رئیس شورای رقابت گفت: دلال بازی و واسطه گری را در بازار خودرو از بین بردیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، رضا شیوا در برنامه ویژه گفتگوی خبری شبكه دو سیما افزود : خودروهای تولیدی زیر 1500 سی سی در بازار كشور انحصاری است و رقیب ندارد و ما در قیمت گذاری این خودروها موفق بوده ایم .
وی افزود : شورای رقابت موفق شد این خودروها را از دلال بازی و واسطه گری دور و قراردادهای تولیدكنندگان و مصرف كنندگان را منصفانه كند .
رئیس شورای رقابت گفت: نخستین پیشنهاد ما ورود بازیگران بیشتر به بازار و یا كاهش تعرفه بود كه به خاطر تولیدكنندگان داخلی این كار را نكردند .
شیوا افزود : یكی از وظایف شورا تسهیل ورود بازیگران جدید به كشور است و ما موانعی را كه در این راه قرار داشته برداشته ایم .
وی با بیان اینكه مواد 42 تا 93 قانون اساسی شرح وظایف شورای رقابت است افزود : شورای رقابت می خواهد جامعه به تعادل و عدالت اقتصادی برسد .
رئیس شورای رقابت گفت : به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و برای حمایت از تولید كنندگان تعرفه ها دست نخواهد خورد.
وی با این حال گفت : اقتصاد مقاومتی اقتصادی رقابتی است و اگر رقابت نباشد این اقتصاد معنا نمی یابد.
نایب رئیس كمیسیون صنایع ومعادن مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : تا زمانی كه در فضای رقابت نباشیم و شرایط اقتصاد كشور انحصاری است مكانیزیم های كنترل قیمت را باید به طور جدی دنبال كنیم .
فریدون احمدی افزود : شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف كنندگان زیر ساخت ها و ظرفیت های قانونی كنترل قیمت ها هستند .
وی افزود : اگر شورای رقابت نبود وضعیت كنونی اقتصاد كشور بدتر از اینها بود .
ویا جبل عامل كارشناس اقتصادی هم در این برنامه گفت : چرا باید بازار خودروی خودمان را انحصاری كنیم و رقابتی در آن نباشد و بعد برای آن قیمت تعیین كنیم .
وی افزود : این راهبرد غلطی است و امیدوارم قانون گذاران به این امر برسند كه با این شیوه نمی شود پیش رفت.
این كارشناس اقتصادی گفت : در همه كشورها دولت ها باید رقابت را تضمین كنند و این مسئله با قیمت گذاری متفاوت است.
جبل عاملی افزود : سرمایه گذاران اگر قصد ورود به كشور را دارند باید ببینند كه فضای قیمت گذاریهای دولتی شكسته است.
وی گفت : آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما نمونه ای موفق در آزاد سازی قیمت ها در كشور است.