صادرات مستمر تخم مرغ همزمان با تنظیم بازار داخل

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با برنامه ریزی توانستیم در دوسال اخیر تخم مرغ ایرانی را به 10 كشور صادر كنیم.

1403/06/07
|
09:32
|

محمد مردای، مدیر عامل اتحادیه مركزی مرغداران تخم گذار میهن، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه تجارت خارجی گفت: درحال حاضر سه كشور در حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، دو كشور در حوزه آسیای میانه و قفقاز (CIS) و دو كشور در آفریقا خریدار تخم مرغ ایرانی هستند. به زودی كشور عمان به كشور‌های صادراتی تخم مرغ اضافه می‌شود.
مرادی در ادامه افزود: امیدواریم امسال تولید تخم مرغ در كشورمان به یك میلیون و چهارصد هزار تن برسد. از این میزان یك میلیون و 200 هزار تن مصرف داخلی بوده، و 200 هزار تن را می‌توانیم صادر كنیم. تخم مرغ صادراتی متناسب با كشور‌های هدف تولید می‌شود. ما غیر از صادرات خود تخم مرغ، تخم مرغ نطفه دار، جوجه یكروزه، پولت تخم گذار (مرحله اول پرورش مرغ‌های تخم گذار كه تولیدشان برای مصرف انسانی مدنظر گرفته می‌شود و طول این دوره از یك روزگی تا قبل از بلوغ می‌باشد) را هم به كشور‌های هدف صادر می‌كنیم.

وی خاطر نشان كرد: در سنوات قبل از سال 1400 صادرات تخم مرغ به شكل محدود و مقطعی انجام می‌شد، اما از سال 1400 با آسیب شناسی، برنامه ریزی و كمك دولت توانستیم از سال 1400 صادرات مستمری داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه مركزی مرغداران تخم گذار میهن با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای صادرات تخم مرغ، گفت: طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه سه شاخص افزایش جمعیت، سرانه مصرف و موضوع بازار‌های هدف صادراتی مورد تاكید قرار گرفته بود. اتحادیه مرغداران تخم گذار این سه شاخص را در دستور كار قرار داد و بر اساس این سه شاخص شروع به برنامه ریزی كرد.

مرادی در ادامه بیان كرد: اولا با حمایت دولت در تامین نهاده‌ها و سرمایه گذاری تولیدكنندگان توانستیم تولید را بر اساس مصرف داخل افزایش داده و از تولید 920 هزار تن تخم مرغ در سال 99 به یك میلیون و 300 هزارتن تخم مرغ در سال گذشته برسیم، یعنی افزایش 400 هزار تنی در تولید.

وی درباره برنامه ریزی برای افزایش سرانه مصرف تخم مرغ در كشور هم گفت: بر اساس فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی كه درباره معرفی تخم مرغ انجام شد سرانه مصرف این محصول نیز از حدود 11.5 كیلوگرم در سال 99 به 14.5 كیلوگرم در سال 1402 افزایش یافت. با افزایش دو شاخص تولید و سرانه مصرف به سمت شاخص سوم یعنی توسعه بازار‌های صادراتی حركت كردیم.

مدیرعامل اتحادیه مركزی مرغداران تخم گذار میهن در ادامه بیان كرد: برای شاخص سوم، یعنی توسعه بازار‌های صادراتی، هم با كمك دولت توانستیم صادرات را از پیله وری خارج كرده و به سمت قرارد‌های تضمینی ببریم، و خیال خریدار خارجی را در جهت مستمر بودن و كیفیت آسوده كردیم.

در سه سال اخیر با این برنامه ریزی توانستیم صادرات با روندی رو به افزایش را داشته باشیم و امیدواریم امسال میزان صادرات تخم مرغ نسبت به سال گذشته 3 تا 5 درصد افزایش یابد.

دسترسی سریع