخره آمریكا به برجام بازخواهد گشت و ایران نیز قبول می‌كند كه تعهدات خود را انجام دهد، یا اینكه همچنان این وضعیت تعلیق گونه ادامه پیدا می‌كند.

این كارشناس صنعت خودرو با بیان اینكه علت دیگر كاهش قیمت خودرو در بازار، از یك طرف به دلیل افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها و از طرف كاهش شدید قدرت خرید مردم است، اضافه كرد: به بیان دیگر زمانی كه در بازار خریداری وجود نداشته باشد، بازار دچار سكته شده و فروشندگان در چنین وضعیتی با كاهش قیمت سعی در جذب مشتری دارند، در حال حاضر نیز بازار خودرو با بحران تقاضا روبرو است و اندك پولی كه در كف بازار نیز جریان دارد، هر از گاهی خرید‌هایی را انجام می‌دهد، اما این خرید‌ها نیز آنچنان تاثیرگذار نبوده و پس از مدتی دوباره قیمت‌ها به سر جای خود برمی‌گردند.

زاوه با اشاره به اینكه ركود بازار خودرو بسیار شدید‌تر از آن چیزی است كه در سال 92 رخ داد، ادامه داد: در آن مقطع بعد از اینكه قیمت خودرو، 2.5 برابر شد، از سال 90 تا 92، به دلیل افزایش قیمت ارز، با روی كار آمدن دولت روحانی، برای رونق بازار خودرو و نجات خودروسازان، تسهیلات خرید خودرو به مردم داده شده و یك رونقی در بازار ایجاد شد، اما این بار ظرف سه سال قیمت خودرو حداقل 8 و حداكثر 11 برابر شده در مدل‌های مختلف، در حالی كه حقوق و دستمزد مردم به زحمت به دو برابر افزایش پیدا كرده در چنین حالتی با بحران تقاضا روبرو هستیم و مردم دیگر خرید قدرت خرید گذشته را ندارند.

وی تصریح كرد: در حال حاضر با این وضعیت تورمی ممكن است در چند ماه آینده، قیمت 206 به 300 میلیون تومان و تیبا نیز به 200 میلیون تومان برسد، قطعاً در چنین وضعیتی مردم توان خرید این خودرو‌های داخلی را نخواهند داشت، بنابراین بحران تقاضا یك مسئله جدی در تمامی بازار‌ها از جمله بازار خودرو است و در صورتی كه این وضعیت ادامه داشته باشد، مشكلات بسیار جدی برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد.

زاوه خاطرنشان كرد: امروز، اما دیگر نمی توان به طبقه متوسط برای خرید خودرو یك وام پرداخت كرد، زیرا برای یك خودروی داخلی كه قیمت آن 300 میلیون تومان است، اگر قرار باشد 150 میلیون تومان تسهیلات 3 ساله داده شود، كدام شخص است كه می‌تواند این وام را ظرف این مدت با سود و اصلش به بانك برگرداند، بنابراین بحران تقاضا در آینده اگر وضعیت اقتصادی فعلی ادامه داشته باشد، تشدید خواهد شد كه این موضوع می‌تواند در نهایت به بحران بدهی گسترده و ورشكستی عمومی ختم شود، همانند بحرانی كه در سال 2008 در آمریكا و به خصوص در بازار مسكن این كشور رخ داد، منجر شود.

این كارشناس اقتصادی تنها راهكار خلاصی از چنین وضعیتی را احیای برجام دانست و گفت: در حال حاضر راهكار كنترل قیمت‌ها مهار تورم است، موضوعی كه از طریق تصویب fatf، احیای برجام و داشتن روابط عادی با كشور‌های دنیا میّسر خواهد شد، بنابراین راه خروج اقتصاد كشور از این بن‌بست بازگشت به برجام است، حال باید منتظر روز‌ها و هفته‌های آینده ماند و مشاهده كرده آیا بالاخره قفل مذاكرات باز خواهد شد و یا اینكه این وضعیت برزخ گونه همچنان ادامه خواهد داشت، در صورتی كه وضع فعلی ادامه پیدا كند، در نیمه دوم سال جاری با تورم بسیار شدیدی روبرو خواهیم بود كه تمام بازار‌های سرمایه‌ای را با خود همراه خواهد كرد.

دسترسی سریع