بلاتكلیفی 13 هزار خودرو پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج تیبا از خط تولید

مدیرعامل سایپا با بیان اینكه 6 هزار خودرو ناقص تیبا از سال گذشته در كف كارخانه مانده است و 7 هزار خودرو تیبا نیز سال گذشته پیش فروش شده است

1401/03/09
|
10:06
|

گفت: با توجه به تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج این خودروها از خط تولید باید تكلیف این 13 هزار خودرو مشخص شود.


به گزارش رادیو پیام از خبرگزاری فارس محمد علی تیموری وزیر صمت از خودروسازی سایپا پاسخ به این سوال كه آیا دو خودروی تیبا و تیبا 2 از خط تولید خارج می‌شود؟ گفت: اگرچه در خودروی تیبا عیوبی همیشه بوده است اما هیچ‌گاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امكان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: برخی از عیوب خودروها مثل رگلاژ 10 در خودروها وجود دارد و تكرار می‌شود كه اینها عیوب ایمنی محسوب نمی‌شود بلكه باید در پروسه اصلاح شود.

وی اظهار داشت: تكرار عیوبی مانند رگلاژ 10 باعث شد تا تصمیم بگیریم كه تیبا را از خط تولید خارج كنیم لذا رفع این عیوب پر تكرار نیازمند قالب‌های جدید برای تولید است كه دارای هزینه بسیار زیادی است لذا به جای ساخت قالب جدید برای اصلاح خودروی قدیمی، خودروی جدید به بازار عرضه می‌كنیم در نتیجه این خودروها هیچ اثر منفی بر مشتری ندارد.

تیموری بیان داشت: تیبا خودروی ارزان قیمتی بود كه عامه مردم می‌توانستند از آن استفاده كنند كه براساس دستور وزارتخانه برنامه حذف آن را داشتیم اما 7 هزار خودرو تیبا قبلا پیش فروش شده است و از سال گذشته نیز 6 هزار خودرو در كف كارخانه موجود است كه باید تعیین تكلیف شود.

وی اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد این مساله را باید مورد توجه قرار دهد كه فرآیند تولید صفر و یك نیست، عیوب ابلاغ می‌شود اگر برنامه‌های ما قابل اجرا نباشد آن موقع می‌توانیم خط تولید رامتوقف كنیم. برای تولید این خودرو یك زنجیره قطعه‌سازی وجود دارد كه قطعات این خودرو در شرایط فعلی در قطعه‌سازی و در انبارهای ما موجود است و سرمایه ملی است لذا باید طی یك برنامه و فرآیند از خط تولید خارج شود و نباید در لحظه گفته شود كه مثلا از فردا این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.

تیموری در پاسخ به این سوال كه آیا جایگزینی برای این خودروها برای تحویل به مشتری تعیین شده است، گفت: بله، اگر به هر دلیلی این خودروها شماره‌گذاری نشود كه بنظرم یك سرمایه ملی هدر می‌رود ، این خودرو تبدیل به خودروهای بدون گارانتی می‌شوند و بدون گارانتی فروخته می‌شود و جایگزین این خودروها كوئیك و شاهین است كه به مشتریانی كه ثبت‌نام كرده‌اند تحویل می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا عرضه این خودرو بدون گارانتی باعث می‌شود كه قیمت آنها كمتر شود، بیان داشت: بله، این مسئله بستگی به مزایده دارد.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: در روز بین 1700 تا 1800 خودرو تولید می‌شود 3 درصد از سیاست‌های وزارتخانه جلوتر هستیم و 7 درصد از برنامه خودمان عقب‌تر هستیم كه آن را نیز جبران خواهیم كرد.

تیموری افزود: معوقات خودرویی در 4 ماه پیش حدود 12 هزار خودرو بود كه این تعداد به 970 خودرو رسیده است.

وی گفت: عبور مستقیم خودروهای تولیدی بین 90 تا 100 درصد است و طی چند روز اخیر عبور مستقیم خودروها حدود 97 درصد است كه این موضوع به علت برخی تعطیلی‌ها از جمله تعطیلی دو روزه گمرك در هفته قبل به علت گرد و غبار بود كه این امر باعث شد تا قطعات مورد نیاز با تاخیر به ما برسد.

تیموری اظهار داشت: سال گذشته 20 هزار خودرو شاهین تولید شد كه امسال تولید این خودرو به 80 هزار دستگاه می‌رسد.

دسترسی سریع