طرح واردات بنزین سوپر توسط جایگاه‌های سوخت قابل اجراست؟

كارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به نظام پرداخت یارانه سوخت در كشور، واردات بنزین سوپر توسط جایگاه‌های سوخت مشكلاتی به همراه دارد.

1403/07/29
|
11:52
|

مصطفی سعیدی كارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به ناترازی میان تولید و مصرف بنزین در كشور، تمركز پالایشگاه‌های كشور بر تولید بنزین سوپر نیست و به همین علت، شاهد كمبود بنزین سوپر در بسیاری از جایگاه‌های سوخت هستیم.

وی افزود: ایده‌ای برای حل این مشكل مطرح شده كه دولت به جایگاه‌های سوخت اجازه بدهد بنزین سوپر را با قیمت جهانی وارد كنند و خودشان بدون دخالت دولت، بنزین سوپر وارداتی را به متقاضیان این سوخت، با قیمت جهانی بفروشند، اما فرض كنید یك جایگاه سوخت بنزین یارانه‌ای داخلی را با این بنزین سوپر وارداتی تركیب كند، چگونه باید روی آن نظارت كرد؟

این كارشناس حوزه انرژی ادامه داد: اختلاف قیمت بنزین سه هزار تومانی داخلی با بنزین سوپر وارداتی كه ممكن است حتی تا 30 هزار تومان وارد شود، آن قدر جذابیت دارد كه برخی افراد چنین سوء استفاده‌هایی را انجام دهند. نمی‌توان فرض را بر این گرفت كه هیچ فردی تخلفی انجام نمی‌دهد و باید همه جوانب را در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفت.

وی همچنین گفت: نمی‌توان هر روز كیفیت بنزین سوپر همه جایگاه‌های كشور را آزمایش كرد كه با بنزین یارانه‌ای تركیب نشده باشد و اصلاً چنین ظرفیت عظیم نظارتی در كشور وجود ندارد؛ بنابراین، دولت ابتدا باید مشكل اختلاف قیمت فرآورده‌های داخلی و وارداتی را حل كند.

سعیدی بیان كرد: این مسئله به معنای افزایش شدید قیمت بنزین نیست؛ بلكه به معنای مدیریت صحیح یارانه‌ای است كه دولت در این حوزه می‌پردازد. اگر دولت این یارانه را فقط به مصرف كننده نهایی بدهد، مشكلات كل زنجیره تأمین بنزین حل می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید سهمیه مشخصی را در این حوزه مشخص كند و اگر كسی بیشتر از سهمیه مصرف كرد، باید قیمت واقعی را بپردازد. البته باید توجه كرد كه هزینه واردات بنزین از بودجه عمومی همه مردم كشور تأمین می‌شود؛ بنابراین، در سهمیه بندی نیز، باید همه مردم را در نظر گرفت و عادلانه نیست كه فقط به افرادی كه خودرو دارند، سهمیه داده شود.

دسترسی سریع