اورژانس اجتماعی بهزیستی رشد آگاهی مردم نسبت به اورژانس اجتماعی

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: آگاهی مردم افزایش یافته است و مردم بیشتر متوجه شده‌اند كه می‌توانند با اورژانس اجتماعی بهزیستی در ارتباط باشند.

1402/02/13
|
12:44
|

به گزارش رادیو پیام از خبرگزاری مهر، از سال 1383 بود كه سازمان بهزیستی برای حل مشكلات اجتماعی خانواده‌ها و مردم یك اورژانس اجتماعی را راه اندازی كرد تا مردم با تماس با خط تلفن 123 موضوعات و مشكلات خود را مطرح كنند و مددكاران اجتماعی بهزیستی با مشاوره تلفنی و یا مراجعه حضوری اورژانسی به حل مشكل اجتماعی بپردازند.

از ابتدا اورژانس اجتماعی تلاش كرد تا با تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن بتواند در عمل به حل مشكلات آسیب‌های اجتماعی بپردازد.

كنترل و كاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، در دسترس قراردادن خدمات تخصصی، كمك به قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم و جایگزینی مداخله‌های روانی اجتماعی به جای مداخله‌های قضائی و انتظامی از مهم‌ترین كاركردهای اورژانس اجتماعی بوده است.

شاید بتوان گفت طی سال‌های اخیر مردم به تدریج با اورژانس اجتماعی بیشتر آشنا شده و در تعامل بهتری با این سامانه امدادرسان بهزیستی هستند.

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص بیشترین موضوعات و آسیب‌هایی كه به سامانه 123 گزارش داده شده است توضیح داد.

كوتاهی در اموری كه والدین باید در زمینه حقوق كودك رعایت كنند اما رعایت نمی‌كنند كودك آزاری است

وی گفت: در میان مواردی كه به سامانه 123 بهزیستی گزارش شده است چند آسیب در صدر تماس‌های مردمی بوده است كه كودك آزاری، همسرآزاری و سالمند آزاری از مهمترین موضوعات مورد تماس با مركز اورژانس اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینكه آمارهایی كه در فروردین سال جاری داشته‌ایم چندان با آمار مشابه سال قبل متفاوت نیست؛ گفت: یعنی سال گذشته هم ما با این موارد كودك آزاری، همسرآزاری و سالمند آزاری بیشتر مواجه بودیم.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور تاكید كرد: البته در بسیاری از مواردی كه چه در سال گذشته و چه امسال در خصوص كودك آزاری به ما گزارش شده و شاهد آن بودیم موضوع غفلت از كودكان بوده است یعنی كوتاهی در اموری كه والدین باید در زمینه حقوق كودك رعایت كنند اما رعایت نمی‌كنند مصداق كودك آزاری است.

رشد آگاهی مردم نسبت به اورژانس اجتماعی

این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان مثال در یك خانواده پدر و مادر هر دو كارمند هستند و ناچارند برای شرایط كاری خود، كودكشان را در یك زمانی در منزل تنها بگذارند. تنها بودن فرزندان به مدت طولانی یكی از مصادیق كودك آزاری است.

حیدرهایی خاطر نشان كرد: در بسیاری از تماس‌ها آزار جسمی و یا خدای ناكرده آزار جنسی روی نمی‌دهد اما باز هم كودك آزاری است. خشونت علیه كودكان و غفلت از آنان مهمترین موضوع كودك آزاری است كه در تماس با اورژانس اجتماعی مطرح می‌شود.

آگاهی‌ها نسبت به خدمات بهزیستی افزایش داشته و مردم می‌دانند كه می‌توانند با اورژانس اجتماعی در ارتباط باشند

وی با بیان اینكه رشد و یا كاهش آسیب‌های اجتماعی را از میزان تماس مردم با اورژانس اجتماعی رصد می‌كنیم؛ گفت: اما باز هم اگر گزارش یك آسیب اجتماعی نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد دلیل قطعی بر افزایش میزان وقوع آن آسیب در جامعه نیست.

وی افزود: بلكه آگاهی مردم نسبت به خدمات بهزیستی افزایش یافته است و مردم بیشتر متوجه شده‌اند كه می‌توانند با اورژانس اجتماعی بهزیستی در ارتباط باشند. به دلیل اینكه مردم آگاه‌تر شده اند بیشتر با مركز اورژانس اجتماعی بهزیستی در ارتباط هستند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور افزود: شاید میزان كودك آزاری از سال قبل كمتر هم شده باشد اما میزان تماس مردم بر اثر آگاهی آنان افزایش یافته است. شاید پیش از این مردم در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی با پلیس تماس می‌گرفتند اما امروزه با اورژانس اجتماعی خط تلفنی 123 و یا خدمات مشاوره 1480 آشنا شدند.

دسترسی سریع