به گفته مدیر عامل كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی، هوشمندسازی مركز تماس 1470، گامی بلند با هدف تحول دیجیتال خدمات قضایی و كاهش مراجعات حضوری مردم است.
محمدرضا سلطانی با بیان اینكه این اقدام در راستای اجرای راهبرد كلان مجموعه در زمینه بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی انجام شده است،گفت: هدف نهایی تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات قضایی و خدمات حقوقی، افزایش دقت پاسخگویی و كاهش زمان انتظار است.
سلطانی، مراحل انجام شده در طرح هوشمندسازی را به شرح زیر برشمرد:
گام اول: اجرای طرح پایلوت (آزمایشی)
در این مرحله، 40 پرسش متداول كه از تحلیل تماسهای ورودی به مركز 1470 استخراج شده بود، به همراه پاسخهای دقیق و رسمی مربوطه، در سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی بارگذاری شد؛ این گام به منظور آزمایش صحت عملكرد و آموزش اولیه سیستم انجام گرفت.
گام دوم: توسعه دامنه دانش هوش مصنوعی
پس از موفقیت در مرحله آزمایشی، در مرحله دوم، حجم دادههای آموزشی شبكه به طور چشمگیری افزایش یافت؛ در این گام، 340 پرسش محاورهای كه عمدتاً مربوط به سوالات اولیه و پرتكرار كاربران است، تهیه و برای بارگذاری در هوش مصنوعی ارائه گردید؛ هدف از این اقدام، غنیسازی بانك اطلاعاتی سیستم و رسیدن به دقیقترین پاسخ ممكن به زبان ساده و قابل درك برای مراجعان عنوان شده است.
سلطانی با اشاره به پویایی و تداوم این طرح تصریح كرد: این فرآیند، پایانپذیر نیست؛ ما به طور مستمر در حال گردآوری پرسشهای جدید از تعاملات كاربران با سیستم و تحلیل تماسهای مركز هستیم. در مراحل بعدی، با ورود این دادههای جدید به چرخه آموزش هوش مصنوعی، بار اطلاعرسانی به كاربران با سرعت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.
مدیر عامل كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی گفت: هوشمندسازی مركز تماس 1470، گامی بلند در راستای تحول دیجیتال خدمات قضایی و كاهش مراجعات حضوری مردم است. این شبكه هوشمند بهتدریج و با یادگیری مستمر، توانایی پاسخگویی به سوالات پیچیدهتر را نیز كسب خواهد كرد و پشتیبانی كارشناسان انسانی همواره برای موارد خاص و تخصصی وجود دارد.