فشار حداكثری امریكا و متحدانش بهویژه آلسعود و رژیم صهیونیستی شكست خورده و به ذلت حداكثری تبدیل شده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت الله محمد امامی كاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: امریكا اعلام كرده بود بر جمهوری اسلامی ایران فشار حداكثری وارد میكند و آل سعود و رژیم صهیونیستی بیشترین اقدامات ضد ایرانی را در جهت تحقق این شعار داشتند، اما دیدیم كه خدای متعال آنان را دچار ذلت حداكثری كرد و آبرویشان را در دنیا برد.
وی این پیروزی را ناشی از استقامت ملت ایران در راه شهدا و ایستادگی آنان در برابر تهدیدهای دشمن و ادای وظایف در پیشبرد امور دانست.
آیت الله امامی كاشانی با تاكید بر لزوم تبیین آثار و انگیزه شهدا از جهاد و جانفشانی در دفاع مقدس و سایر عرصههای مقابله با دشمنان اسلام افزود: اگر سرگذشت، انگیزه و علاقه شهدا از جهاد و فداكاری آنان و خانواده هایشان ثبت شود، برای آیندگان درس اخلاق و ایثار خواهد بود.
امام جمعه موقت تهران با تبیین یكی از آیات قرآن كریم مبنی بر زنده بودن شهدا نزد خداوند گفت: با توجه به واقعیت زنده بودن روح همگان اعم از مسلمان و كافر، این پرسش مطرح میشود كه زندگی پس از مرگ منحصر به شهیدان نیست پس تفاوت زندگی شهدا و اموات در چیست؟
وی افزود: مفسران شیعه و سنی در این باره حرفهای زیادی دارند، اما چكیده عالیترین مطالب در این باره به ویژه از صاحب اثر ارزنده تفسیر المیزان این است كه شهیدان دارای "حیات واقعی" هستند. از این دیدگاه این پرسش برمی آید كه حیات واقعی برای شهیدان چه تفاوتی با حیات غیرواقعی برای دیگران دارد؟
آیت الله امامی كاشانی گفت: حیات واقعی در ورای این دنیا به این معناست كه شهیدان از حیات واقعی لذت میبرند، با انبیا و اولیا محشور میشوند، به هستی توجه دارند، درها به رویشان باز میشود، واقعیات عالم را درك میكنند و از نظر فكر و دانش، اوج میگیرند.
وی افزود: افراد گنهكار كه میمیرند پیكرشان متلاشی میشود، اما روحشان كجاست و چه میكند؟ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در این باره فرموده اند «اگر شما میدیدید آنان كه میمیرند چه میبینند و با چه صحنههایی در برزخ مواجهند، دادتان درمی آمد و میدیدید كه عجب زندگانی، روزگار و مجازاتی دارند».
آیت الله امامی كاشانی اضافه كرد: حضرت علی (ع) در این باره فرموده اند «آنان با چه چهرههای زشت و چه چاههای تاریكی مواجهند، اما این صحنهها برای شما در حجاب است و وقتی مردید حجاب برداشته میشود و تمام اعمالتان را میبینید».
خطیب نماز جمعه تهران تصریح كرد: حرام خواری، مقام پرستی، عیاشی، آبرو بردن و هر عملی كه در برزخ خود را با چنین نشانههایی بروز میدهد، ویژگیهای زندگی واقعی نیست، اما شهیدان و كسانی كه راه آنان را طی میكنند حیات واقعی دارند.
وی افزود: كسانی كه شهادت را ترویج میكنند و در مقابل تهدید دشمنان میایستند و در برابر مشكلات مقاومت میكنند و از دشمن نمیترسند، زندگی واقعی خواهند داشت.
آیت الله امامی كاشانی گفت: دشمن برای ضربه زدن به امت و جهان اسلام كمر بسته، چون دشمن خداست و امریكا، رژیم صهیونیستی و آل سعود دشمنان خدا محسوب میشوند كه نمیخواهند حقایق مشخص شود.
امام جمعه موقت تهران افزود: اگر راه را با استقامت طی كنیم، خودمان را نشان میدهیم، چنانكه مردم یمن در برابر حاكمان بدبخت سعودی خود را نشان داده اند و خداوند نیز از آنان حمایت كرد و آبروی آل سعود و حامیانش مانند امریكا و رژیم صهیونیستی رفت.
وی در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه تهران با تبیین اهمیت راهپیمایی اربعین حسینی (ع) و علت مخالفت دشمنان با آن گفت: اینكه میبینیم دشمن متوجه اربعین و عراق میشود و ایجاد مزاحمت میكند به این علت است كه حضور بیش از 20 میلیون زائر در این راهپیمایی و حركت به سمت كربلای معلی برایش سنگین است.
آیت الله امامی كاشانی افزود: دشمن نمیخواهد كه پرچم امام حسین (ع) بلند باشد، چون این پرچم الگوی استقامت و شهادت است و ملتها را برای ایستادن در برابر ظلم بیدار میكند، پرچمی كه بر اساس شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة برافراشته میشود.
وی گفت: این شعار منحصر به روز عاشورا نیست بلكه اكنون و مراسم اربعین حسینی (ع) را نیز دربر میگیرد، به همین علت دشمنان اسلام مشكل ایجاد میكنند، اما خداوند كمك میكند و مردم با قدرت و جمعیت هرچه بیشتر در این راهپیمایی شركت میكنند.
خطیب نماز جمعه تهران، راهپیمایی اربعین حسینی (ع) را حادثهای دانست كه دنیا را به خود متوجه كرده است، حقیقتی كه دشمنان اسلام با آن مخالفند.
آیت الله امامی كاشانی در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه تهران با تكریم خدمات ناجا و تبریك هفته نیروی انتظامی گفت: یكی از نیروهایی كه برای مردم تلاش میكنند، نیروهای انتظامی هستند و امیدوارم خداوند اجرشان دهد.
وی تصریح كرد: كسانی نیز كه در ادای وظایفشان ناتوان هستند یا سستی میكنند، امیدواریم خداوند بیدار و متوجه شان كند و به كسانی كه با قدرت و فداكاری كار میكنند، اجر فراوان بدهد.
خطبه نخست نماز جمعه تهران
ضرورت وجود اتاق فكر در برابر نقشههای دشمن
آیت الله محمد امامی كاشانی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران به فرموده امام حسن مجتبی (ع) مبنی بر این كه انسان باید در دینش مصمم باشد اشاره كرد و افزود: یكی از موارد آن این است كه انسان باید در برابر دین خود تعهد داشته باشد.
وی گفت: یكی از نقشههای دشمن، لطمه زدن به عفت زنان و دختران و بی اعتنا كردن جوانان نسبت به سرنوشت خود است كه ما باید در برابر این نقشه دشمن، متعهدانه عمل كنیم.
خطیب نماز جمعه تهران اصلاح مال را یكی از نكات مطرح در فرموده امام حسن مجتبی (ع) بیان كرد و افزود: یعنی انسان باید مال خود را از مجرای صحیح بدست آورد و نه از مكر و گرانفروشی.
آیت الله امامی كاشانی با بیان این كه انسان باید در مسائل اقتصادی مراقب مال خود باشد، گفت: كشور ما اكنون در برابر مشكلات مختلف از جمله مشكلات اقتصادی و بیكاری است و همه در مقابل این مشكلات، تعهد داریم.
وی با تاكید بر این كه دولت، مجلس، دستگاه قضایی و ملت در برابر این مشكلات تعهد، دارند كه آن حفظ و عمل به دین است، افزود: دشمن در همه زمینهها از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی و عفت جوانان برنامه ریزی میكند كه ما در برابر این نقشه دشمن، وظیفه داریم.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان این كه باید مال و اقتصاد ما درست باشد، گفت: باید مال را در كشور صرف تولید كنیم و به اشتغال اهمیت دهیم.
آیت الله امامی كاشانی با اشاره به این كه باید از اشتغال جوانان لذت ببریم، افزود: باید از این كه كالای ایرانی مصرف میشود نیز خوشحال باشیم و البته كالای ایرانی هم باید مناسب و با كیفیت تولید شود.
وی با بیان این كه باید آنچه كه نیاز كشور است به سراغ آن برویم، گفت: مسئولان باید راه را برای سرمایه گذاری باز كنند و موانع تولید و سرمایه گذاری را بردارند.
خطیب نماز جمعه تهران اهمیت به حقوق را از دیگر موارد فرمایشات امام حسین (ع) بیان كرد و افزود: قیام به حقوق یعنی از حق اجتماع حمایت كنیم.
آیت الله امامی كاشانی گفت: جوانان، كارمندان، دبیران و استادان دانشگاه و همه در برابر حق وظیفه دارند و در همه مكانها از جمله ادارات، كرسیهای دانشگاهها باید حق را بیان كنند چرا كه تربیت جوانان، وظیفه ماست.
خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه نخست به ولایت و امامت از نظر قرآن و روایات اشاره كرد و افزود: منظور از امامت، امامتی است كه در درون نبوت است نه امامتی كه به معنای وصایت باشد.
آیت الله امامی كاشانی با بیان این كه ولایت یعنی قرب كامل به خدا گفت: امامت بعد از پیغمبر یعنی امام وحی را از تفسیر غلط حفظ میكند تا الفاظ وحی دگرگون نشود و دنیا طلبان معنای وحی را به نفع خود مصادره نكنند.
وی با اشاره به مصادره قرآن كریم از سوی بنی امیه و بنی عباس به نفع خود افزود: معنای امامت و وصایت حفظ وحی هم از نظر علمی و هم عملی است.
خطیب نماز جمعه تهران به مقام امامت ابراهیم خلیل الله اشاره كرد و گفت: ابراهیم خلیل بعد از دوران نبوت و گذراندن مشكلات عدیده از جمله ذبح اسماعیل به مقام امامت رسید كه آن را بسیار ارزشمند و والا دانست.
آیت الله امامی كاشانی به آرزوی حضرت ابراهیم (ع) مبنی بر باقی ماندن امامت در نسل او اشاره كرد و افزود:، اما از سوی خداوند خطاب میشود كه این عهد من را ظالمان نخواهند گرفت و ظالمان آنانی هستند كه در گناهند و مقام عصمت ندارند.
وی با بیان این كه وصایت و امامت بعد از پیغمبر اكرم (ص) براساس احادیث فراوان برای صیانت از نبوت است، گفت: حتی صلح امام حسن (ع) برای حفظ دین و صیانت از نبوت بود.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به فرموده پیامبر اكرم (ص) افزود: پیامبر فرمود میان من در درگاه خداوند، عهدی با فرزندم مهدی (عج) است و آن این است كه او بیاید و نبوت و وحی را در سراسر جهان گسترده كند و آن برنامهای كه پیامبر اكرم (ص) داشت مبنی بر حاكم شدن دین اسلام بر همه ادیان، انجام دهد.
آیت الله امامی كاشانی گفت: امام مهدی (عج) آن نبوت را در دنیا ترسیم و اعلام میكند و دین اسلام بر ادیان دیگر غالب میشود.
وی با بیان این كه نبوت، امامت و وصایت در حقیقت یكی است، افزود: اینها یك شجره، اما در دو شاخه اند كه یكی شاخه وحی را بیان میكند و یكی آن وحی را تبیین و اجرا میكند.
خطیب نماز جمعه تهران به ارتباط نبوت و امامت با امت اسلام اشاره كرد و گفت: ما باید این عهد را دنبال كنیم چرا كه این عهد برای ما تكلیف آور است و در برابر اسلام، پیغمبر و امامان وظیفه داریم.
آیت الله امامی كاشانی مصمم بودن در دین را براساس فرموده امام مجتبی (ع) وظیفه همه مسلمانان دانست و افزود: انسان نباید در برابر پول سست باشد و در برابر زن، خود را از ایمان خلع سلاح نكند و باید بر دین خود و نه بر هوا و هوس، حریص باشد.
وی گفت: تكلیف ما این است كه راه آن امامان را بفهمیم و عمل كنیم و دیندار و دین شناس باشیم و در هر كجا كه كار میكنیم از مغازه، محل كار و دانشگاه، دین را تبیین كنیم.