هیئت وزیران با هدف مراعات حقوق خسارت دیدگان و چگونگی دریافت خسارت با سهولت بیشتر در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، آیین نامه اجرایی قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را تصویب كرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به موجب این آیین نامه كه در جلسه عصر یكشنبه هیئت وزیران به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهور تصویب شد، برای دریافت خسارت بدنی، ذی نفع حق دارد با ارائه اصل یا تصویر برابر اصل مدارك مربوط بطور مستقیم، حسب مورد به بیمه گر مربوط یا صندوق مراجعه نماید.
همچنین زیان دیده یا نماینده قانونی وی برای دریافت خسارت مالی حق دارد با ارایه اطلاعات و اصل یا تصویر برابر اصل مدارك مربوط بطور مستقیم به بیمه گر مربوط مراجعه كند.
بیمه گر نیز موظف است در ارزیابی خسارت مالی وارد شده به وسیله نقلیه زیان دیده، علاوه بر هزینه های جایگزینی قطعات آسیب دیده و اجرت تعمیر وسیله نقلیه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پرداخت شده برای نجات و یا انتقال وسیله نقلیه خسارت دیده به نزدیك ترین محل مناسب برای تعمیر را در نظر گیرد و نسبت به پرداخت این موارد تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه شخص ثالث اقدام نماید.
همچنین سازمان های بیمه گر موظف شدند قبل از نهایی شدن میزان خسارت 50 درصد از خسارت را بلافاصله و حداكثر در مدت 15 روز پرداخت نمایند.
گزارش سازمان برنامه و بودجه از میزان اثربخشی سیاست ها و اقدامات مربوط به صرفهجویی انرژی
در ادامه این جلسه هیئت وزیران ، گزارش سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو از میزان اثربخشی سیاستها و اقدامات مربوط به صرفه جویی انرژی مورد بررسی قرار گرفت.
براساس گزارش وزارت نیرو از ابتدای اجرای قانون یعنی از سال 1390 تا سال 1394 در اثر اقدامات آن وزارتخانه در حدود 152 میلیون بشكه معادل نفت خام (سالانه بطور متوسط 30 میلیون بشكه معادل نفت خام) صرفه جویی صورت گرفته است.
گزارش وزارت نفت نیز حاكی از آن است كه 279 میلیون بشكه معادل نفت خام طی این دوره صرفه جویی شده است. این محاسبات نشان میدهد میزان صرفه جویی اشاره شده منجر به كاهش 136 میلیون تن دی اكسید كربن گردیده است.
همچنین سازمان انرژی اتمی ایران در اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اعلام كرده از ابتدای راه اندازی مستمر نیروگاه بوشهر از سال 92 تا به امروز معادل 21 میلیون تن جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای آلاینده co2 داشته و نیز معادل 34 میلیون بشكه نفت معادل صرفه جویی شده است.
در ادامه دولت با هدف رویكرد یكپارچه به مدیریت حوادث شهری و سازماندهی مشاركت شهروندان درامور ایمنی و مدیریت بحران شهری، سند آسیب شناسی مدیریت بحران در كلانشهرهای كشور را به تصویب رساند.
به موجب سند یاد شده، دستگاه های ذی ربط شامل وزارتخانه های كشور، نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های مدیریت بحران كشور، برنامه و بودجه، جمعیت هلال احمر و شهرداری ها موظف به اجرای اقدامات مربوط به مدیریت بحران در كلانشهرهای كشور شدند.
تهیه و اجرای برنامه عملیات اضطراری، راه اندازی سامانه یكپارچه مدیریت حوادث شهری شامل؛ مركز پاسخگویی واحد، هشدار سریع، ثبت و گزارش دهی و تحلیل و ارزیابی حوادث با هدف تقویت و اعمال مدیریت یكپارچه در نظام مدیریت بحران و ایمنی شهرها، اصلاح شرح خدمات تهیه طرح های توسعه شهری با رویكرد خطرپذیری و مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، شناخت آسیب پذیری شهر و ارایه سند پهنه بندی مخاطرات شامل پهنه بندی زیست محیطی و طبیعی،ارتقای سطح ایمنی و مدیریت بحران در بافت های ناكارآمد شهری، ضوابط خاص ساخت و ساز در حریم گسلها، مسیلها و خطوط انتقال نیرو و انرژی ، تعریف طرح های موضوعی و موضعی مدیریت بحران با تاكید بر مخاطرات اولویت دار از محورهای این برنامه است.
تهیه آیین نامه نحوه سازماندهی مشاركت شهروندان درامور ایمنی و مدیریت بحران شهری و تعیین نقش و مسئولیت آنها در قالب سلسله مراتب شهری و فرایند مدیریت بحران با رویكرد پایدار سازی، آموزش، رسته بندی و تجهیز آنها، ایجاد و تجهیز پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران با اولویت نقاط پرجمعیت و خطر پذیر با كاربری آموزشی و توانمند سازی شهروندان در شرایط قبل از بحران، ایمن سازی مراكز درمانی ، تهیه طرح جامع آموزش همگانی برای مقابله با حوادث نیز از برنامه هایی است كه در این سند مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف شد سالانه 5 درصد از اعتبارات قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را برای انجام امور پیشگیری و كاهش خطرپذیری در شهرهای دارای مخاطرات خاص و اولویت دار پیش بینی و در اختیار سازمان شهرداریها و دهیاری های كشور قرار دهد.
علاوه بر این پیش بینی شبكه حمل و نقل اضطراری در كلان شهرها برای شرایط بحرانی در طرح جامع حمل و نقل و ترافیك شهرها با اولویت شهرهای خطر پذیر به تشخیص سازمان مدیریت بحران كشور و تهیه طرح آن برای شهرهای بالای100 هزار نفر جمعیت.
ایمن سازی سامانه های سوخت رسانی،خطوط انتقال سوخت و جایگاه های عرضه سوخت و انبارهای سوخت در كلانشهرها و تدوین و ارائه طرح عرضه سوخت در شرایط اضطراری، تهیه طرح جامع ایمن سازی شبكه و تامین برق و آب اضطراری كلان شهرها در زمان بحران، تدوین برنامه جامع پاسخ سریع حین زلزله و سیل (شامل قطع اتوماتیك و سریع جریان گاز، برق و آب) و اجرای آن پس از تصویب از دیگر برنامه های تعیین شده در این سند است.
همچنین هیئت وزیران به منظور تأمین مواد اولیه (اسلب) برای تولید ورقههای عریض فولادی مورد مصرف در صنعت نفت (تولید لولههای انتقال گاز و نفت)، با احداث واحد فولادسازی در جوار كارخانه موجود فولاد اكسین استان خوزستان در داخل شعاع 30 كیلومتری اهواز مشروط به تأمین زیرساخت های حمل و نقل ریلی كلیه محصولات كارخانه موافقت كرد.
دولت این تصمیم را با هدف ایجاد اشتغال و تولید و خودكفایی در زمینه تولید ورق های فولادی و لزوم حمایت از كارخانه موجود فولاد اكسین خوزستان اتخاذ كرد.
هیئت دولت با توجه به آسیب پذیری افراد ناتوان و كم توان در محیط ترافیك با پیشنهاد وزارت كشور آیین نامه راهنمایی و رانندگی را اصلاح كرد از موارد مهم این اصلاح مصوبه می توان به موظف نمودن رانندگان به اینكه در صورت نزدیك شدن به فردی كه از ویلچر یا عصای سفید استفاده می كند سرعت خود را كاهش داده و با سرعت مطمئن حركت كنند.
همچنین رانندگان مكلفند در صورت نزدیك شدن به فردی كه عصای سفید خود را به علامت ایست به صورت افقی به رانندگان نشان می دهد توقف نموده و پس از عبور فرد نابینا به حركت خود ادامه دهند.
ممنوعیت توقف وسایل نقلیه در محل توقف اختصاصی معلولین و جانبازان از دیگر مواد این آیین نامه است.