تایید صلاحیت بیش از 50درصد داوطلبان/قانون انتخابات باید اصلاح شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در شورای نگهبان برای نگهداری پرونده‌ها باید چقدر بپردازیم؟ اینها هزینه‌هایی است كه تحمیل می‌شود؛ باید قانون را اصلاح كنیم تا افراد مؤثری در مجلس داشته باشیم.

1398/11/13
|
11:30
|

تایید صلاحیت بیش از 50درصد داوطلبان/قانون انتخابات باید اصلاح شود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در شورای نگهبان برای نگهداری پرونده‌ها باید چقدر بپردازیم؟ اینها هزینه‌هایی است كه تحمیل می‌شود؛ باید قانون را اصلاح كنیم تا افراد مؤثری در مجلس داشته باشیم.

به گزارش رادیو پیام از خبرنگار مهر، عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یك» در خصوص بررسی صلاحیت‌ها اظهارداشت: در بررسی صلاحیت‌ها یك مقطع هیأت‌های اجرایی را داریم و كار در نهایت به هیأت‌های نظارت شورای نگهبان در نهایت ارسال می‌شود.

وی افزود: بالای 16 هزار ثبت نام داشتیم و باعث تأسف است كه نتوانستیم شرایط درستی را فراهم كنیم. هیأت نظارت منصوب از سوی شورای نگهبان وظیفه دارد همه آنهایی كه هیأت اجرایی بررسی كرده را بررسی كند. در بررسی اول شانزده هزار نفر به چهارده هزار و پانصد نفر رسید كه بار بسیار زیادی بود.

كدخدایی گفت: افرادی را داریم كه بیكار هستند و ثبت نام كرده‌اند. در شورای نگهبان برای نگهداری این پرونده‌ها باید چقدر بپردازیم؟ اینها هزینه‌هایی است كه تحمیل می‌شود؛ باید قانون را اصلاح كنیم تا افراد مؤثری در مجلس داشته باشیم.

وی در خصوص تبلیغات كاندیداها و ابزارهای شورای نگهبان برای نظارت بر آن، اظهارداشت: هیچ ابزاری را شورای نگهبان ندارد و خیلی حداقل است؛ در گذشته تبلیغات به این گونه وجود نداشت و به شكل عكس، پوستر و چهره به چهره بود.

كدخدایی با بیان اینكه در همان دوره هم بحث تبلیغات قانون انتخابات بسیار مشكل داشت اما قابل هضم بود، افزود: اما امروز متفاوت است. به هیچ وجه فضای مجازی وجود نداشت؛ فردی بعد از ثبت نام شروع به فعالیت كرده و فیلم می‌گذرد و برنامه‌هایش را می‌گوید.

وی گفت: بحث شفافیت مالی نیز است شما در شفافیت مالی نمی‌دانید چه درصدی و چه میزانی باید هزینه كنید. كسی كه بیشتر دارد بیشتر هزینه می‌كند. آیا مجاز است؟ همه كشورهای دنیا سقفی دارند. هفته‌ای كه منتهی می‌شود به دوم اسفند هفته تبلیغات است. با تبلیغات زودهنگام دستگاه امنیتی و انتظامی باید برخورد كنند.

وی افزود: نباید شرایط به گونه‌ای باشد كه همین كه داوطلبی احساس كرد می‌تواند ثبت نام كند به امر ثبت نام بپردازد و من قصد زیر سوال بردن نامزدها را ندارم اما یكی از ثبت نام كنندگان انگیزه خود را از ثبت نام؛ بیكار بودن اعلام كرده بود یا نامزدی دیگر گفته بود كه رد شدم و دیدم خوب است ثبت نام كنم.

كدخدایی گفت: ما در شورای نگهبان فقط ثبت پرونده را داریم و چقدر هزینه باید كنیم و در وزارت كشور و مراجع چهارگانه هم هزینه‌های بسیار آشكاری صورت می‌گیرد كه علاوه بر آن؛ هزینه‌های پنهانی هم بر مردم تحمیل می‌شود و باید قانون و روش‌ها به گونه‌ای اصلاح شود كه افراد مؤثری را در مجلس و ریاست جمهوری داشته باشیم.

وی افزود: با این وجود، بیش از 50 درصد ثبت نام كنندگان تأیید صلاحیت شده‌اند و اگر فرصت بیشتری داشته باشیم این رقم اضافه‌تر هم می‌شود و ما تا 22 بهمن صلاحیت افرادی را كه تأیید نشده‌اند مجدد بررسی می‌كنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با آن دسته از كسانی كه ادعا می‌كنند شورای نگهبان تحت تأثیر لابی‌های سیاسی برخی نامزدها را تأیید می‌كند چه پاسخی دارید؟ گفت: شورای نگهبان تابع ادله و قانون انتخابات است و اگر به این نتیجه برسد مطالبی كه علیه كسی مطرح شده است صحت ندارد یا وی تبرئه شده است یا وضع او تغییر كرده است؛ قانوناً و شرعاً آن نامزد را تأیید صلاحیت می‌كند.

كدخدایی افزود: برخی اوقات مشورت‌ها در شناسایی افراد كمك می‌كند و اگر مثلاً فرد موجهی شهادت دهد كه فلان نامزد انسان موجهی است شك و شبهه ما را برطرف كرده است و این را نباید تعبیر به فشار كرد.

وی گفت: ما از چارچوب قانون خارج نمی‌شویم و شورای نگهبان فشارناپذیر است.

كدخدایی افزود: هر كسی بتواند برای تأیید صلاحیت یك نامزد شهادت دهد و ما را قانع كند، او را می‌پذیریم و در شورای نگهبان به روی آنها باز است و در این دوره از انتخابات از همه گرایش‌ها در شورای نگهبان رفت و آمد داشتند و هفته گذشته افرادی به شورای نگهبان آمدند كه اگر نامشان را بگویم تعجب می‌كنید.

وی درباره عدم احراز صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس هم گفت: ما طبق قانون موظفیم كه همه ادله‌ها را بشنویم و پس از اعلام نظر هیأت نظارت مكان‌هایی را در نظر گرفتیم و شكایات را دریافت كردیم و برخی هم با اعضای شورای نگهبان یا كارشناسان شورا دیدار كردند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نمایندگان فعلی مجلس هم رفت و آمد داشتند و ما مطالبی را به عرض آنها رساندیم و حتی با وجود اینكه در قانون آمده است كه فقط باید درخواست ملاقات كسانی را بپذیریم كه به صورت مكتوب درخواست كرده باشند اما در این دوره حتی نمایندگانی كه درخواست ملاقات نكرده بودند اما اعتراض داشتند دعوت كردیم.

كدخدایی گفت: نتیجه برخی از این دیدارها هم منجر به تأیید صلاحیت شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چه تعدادی از نامزدان به دلیل دو تابعیتی بودن رد صلاحیت شدند، افزود: تعداد اینها كم بود و در میان نمایندگان فعلی فقط یك نفر مطرح شد كه البته ادعاهایی داشت اما چون نهادهای رسمی اعلام كرده بودند ما بررسی كردیم و دو نفر هم از بین نامزدانی كه اكنون نماینده نیستند اعلام كرده بودند كه تابعیت غیرایرانی دارند و طبق قانون ما اینها را نمی‌توانیم تأیید كنیم.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: یكی از اقدامات ما در بررسی صلاحیت‌ها؛ استفاده از ظرفیت تحقیقات محلی است كه در این دوره كسانی كه صلاحیتشان از این طریق تأیید شد، بیشتر بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه مهمترین دلایل رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات كه هم اكنون نماینده مجلس هستند چه بوده است؟ افزود: وقتی ما اعلام كردیم كه مهمترین علت رد صلاحیت نمایندگان فعلی؛ مباحث اقتصادی و مالی بوده است به ما اعتراض كردند كه چرا حیثیت مجلس را خدشه دار كرده‌ایم؟ در حالی كه ما از حیثیت نمایندگان محترم و مجلس باید دفاع كنیم و انسان‌های پاكدست و مؤثر در مجلس بسیار هستند و به هیچ وجه شورای نگهبان قصد نداشته است مجلس را مخدوش كند و اگر در این جهت كوتاهی كرده‌ایم، عذرخواهی می‌كنم.

وی گفت: به هر حال ما هستیم و قانون و ادله موجود در پرونده‌ها و طبق قانون، نمی‌توانیم علت رد صلاحیت‌ها را در رسانه‌ها اعلام كنیم و ما محرمانه به اطلاع داوطلبان می‌رسانیم اما از طرف دیگر جامعه و افكار عمومی هم از ما مطالبه می‌كنند و شبهه‌ای ایجاد شد كه برخی نمایندگان یا افراد شاخص به دلایل سیاسی رد صلاحیت شده‌اند.

كدخدایی افزود: یكی از نمایندگان همین اتهام را به ما زد كه ما به او گفتیم شما چند دوره نماینده مجلس بوده‌اید و اگر ما نگاه سیاسی داشتیم آن دوره‌ها نیز شما را رد می‌كردیم و وقتی ادله را به او گفتیم پذیرفت كه شورای نگهبان كار سیاسی نمی‌كند.

وی گفت: غالب نظرات شورای نگهبان درباره این نمایندگان رد صلاحیت شده حول محورهای اقتصادی بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه اگر نماینده‌ای مرتكب جرم شده پس چرا با او در همین دوران نمایندگی اش برخورد نمی‌شود؟ افزود: یكی از دشواری‌های كار شورای نگهبان این است كه باید یك پدیده سیاسی را با ابزار حقوقی نظارت كند و مرتب از شورای نگهبان سوال می‌شود كه با مشاركت چه می‌خواهید كنید؟ در حالی كه ما بر اساس قانون باید شرایط افراد را بررسی كنیم و نمی‌توانیم بگوییم چون در بررسی ما سهم یك جناح كمتر یا بیشتر می‌شود پس چشممان را به قانون ببندیم و برای اینكه سهم‌ها متوازن باشد چشممان را به روی قانون ببندیم.

كدخدایی گفت: شورای نگهبان را به سوگیری متهم می‌كنند در صورتی كه ما در انتخابات نگاه سیاسی نداریم.

وی افزود: در قانون انتخابات جرایمی را در نظر گرفته‌اند كه می‌تواند در محكمه مطرح شده باشد یا حكم محكمه را نگرفته باشد و مثلاً در خصوص سو شهرت، كدام دادگاه است كه می‌تواند در این خصوص رأی دهد، وقتی می‌گوئیم كسی ملتزم به قانون اساسی و نظام سیاسی نیست، آیا كسی را سراغ دارید كه در دادگاه به این علت مجازات شده باشد؟

كدخدایی گفت: مثلاً اگر كسی مرتكب گناه غیبت شود آیا در قانون جرم انگاری شده است یا اگر كسی غیبت كرد می‌گوئیم مسلمان نیست؟

وی افزود: به كسی كه برخی احكام اسلام را رعایت نمی‌كند نمی‌گوییم غیرمسلمان است و می‌گوئیم برخی احكام را رعایت نكرده است و اگر در علت رد صلاحیت؛ عدم التزام به اسلام را ذكر می‌كنیم به این معنا نیست كه مسلمان نیست چرا كه شاید برخی احكام مانند نماز و روزه را رعایت كند اما مرتكب كلاهبرداری شده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی نمایندگان می‌گویند كه اگر مرتكب جرمی شده‌ایم ما را به قوه قضائیه معرفی كنید، در حالی كه ما موضوع سو شهرت را به كدام دادگاه می‌توانیم ببریم؟

كدخدایی افزود: برخی افراد در محل سكونت خود سو شهرت دارند و قانون به ما اجازه می‌دهد كه از طریق تحقیقات محلی هم اقدام كنیم و این تحقیقات به ما كمك زیادی كرده است و از این طریق، تعداد زیادی عدم احراز صلاحیت داشتیم به این ترتیب كه یا نامزدان را نمی‌شناختیم یا نشانی كه داده بودند غلط بود اما با این حال در این دوره از انتخابات تعداد كسانی كه صلاحیتشان در تحقیقات محلی تأیید شد بیشتر بوده است.

وی گفت: ما صلاحیت را برای چهار سال آینده یعنی از خرداد 99 به بعد اعلام می‌كنیم و اظهار نظر ما از این تاریخ به بعد است و صلاحیت نمایندگان كنونی هم در چهار سال گذشته مطرح شده است.

كدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چند درصد از نمایندگان فعلی به دلایل مالی یا اخلاقی رد صلاحیت شده‌اند؟ گفت: ما چندی پیش اعلام
كردیم كه بیشتر به دلایل مالی و اقتصادی بوده است ولی از سوی رئیس مجلس و برخی نمایندگان مجلس مورد اعتراض واقع شدیم.

وی افزود: افرادی را داشتیم كه هفت تا هشت جرم مرتكب شده بودند و ثبت نام كردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما آماری در خصوص درصد رد صلاحیت شدگان بر مبنای مسائل اقتصادی و اخلاقی و تعرض به حاكمیت نداریم اما در حوزه تعرض به حاكمیت، تعداد رد صلاحیت شدگان بسیار اندك بوده است.

كدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چرا در هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت كمتر از شورای نگهبان است؟ گفت: یكی از دلایل؛ وقت كم هیأت‌های اجرایی است و حتی مراجع چهارگانه هم در فرصت قانونی نمی‌توانند مطالب را به هیأت اجرایی بدهند و ما پرونده‌هایی داریم كه بر اساس نظر مراجع چهارگانه حكم به رد صلاحیت داده‌ایم و آن زمان كه صلاحیت این افراد در هیأت‌های اجرایی بررسی می‌شد، مراجع چهارگانه فرصت پیدا نكردند نظر خود را به آن هیأت‌ها بدهند و وقتی زمان بررسی در شورای نگهبان آغاز شد آنها به ما نظرشان را اعلام كردند.

وی افزود: البته گاهی اوقات در هیأت‌های اجرایی، سو گیری های سیاسی نیز دیده می‌شود و ما در یك دوره از انتخابات شاهد عملكرد خوب هیأت‌های اجرایی و در دوره‌ای دیگر شاهد غیر از این بوده‌ایم.

كدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چگونه اثبات می‌كنید كه شورای نگهبان سوگیری ندارد؟ گفت: نتیجه كار شورای نگهبان را باید دید و در همین ایام ما از معاون حقوقی ریاست جمهوری خواستیم حضور پیدا كنند و پرونده‌ها را بررسی كنند و هر كدام از مقامات بخواهند بیایند پرونده‌ها را بررسی كنند آمادگی داریم.

وی افزود: ما نسبت به سهمیه جناح‌های سیاسی مسئولیتی نداریم و سهم بندی به نوعی توهین به افراد مستقلی است كه نمی‌خواهند در هیچ جناح سیاسی مطرح باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با چه انگیزه‌ای در فضای مجازی ورود و اطلاع رسانی می‌كنید؟ گفت: ما در طول چند سال گذشته همیشه متهم می‌شدیم كه چرا شورای نگهبان از خودش دفاع نمی‌كند و آن زمان فضای مجازی نداشتیم و از طریق فضای رسانه‌ای سنتی اعلام نظر می‌كردیم.

كدخدایی افزود: شورای نگهبان مانند دولت و برخی نهادهای دیگر روزنامه و سایت ندارد و البته نباید هم داشته باشد اما ما وظیفه روشنگری داریم و حالا كه روشنگری می‌كنیم نباید برخی‌ها ناراحت شوند و وقتی ما را به سیاسی نگری متهم می‌كنند و به ما افترا می‌زنند باید توضیح بدهیم.

وی گفت: در یكی دو هفته گذشته یك سری مقامات دولتی اتهاماتی زدند و گفتند كه مثلاً ما فلان فرد را به دلیل حمایت از دولت رد كرده‌ایم یا گفتند كه كسانی كه از برجام حمایت كرده‌اند در شورای نگهبان رد شده‌اند در حالی كه هر كسی از نمایندگان مجلس در مورد مصوبات می‌تواند نظر داشته باشد.

كدخدایی گفت: ما از آن مقام دولتی متعجبیم كه وقتی آن اتهام را به ما زد، رسانه دولتی آن را با تیتر بزرگ منتشر كرد اما پاسخ ما را در یك ستون كوچك درج كردند.

دسترسی سریع