انعقاد قرارداد با رنو اتفاق مباركی است

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفت: قرارداد اخیر با رنو اتفاق مباركی برای صنعت قطعه سازی كشور است.

1395/07/12
|
09:17
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، رضا رضایی‌ در برنامه تیتر امشب شبكه خبر سیما افزود: با توجه به اینكه سهم رنو در این قرارداد 60 درصد است بنابراین منافع خود را بیشتر حفظ می كند و فناوری را به كشور وارد خواهد كرد.
وی گفت: رنو با انتقال فناوری و حمایت از قطعه سازان ایرانی به كشور می آید.
رضایی با بیان اینكه خودرو سازی صنعت بومی ما نیست افزود: خودرو سازان و قطعه سازان كشور نتوانسته اند در سال های گذشته برای قیمت مناسب قدرت رقابت و رضایت مشتریان نوآوری داشته باشند.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو افزود:‌برای موفقیت خودرو سازی و قطعه سازی كشور قرارداد اخیر با رنو مسیر درستی است.
وی با بیان اینكه سرمایه گذاری در صنعت دفاعی و صنعت خودرو سازی یكسان نیست گفت:دولت برای حمایت از خودرو سازان كاری نكرده است.
رضایی افزود: در حالی كه رنو نشان داده است در ایران می ماند و انتقال فناوری دارد ژاپن،‌كره و چین حاضر نیستند در ایران خودرو تولید كنند.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینكه روزانه 600 ال 90 در كشور تولید می شود گفت: مجلس و اشخاصی جلوی تیراژ بالای ال 90 را در كشور گرفتند در حالی كه قرار بود 5 مدل ال 90 در ایران تولید شود اما گفتند رنو می خواهد پول ملت را ببرد و غارتگر است .
وی افزود: درباره قرارداد اخیر با رنو 9 ماه مطالعه شد و رنو با دید فعالیت بلند مدت به ایران آمده است .
رضایی گفت:‌ رنو زمینه را در هشت ماه گذشته برای اینكه كیفیت خودروها دست خودش باشد فراهم كرده است.
رئیس انجمن قطعه سازان افزود: ظرفیت اولیه تولید كارخانه مشترك رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه بوده و دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال 2018 در این كارخانه به تولید خواهند رسید.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینكه كیفیت خودرو های كنونی از كیفیت خودروهای 15 سال پیش بهتر شده است افزود : نمونه آن خرید سه هزار رنو ساندرو در 30 دقیقه به وسیله مردم بود.
وی با بیان اینكه شركت رنو با مشخص كردن تعهدات روشن در آوردن سرمایه و سهم 30 درصدی در فروش قطعات قدم برداشته است گفت: رنو همراه با فناوری پول نیز وارد كشور می كند.

رضایی افزود: تقاضای بازار داخلی اجازه صادرات ال 90 را نمی دهد.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفت:‌در زمان تحریم ها خودرو سازی پژو از ایران رفت اما رنو ایستاد.
وی افزود: قوانین و مقررات كشور موجب شده است كه سرمایه گذاران خارجی نگران سرمایه گذاری در كشورمان باشند.
محمدحسن شجاعی فرد رئیس پژوهشكده و دانشكده مهندسی خودرو نیز در این برنامه با بیان اینكه حضور وزیر صنعت،‌معدن و تجارت برای عقد قرارداد خرید خودرو از رنو برای كشور افت است و با پروتكل های معمولی نمی خواند گفت: چرا برای عقد قرارداد با خودرو سازان فرانسوی هیچ یك از مسئولان دو خودرو ساز بزرگ كشور همراه وزیر صنعت نبودند.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو ) باید بستر ایجاد صنایع را فراهم كند نه اینكه تولید كننده شود .
شجاعی فرد گفت:‌ رئیس این سازمان چگونه بدون توجه به نظر سهام داران در قرارداد اخیر با شركت رنو،‌ شركت خودرو سازی بن رو به عنوان دیون به ایدرو داده است.

رئیس پژوهشكده و دانشكده مهندسی خودرو افزود:‌دولت برای حمایت از صنعت خودرو سازی كشور 30 سال است واردات را محدود و تعرفه خودرو های وارداتی را افزایش داده است.
شجاعی‌فر درباره سرنوشت خودرو ملی گفت: كشور در سنوات گذشته با خودرویی با عنوان خودرو ملی روبرو نبوده است كه اكنون بخواهیم سرنوشت آن را بررسی كنیم.
وی افزود : اكنون فقط خودرو سمند به عنوان خودروی ملی به بازار معرفی می شود كه در تولید آن خودرو نیز از قطعات و موتور خارجی استفاه می كنیم در همین راستا به اعتقاد من در شرایط فعلی خودروی ملی در كشور معنی پیدا نمی‌كند.
شجاعی فر با بیان اینكه نباید به سمت استفاده از محصولات كهنه و بی كیفیت خودروسازان خارجی حركت كنیم اضافه كرد: اكنون برخی محصولات پژو سال هاست كه در خود فرانسه تولید نمی‌شود كه این نشان می دهد باید با واكاوی دلایل بی كیفیتی تولیدات داخل از وابستگی به محصولات خارجی جلوگیری كنیم.

شجاعی فر با انتقاد از شركت های خارجی نسبت به ندادن تكنولوژی پیشرفته به ایران گفت: الان شركت های خارجی حتی استفاده از رنگ قرمز را برای ساندر به ما نمی دهند و معتقدند ما شرایط استفاده از رنگ قرمز برای این خودرو را نداریم.
شجاعی فر گفت: ما هم ابتدا خودرو مگان را از تركیه وارد می كردیم و مستقیم به مردم می فروختیم.
وی گفت: براساس قرارداد جدید با رنو ایران پس از 50 سال دوباره به مونتاژ خودرو رسیده است.
شجاعی فرد با بیان اینكه 48 خودرو ساز در كشور فعالند افزود: كیفیت خودروها در مقایسه با خودروهای 15 سال پیش بهتر نشده است.
رئیس پژوهشكده و دانشكده مهندسی خودرو گفت:‌اگر خط تولید بن رو را واگذار كرده ایم به معنای انجام 80 درصد كار است اما در قرارداد این 80 درصد به 40 درصد فروخته شده است در حالی كه فرانسوی ها 20 درصد را به 60 درصد به ما فروخته اند.
وی با بیان اینكه صادر نشدن ال 90 به دلیل تولید كم است افزود: رنو می خواهد بازار خودرو كشور را در اختیار بگیرد .
حمیدرضا فولادگر عضو كمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در باره قرارداد با رنو تاكنون به مجلس گزارشی داده نشده است.
وی با بیان اینكه در صنعت خودرو سازی سابقه 50 ساله داریم افزود : اگر ظرفیت كامل خودرو سازی و زمینه صادرات خودرو سازی كشور فعال شود و نسبت 3 به 7 با شركت رنو رعایت شود، شاید بتوان گفت این قرارداد با این نسبت، قرارداد خوبی است.
فولادگر اضافه كرد : سوالمان از دولت این است كه آیا ایدرو نماینده دولت است یا بعنوان یك شركت داخلی قطعه ساز؟

دسترسی سریع