جهرمی در آیین پایانی جشنواره كودك آنلاین؛
وزیر ارتباطات: اینترنت ملی دروغی بزرگ است و شبكه ملی اطلاعات با اینترنت ملی تفاوت دارد و چیزی جای اینترنت را نمیگیرد.
جهرمی در آیین پایانی جشنواره كودك آنلاین؛
اینترنت ملی، دروغی بزرگ است
وزیر ارتباطات: اینترنت ملی دروغی بزرگ است و شبكه ملی اطلاعات با اینترنت ملی تفاوت دارد و چیزی جای اینترنت را نمیگیرد.
اینترنت ملی، دروغی بزرگ استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما. محمد جواد آذری جهرمی در آیین پایانی جشنواره كودك آنلاین افزود: همیشه این دغدغه در ذهن والدین بوده است كه چگونه محتواها و تولیدات فرهنگی را كودكانشان استفاده كنند.
وی گفت: در كشورهای دیگر وقتی روی یك اسباب بازی مثبت 12 نوشته میشود آن را برای بچه 6 ساله نمیخرند، اما این فرهنگ در كشور ما شكل جا نیفتاده است.
وزیر ارتباطات گفت: اگر كسی بچهای در خانه داشته باشد و بخواهد تلویزیون نگاه كند شبكه پویا را در اختیار او میگذارند چرا كه به محتوای آن اعتماد دارند، اما اگر كودكی بخواهد در فضای مجازی برود چه باید بكند؟
وزیر ارتباطات گفت: عصر تلویزیون به معنای عام بخواهیم یا نخواهیم رو به افول و عصر فضای مجازی رو به رشد است.
وی اینترنت را به معنای اكسیژن جامعه دانست و گفت: قطع كردن اینترنت به معنای قطع كردن اكسیژن است و در بیان این واقعیتها نباید لكنت زبان داشت، اما در موضوع قطع اینترنت شاید شاهد تصمیمهای موقتی باشیم كه اینها پیش میآید.
وی گفت: اینترنت ملی دروغی بزرگ است و آنقدر آن را جا انداختند كه برای حل كردن آن، زمان نیاز است و شبكه ملی اطلاعات از اینترنت ملی متفاوت است و هیچ چیز جای اینترنت را نمیگیرد.
تلاش برای محصول كردن خلاقیت نوجوانان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در جشنواره كودك آنلاین شرایطی فراهم شد تا كودكان و نوجوانان خلاق بتوانند خلاقیت خود را تبدیل به محصول كنند.
محمدجواد آذری جهرمی در آیین پایانی جشنواره كودك آنلاین افزود: در فضای مجازی كه رو به رشد و اقبال روز افزون است كودكان ما كجا باید محتوا را ببینند؟ در شرایطی كه به بهانه كودك بودن خیلی از محتواها از دسترس خارج میشود پس این همه هنرمند و محتوا و سوژه جذاب در فضای مجازی چگونه باید عرضه شود؟
وی گفت: بستن در به معنای بستن عرصه فرهنگ و مانند نشستن روی شاخه و بریدن ته آن است و راه درست، بستن نیست بلكه راه، كار كردن است و بهشت را به تلاش و بها میدهند.
وزیر ارتباطات افزود: دو سال پیش در ذهن ما این بود كه ظرفیتی را به وجود آوریم كه در فضای مجازی سكویی داشته باشیم كه اگر والدین بخواهند فضایی را ایجاد كنند همانند شبكه پویای تلویزیون، كانال پویایی را در فضای مجازی داشته باشد.
وی گفت: محتوا، سفارشی نیست و باید آنچه كودك و نوجوان دوست دارد عرضه كرد چرا كه محتوا و زبان دو عرصه متفاوت است و یك محتوا را میتوان به دو زبان ارائه كرد و ما باید به سلیقه نوجوان احترام بگذاریم و محتوا را با زبان آنان ارائه كنیم.
آذری جهرمی افزود: امروز سكوهایی وجود دارد كه میتواند محتوایی را عرضه كند و ما در جشنواره كودك آنلاین به دنبال تبدیل خلاقیت نوجوانان به محصول بودیم و در گام بعدی باید والدین را آگاه سازی كنیم تا كودكانشان را در فضای مجازی تنها نگذارند و ما در همین ارتباط 50 سازمان غیر دولتی را كه آموزش دیده اند به مدارس فرستادیم.
وی گفت: قطعاً كودك آنلاین پایان ندارد و در سال جدید 31 هسته استانی تشكیل میشود و جشنوارهها را استانی برگزار خواهیم كرد و هیچ ایدهای نباید پنهان بماند.
وزیر ارتباطات افزود: محصولات باید تولید شود و باید جهانی فكر كرد و بخشی از حركت شتاب دهی ما همان مشاورههایی است كه ما را در بازار جهانی مطرح میكند و امیدواریم به زودی جشنواره بین المللی كودك آنلاین برگزار شود.
آذری جهرمی گفت: تا سه هفته آینده همه محصولات نوجوانان و كودكان در این جشنواره در كانالی قرار داده میشود و ما باید كمك كنیم كودكان این فضا را ببینند كه علاوه بر سرگرمی موجب اشتغال فعالان این حوزه و همچنین رشد فرهنگی شود.
مجوزهای فعالیت پهپاد پستی را خواهیم گرفت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در خصوص مجوزهای پهپاد پست مشكلی نداریم و در هر مسیر پروازی كه بخواهد اقدامی شود از مراكزی كه باید مجوز بگیریم خواهیم گرفت.
محمد جواد آذر جهرمی در حاشیه آیین پایانی كودك آنلاین درجمع خبرنگاران درباره اهداف برگزاری این جشنواره افزود: جوانان ایرانی خلاقیتهای بی نظیری در زمینه فرهنگ و هنر دارند و ما باید بستری را فراهم كنیم تا ایدهها و خلاقیتها تبدیل به محصول شود.
وی گفت: كودك آنلاین یك زنجیره توانمند سازی برای كسب و كارها و افراد خلاق است و ما در یك سال گذشته هزار و 120 ایده دریافت كردیم.
وی افزود: همه این ایدهها در هیات داوری بررسی شد و تیمهای برتر سرمایه اولیه از ما دریافت كردند و در یك مركز دوره هم جمع شدند و مشاوره گرفتند و توانستند ایده خود را به محصول تبدیل كنند و امروز 25 محصول فاخر در عرصه داخلی و بین المللی معرفی شد كه حتماً بازار خوبی به خود اختصاص خواهد داد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چه تضمینی وجود دارد كه پهپاد پستی كه مطرح كردید همانند سال 95 ناكام نماند؟ افزود: پهپاد كه پهپاد است و میتواند در سالهای مختلف و با ایدههای مختلف مطرح شده باشد، اما آنچه كه امروز مطرح كردیم این است كه شركت ایرانی طراحی پهپاد پستی را به عهده گرفته است و قابلیت مدیریت متمركز و مسیریابی را دارد و همه ملاحظات پستی با تحویل دادن بسته در آن وجود دارد.
آذری جهرمی گفت: این طرح كاملاً آزمایش شده و فناوری اش قابل دستیابی است و هدف ما استفاده برای امدادهای خاص و عرضه خدمات شهریست و در ماشینهای برقی و موتور و دوچرخههای برقی هم قابل استفاده است و به كاهش آلودگی هوا كمك میكند.
وی ادامه داد: امروز شركت ملی پست با اورژانس و هلال احمر مكاتباتی داشت كه از آنها خواسته شد مسیرهای پر تكرارشان را بفرستند و آنجا كه نیاز به ارسال خدمات دارند با پهپاد كه مقرون به صرفهتر از بالگرد است انجام شود.
وزیر ارتباطات گفت: ما ناوگان را تجهیز كرده ایم و به شركتهای دانش بنیان هم فراخوان میدهیم و در حال ارزیابی هستیم كه ناوگان ما چند پهپاد داشته باشد.
وی گفت: شركت پست از گذشته ناوگان هوایی داشت و این دستاورد جدید است.
وزیر ارتباطات اضافه كرد: دیروز هم پست تركیه با پست ما تماس داشت و درخواست انتقال تجربیات كرده است.
آذری جهرمی گفت: این كار بسیارمهمی است و بر پایه خلاقیتهای جوانان ایرانی در عرصه ساخت پهپاد صورت گرفته كه كاملا تولید داخل است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا مسائل امنیتی این طرح رفع شده است؟ افزود: طبیعتاً برای مسیرهای پروازی باید مجوز گرفته شود كه هماهنگیها انجام خواهد شد.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با توجه به اینكه قانون مشخصی برای پهپادهای تجاری وجود ندارد مسیرهای پروازی آن چگونه تعیین میشود و چه تضمینی وجود دارد تا در آسمان زده نشود؟ گفت: مگر ماشین تولید میكنند به راحتی تردد میكند؟ هر چیزی اصولی دارد و ما به فناوری رسیده ایم و مسائل مربوط به مجوزها مانع از انجام فعالیت نیست و هر مسیر پروازی كه اتفاق بیافتد از مراكزی كه نیاز به كسب مجوز داشته باشند مجوز خواهیم گرفت.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه باتوجه به اینكه شركت آمازون در چین در انجام این طرح موفق نبود شما بر اساس چه الگویی این ایده را میخواهید پیاده كنید؟ گفت: هر كشوری مشخصات خاص خود را دارد و با توجه به بازاری كه در ایران وجود دارد خدمات خوبی به مناطق محروم و صعب العبور میتوانیم بدهیم كه این بازار اقتصادی هم محسوب میشود.