باز طراحی كارت‌های ملی هوشمند

رئیس سازمان ثبت احوال كشور از بازطراحی كارت ملی هوشمند خبر داد و گفت: وقتی بخواهیم در موضوع كارت ملی تغییراتی انجام دهیم، بر اساس قانون باید برای تغییرات، مجوز بگیریم و بعد از آن در مورد مدل جدید كارت ملی اطلاع رسانی كنیم كه در مقدمه شروع این حركت هستیم.

1404/01/30
|
11:05
|

هاشم كارگر در مورد آخرین وضعیت صدور كارت ملی هوشمند با بیان اینكه در مورد كارت ملی، فناوری‌ها تغییر كرده است، گفت: زمانی كه كارت ملی طراحی شده بود از بهترین و به روزترین طراحی‌ها استفاده كردند؛ اما حالا چندین سال از این موضوع گذشته و فناوری‌ها تغییر كرده است و تكنولوژی‌های جدید آمده و در حال حاضر بیشتر خدمت بر بستر سرویس‌های الكترونیكی برقرار است.

وی با بیان اینكه مبتنی بر كارت ملی، سرویس‌های الكترونیكی متعددی برقرار كردیم، ادامه داد: تكنولوژی‌ها تغییر كرده و قطعا ما نیز باید در روال‌های كاری خود این موضوع را مدنظر قرار دهیم و یكی از این موضوعات نیز كارت ملی است و باید كارت ملی را باز طراحی كنیم، هم مبتنی بر فناوری‌های جدید و هم این باز طراحی مبتنی بر خدمات جدید باشد كه قرار است از طریق كارت ملی ارائه شود.

تولید بدنه كارت ملی و تراشه گذاری برعهده سازمان ثبت احوال نیست

كارگر با تأكید بر اینكه ما در حوزه صدور كارت ملی، در سازمان ثبت احوال این ظرفیت را داریم تا حدود 2 تا 2.5 میلیون كارت ملی به صورت ماهانه صادر كنیم و این ظریفت سازمان ثبت احوال بیش از درخواست است، گفت:، اما سازمان ثبت احوال مسئول چاپ اطلاعات هویتی بر روی كارت ملی است یعنی تولید بدنه كارت ملی و تراشه گذاری مطابق قانون برعهده سازمان ثبت احوال نیست و دوستانی كه در این دو زمینه فعالیت می‌كنند نیز با مشكلاتی مواجه هستند كه این مشكلات در حال رفع است و همه دستگاه‌های دخیل به اتفاق سازمان برنامه و بودجه دست به دست هم دادند تا این مشكل را مرتفع كنند.

نسل بعدی كارت ملی، شرایط دیگری خواهد داشت

رئیس سازمان ثبت احوال كشور با بیان اینكه موضوع كارت ملی این است كه اگر به سازمان ثبت احوال كارت برسد ما ظرفیت آن را داریم كه 2 تا 2.5 میلیون كارت ملی در ماه صادر كنیم، ادامه داد: نسل بعدی كارت ملی، شرایط دیگری خواهد داشت و حتی ظرفیت تولید ما را بیشتر می‌كند و نگاه ما در نسل بعدی كارت ملی این است كه در صورت موافقت با نهاد‌های بالادست و اخذ مجوز‌های لازم، نیازمان را به خارج از كشور كاهش دهیم.

یعنی یكی از مشكلات این است كه درحوزه بدنه كارت ملی باید مواد اولیه از خارج كشور وارد شود و به دنبال آن هستیم كه مبتنی بر فناوری‌های روز این اقدام را انجام دهیم، هرچند در طراحی كارت ملی به دنبال آن هستیم كه طراحی بهتری داشته باشد.

تغییرات كارت ملی منوط به اخذ مجوز و موافقت نهاد‌های بالادستی است

كارگر با تأكید بر اینكه كارت ملی از نظر كاركردی نیز تغییر خواهد كرد، گفت: وقتی بخواهیم در موضوع كارت ملی تغییراتی انجام دهیم باید مجوز و موافقت‌های نهاد‌های بالادستی را اخذ كنیم و بعد از اخذ این موضوع اطلاع رسانی می‌شود؛ چراكه كارت ملی امر حاكمیتی است و بر اساس قانون باید برای تغییرات، مجوز بگیریم و بعد از آن در مورد مدل جدید كارت ملی اطلاع رسانی كنیم و در حال حاضر در مقدمه شروع این حركت هستیم.

وی در مورد آخرین وضعیت صدور شناسنامه نیز با بیان اینكه در سال گذشته چاپ شناسنامه را در مراكز استان‌ها متمركز كردیم چراكه پیش از آن شناسنامه در هر اداره‌ای چاپ می‌شد و این مسئله مشكلاتی را ایجاد می‌كرد، اظهاركرد: با مطالعات انجام شده چاپ شناسنامه را در مراكز استان‌ها متمركز كردیم كه بر این اساس كلیه درخواست‌های چاپ به این مركز می‌آید و شناسنامه بعد از چاپ از طریق پست در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

كمبود شناسنامه نداریم

كارگر با بیان اینكه می‌توانیم بگوییم كه كمبود شناسنامه نداریم در حالی یكی از موضوعاتی بود كه هر ساله سازمان ثبت احوال با آن دست و پنجه نرم می‌كرد، افزود: با افزایش نظارت، اشتباهات صدور شناسنامه به شدت كاهش یافته است و در توزیع و زمان صدور هماهنگی ایجاد شده است، بگونه‌ای كه ممكن بود در یك شهر یك روزه شناسنامه صادر شود و در یك شهر دیگر به دلیل نبود شناسنامه خام چندین روز لازم باشد كه این مشكلات حل شد و با هماهنگی شركت پست، شناسنامه از این طریق به دست متقاضی می‌رسد.

برنامه ثبت احوال برای ثبت درخواست و صدور الكترونیكی شناسنامه متقاضیان

وی با بیان اینكه از سوی دیگر با دفاتر پیشخوان هماهنگی انجام شده تا درخواست‌ها را سریعتر به ما ارسال كنند، گفت: در تهران زمانی بود كه چند هزار صف صدور شناسنامه داشتیم؛ اما بر اساس گزارشی كه مدیركل ثبت احوال تهران چند روز پیش اعلام كرد این بود كه تقریبا در حوزه صدور به روز شده‌ایم یعنی اگر درخواستی می‌آید سریع شناسنامه صادر و در اختیار پست قرار خواهیم داد و در صددآن هستیم زمان را تا آنجایی كه می‌شود سریعتر انجام دهیم.

كارگر با تأكید بر اینكه به دنبال آن هستیم كه بدون حضور فرد در خواستش برای شناسنامه را دریافت كنیم یعنی دیگر فرد متقاضی به دفاتر پیشخوان مراجعه اولیه نداشته باشد و بتواند به صورت الكترونیك درخواستش را بفرسد و ما نیز شناسنامه را صادر كنیم، تأكید كرد: بعد از آن نیز طی فرآیندی شناسنامه قدیمی را از آن فرد می‌گیریم.

دسترسی سریع