شركت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاكره با ایران برای تأمین هواپیماهای مسافربری مورد نیاز ایران است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی نیكی ژاپن، شركت هواپیماسازی میتسوبیشی در حال مذاكره برای فروش هواپیما به ایران است.
در گزارش این پایگاه اینترنتی به قلم ریسوكه هانافوسا آمده است: شركت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاكره با ایران برای تأمین هواپیماهای مسافربری مورد نیاز این كشور در زمانی است كه صنعت هواپیمایی ایران در حال توسعه است.
واحد صنایع سنگین میتسوبیشی سپتامبر گذشته -چهار ماه قبل از آنكه آمریكا تحریم های اعمال شده ضد ایران را بردارد- بررسی بازار ایران آغاز كرد. این شركت ژاپنی با شركت هواپیمایی ایران ایر و شركت آسمان و همچنین مقامات هواپیمایی ایران در تماس بوده است. شركت هواپیمایی میتسوبیشی و شركت های هواپیمایی ایرانی در حال گفتگو درباره سفارشهای خرید طی برگزاری نمایشگاه هوایی فارنبورو هستند كه روز دوشنبه در حومه لندن آغاز شد.
ایران ایر در حال ارزیابی خرید هشتاد فروند از جت های منطقه ای میتسوبیشی با هفتاد صندلی و استفاده از آنها برای مسیرهای پروازی داخلی است. مدیران اجرایی دو طرف ماه گذشته طی برگزاری كنفرانس بین المللی اتحادیه حمل و نقل هوایی در دوبلین همچنین درباره دستیابی به یك توافق احتمالی گفتگو كردند.
شركت هواپیمایی میتسوبیشی در این طرح با دولت ژاپن شراكت دارد و تلاش می كند روند تأمین مالی این قرارداد از پشتوانه دولتی برخوردار باشد. از آنجایی كه شركت هواپیمایی میتسوبیشی ابتدا در حال تولید هواپیمایی با نود صندلی است، این شركت قصد دارد هواپیماهای هفتاد نفره را در زودترین زمان ممكن در سال دو هزار و نوزده تحویل دهد.
شركت های رقیب همانند امبرائر برزیل و بمباردیه كانادا نیز در حال بازاریابی برای هواپیماهای خود در ایران هستند. شركت اروپایی ایرباس برای فروش صد و هجده فروند هواپیما به ایران با این كشور به توافق رسید. شركت آمریكایی بوئینگ آمریكا نیز از دستیابی به توافقی با شركت ایران ایر در اواخر ماه ژوئن خبر داد.
به نوشته این پایگاه اینترنتی، ایران به سبب تحریم های اقتصادی قادر نبوده است ناوگان فرسوده هواپیمایی خود را با هواپیماهای جدید جایگزین كند. دولت ایران اعلام كرد به چهارصد تا پانصد فروند هواپیمای مسافربری طی دهه آینده نیاز دارد. شركت های هواپیمایی مستقر در قطر و دبی تاكنون تقاضا در این بازار را در انحصار خود داشتند. تهران همچنین قصد دارد فرودگاه های خود را گسترش دهد و این شهر را به یك قطب در خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل كند.
با این حال، چندین قانون گذار آمریكایی موضعی سخت گیرانه در قبال فروش هواپیماهای مسافربری به ایران در پیش گرفته اند. هر دو شركت ایرباس و میتسوبیشی بسیاری از قطعات خود را از طریق آمریكا تأمین می كنند.
در همین حال، شركت میتسوبیشی از توافق با شركت راكتون -یك شركت اجاره دهنده هواپیما در سوئد- در ارتباط با بیست فروند هواپیمای منطقه ای میتسوبیشی خبر داد. تحویل هواپیما به شركت راكتون قرار است در سال دو هزار و بیست آغاز شود. این شركت ژاپنی سفارش تولید چهارصد و هفت فروند هواپیما را به ویژه در ژاپن و آمریكا تضمین كرده است، اما این نخستین سفارش از اروپا قلمداد می شود. پس از آن كه جت منطقه ای میتسوبیشی اولین پرواز خود را در نوامبر گذشته انجام داد، تقاضا برای خرید آن افزایش یافت. با وجود ركود در فروش هواپیماهای جدید به سبب ركود اقتصادی جهانی، شركت هواپیمایی میتسوبیشی در تلاش برای رسیدن به هدف خود در زمینه فروش هزار فروند هواپیماست.