وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خروجی امروز دانشگاهها به لحاظ كیفی نسبت به گذشته كاهش یافته است، باید از آموزش سنتی به سمت نظامی مبتنی بر فناوری به خصوص هوش مصنوعی حركت كنیم.
حسین سیمایی صراف در نشست جمعی از فعالان واحدهای فناور و پیشتازان هوش مصنوعی در دانشگاه تربیت مدرس افزود: پاركهای علم و فناوری كه در داخل دانشگاهها یا بیرون آنها شكل گرفتهاند، اینها بسیارامیدآفرین هستند و به دانشجویان خلاق انگیزه میدهند.
وی افزود: مشكل اقتصاد كشور قابل انكار نیست، اما اقتصاد كشور هنگامی به رشد قابل قبولی خواهد رسید كه مبتنی بردانش، فناوری و نوآوری باشد و به اصطلاح امروزی دانش بنیان باشد.
سیمایی صراف همچنین با بیان اینكه شیوه آموزش باید تغییر كند و به سمت نظام آموزشی مبتنی برهوش مصنوعی سوق یابیم و از آموزش سنتی و كلاسیك باید فاصله بگیریم، اما نباید فراموش كنیم كه آموزش پایه همه علوم است و وظیفه آموزشی دانشگاه هیچگاه تمام شدنی نیست این آموزش باید با كیفیت و با ابزار روز و جدید و تكنولوژیهای جدید باشد.
وی با بیان اینكه متاسفانه خروجی دانشگاههای امروز ما نسبت به گذشته به لحاظ كیفی كاهش یافته است و این خود باعث خواهد شد كه فارغ التحصیلان بازار كار را هم از دست دهند گفت: این یك واقعیت است و امیدواریم با كمك فناوران و استفاده از تكنولوژی به خصوص هوش مصنوعی آموزش را كیفیت ببخشیم.
كاهش امید، نشاط و انسجام اجتماعی عوامل اصلی مهاجرت
وزیر علوم همچنین بااشاره به برخی صحبتها در این نشست مبنی بر افزایش مهاجرت نخبگان جوان به خارج از كشور اظهار داشت: البته بحث مهاجرت یك بحث جهانی است و مطالعات تاریخی هم نشان میدهد از دهه چهل شمسی نگرانی در خصوص مهاجرت از ایران وجود داشته است و حتی در سالهای 1346 یا 1345 نیز یك سمیناری در این خصوص علل مهاجرت برگزار شد، اما متاسفانه به دلائل مختلف از جمله بی توجهیها این وضعیت حادتر شده است.
سیمایی افزود: البته از طرفی هم نمیشود مهاجرت را برای افراد ممنوع كرد چراكه حق انتخاب زندگی و مكان زندگی و اقامتگاه از حقوق افراد جامعه محسوب میشود، اما ما باید جاذبهها را برای ماندن نخبگان در كشور افزایش دهیم و دافعهها را كاهش دهیم.
وی با بیان اینكه، علل مهاجرت مختلف و متنوع است و شاید حتی اوضاع هم مناسب باشد برخی علاقمند باشند كه مهاجرت كنند، اما اوضاع هنگامی نگران كننده میشود كه تعلق فرد به جامعه و كشور كاهش پیدا میكند.
وزیر علوم با تاكید براینكه نباید بگذاریم نخبگان و استعدادهای كشور به عنوان ذخیرهای ارزشمند حوزه علمی كشور به راحتی از دست بروند و مهاجرت كنند، افزود: به طورحتم هر كسی در هرجایگاهی كه هست باید كمك كند كه نگذاریم سرمایههای علمی كشور از دست بروند.
وی همچنین با اشاره به دیدارهای خود با خیرین نیكوكار نیز گفت: حتی آنها میتوانند با ساخت مجموعههای فناور و نوآور و یا سرمایه گذاری در شركتهای استارتاپی و ایجاد انگیزه در آنها، به دولت كمك كرده و در جلوگیری از مهاجرت نخبگان اثرگذار باشند.
سیمایی صراف همچنین یكی دیگر از عوامل مهاجرت را كاهش امید و نشاط در بین دانشجویان دانشگاهها دانست و خاطرنشان كرد: این درحالی است كه در دهه 60 با وجود جنگ و مسائل اقتصادی، دانشگاهها مملو از امیدواری و نشاط و انسجام بودند.
مشكل زیرساختهای پاركهای علم و فناوری مرتفع میشود
وزیر علوم همچنین در بخش دیگری با اشاره به برخی انتقادات از مشكلات برق پاركهای علم و فناوری به عنوان یك عامل و زیرساخت اساسی برای این مجموعه ها، بر تقویت هرچه بیشتر زیرساختهای انرژی در كشور تاكیدكرد.
سیمایی صراف افزود: شاید كمتر جلسهای در دولت باشد كه به مشكل ناترازیها پرداخته نشود و به شكلی كه امور با جدیت پیش میرود به فضل خداوند متعال برای سال آینده این ناترازی با سرمایه گذاری و توسعه زیرساختهای انرژی بهبود خواهد یافت.
اعلام آمادگی برای راه اندازی یك استودیو برای معرفی محصولات دانش بنیانها
وزیر علوم همچنین با اشاره به ستاد وزارت علوم و اتوماسیون این وزارتخانه همچنان به شیوه سنتی عمل میكند و نیازمند به روز رسانی با تكنولوژیهای جدید از جمله بهره مندی از ابزار هوش مصنوعی است به فناوران كشور اطمینان داد كه این وزارتخانه از ایدهها و پیشنهادات جدید برای پیشرفته شدن ستاد این وزارتخانه با تقبل هزینه مربوطه استقبال خواهد كرد.
سیمایی همچنین با اشاره به تاكیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت هرچه بیشتر از بخش خصوصی، از آمادگی وزارت علوم برای راه اندازی یك استودیو تولید محتوا برای معرفی نوآوریهای و فناوریهای بومی سازی شده توسط دانش بنیانهای پاركهای علم و فناوری وزارت علوم خبر داد.
وی به فناوران بخش خصوصی حاضر در این نشست پیشنهاد داد با همكاری معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم یك استودیو برای معرفی محصولات راه اندازی و نسبت به معرفی محصولات نوآورانه خود اقدام كنند.