سلیمی با اشاره به تأثیر موتورهای قدیمی خودروهای تولید داخل در مصرف بالای سوخت، گفت: صنعت خودرو باید تغییراتی را در موتور خودروهای تولیدی اعمال كند، خودروهای ما بیش از استانداردها بنزین میسوزانند و این موضوع از عوامل بروز ناترازی بنزین است
علیرضا سلیمی با اشاره به مشكلات كشور در زمینه ناترازی بنزین و تاثیر موتور خودروهای تولیدی در مصرف بالای سوخت، اظهار داشت: این موضوع به چند عامل بستگی دارد، نخست اینكه قاچاق سوخت به موضوعی جدی در كشور تبدیل شده است و بخشی از سوخت كشور توسط لنجها قاچاق می شود.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه سوخت كشور از چهار طرف مرزی قاچاق میشود، بیان كرد: وقتی قیمت بنزین كمتر از قیمت یك بطری آب است بنابراین قاچاق برای مفسدان اقتصادی توجیه پیدا میكند كه باید در اینباره فكری اندیشید؛ البته مجلس مصوبه ای را برای افزایش قیمت بنزین ندارد و فعلا با این مسئله مخالف است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: مصرف بالای سوخت در خودروهای داخلی را از دیگر دلایل ناترازی بنزین عنوان كرد و گفت: خودروهای داخلی كیفیت پایین و مصرف سوخت بالایی دارند، از سویی دیگر خودروهای مستهلكشده از رده خارج نشدهاند و مسئولان در این بخش جدیت لازم را اعمال نكردهاند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در كشور خودروهایی داریم كه بیش از 40 سال در خیابانهای كشور تردد میكند و اسقاط نشده است، قانون اسقاط خودرو به درستی عمل نشده است، بنابراین صنعت خودرو باید به این موارد و مسائل ورود كرده و تغییراتی را در موتور خودروهای تولیدی اعمال كند، زیرا این خودروها بیش از استانداردها میسوزانند و این موضوع یكی از عوامل مهم در بروز ناترازی بنزین است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به كاهش سرمایهگذاری در حوزه فرآوردههای نفتی در گذشته و تأثیر آن بر ناترازی سوخت، بیان كرد: وقتی كلنگ یك پالایشگاه بر زمین كوبیده میشود چندین سال تا بهرهبرداری آن طول میكشد؛ از سویی دیگر از خاطرمان نرفته است كه «آقای زنگنه وزیر نفت اسبق، زمانی میگفت پالایشگاهسازی كثافتكاری است»، كه این مورد هم به بروز ناترازی بنزین در كشور دامن زده است.