كامیونهای ایرانی بیش از یك هفته است كه در مرز بازرگان متوقف شدهاند.
دولت تركیه از 8 دی ماه معافیت مالیاتی بر سوخت را برای كامیونهای ایرانی لغو كرد. این تصمیم باعث صفهای طولانی كامیونها در مرز بازرگان شده است. دولت تركیه اعلام كرده، این تصمیم بر اساس اصل عمل متقابل اتخاذ كرده است.
ماجرا از اینجا شروع میشود كه، ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز با همكاری شركت نفت از مرداد امسال مصوبه «فول باك» را برای رانندگان تركیه اجرایی كرد. بر اساس این تصمیم كامیونهای تركیهای هنگام خروج از ایران، فارغ از اینكه باك سوخت شان پر یا خالی باشد، ملزم به پرداخت مالیات گمركی به میزان ظرفیت باك خودروشان هستند. این مصوبه از 2 سال قبل، برای كامیونهای ترانزیتی ایرانی هم اعمال میشده و این كامیونها به ازای هر لیتر سوخت گازوئیل، 55 هزار تومان پرداخت میكردند.
نماینده مردم ماكو در این زمینه گفت: به دلیل سوخت ارزان و استفاده كامیونهای تركیه از سوخت ارزان، وزارت نفت مجبور به اجرای سیاست باك پر شده است. كامیونهای تركیه باكهای اضافه در كامیون خود نصب كرده بودند و بیش از هزار لیتر سوخت را حمل میكردند و از آن منفعت میبردند.
از زمان اجرایی شدن این مصوبه طرف تركیه به وزارتهای خارجۀ و نفت ایران اعلام كرد كه نسبت به لغو این مصوبه برای كامیونهای ترك اقدام كند و در غیر این صورت آنها در نظر دارند كه عمل متقابل انجام دهند، اما در نهایت مذاكرات به نتیجه نرسید و معافیت مالیاتی سوخت برای ورود كامیونهای ایرانی به تركیه لغو شد.
باتوجه به قانون وضع شده، كامیون داران ایرانی به ازای هر لیتر ظرفیت باك خود (اعم از اینكه پر یا خالی باشد) 28 لیر یعنی حدود 60 میلیون تومان (برای یك باك متوسط 700 لیتری) مالیات باید پرداخت كنند.
این مالیات برای كامیونهای ایرانی ورودی از مرز بلغارستان به تركیه نیز اعمال میشود، به نحوی كه آنها از باقیماندۀ سوخت موجود در باك كامیونهای ایرانی نیز به ازای هر لیتر سوخت، 64.28 لیر مالیات دریافت میكنند.
روزهای گذشته شركت نفت برای جبران هزینههای مازاد كامیونهای ایرانی، تصمیم گرفت به كامیونهایی كه به مقصد تركیه میروند تا 800 لیتر، و آنهایی كه به مقصد كشورهای اروپایی میروند تا 1400 لیتر گازوئیل با قیمت دولتی هر لیتر 300 تومان اختصاص دهد، و مبلغ لیتری 55000 تومان از آنها گرفته نشود. اما رانندههای ایرانی از این تصمیم استقبال نكردند و اعلام كردند، كشور تركیه هنگام برگشت كامیونهای ایرانی از اروپا در مرز بلغارستان كماكان مالیات سوخت را لغو نكرده است و از همین رو هزینهها همچنان بالاست.
با اجراییشدن تصمیم جدید، در مجموع طی روزهای گذشته، تعداد 10 دستگاه كامیون از مرز پلدشت و 7 دستگاه از مرز بازرگان خارج شدند و هیچ كامیونی از مرز سرو خارج نشد و همچنان مشكل لاینحل باقیمانده است.
معاون راهداری سازمان راهداری اعلام كرده، 17 دی ماه قرار است مسئولان ایرانی با همتایان تركیهای شان برای حل این مسئله جلسهای داشته باشند.