مبنای آموزش در نیمسال بعدی، آموزش مجازی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مبنای آموزش در نیمسال بعدی، مجازی است، اما حتماً حضور دانشجویان در مقاطع مختلف زمانی و مقاطع مختلف تحصیلی می‌تواند مهم و ضروری باشد.

1399/04/21
|
13:28
|


بررسی وضع آموزش عالی در سال تحصیلی جدیدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای منصور غلامی در نشست بررسی وضعیت آموزش عالی در سال تحصیلی 1399 - 1400 كه در سالن همایش‌های وزارت علوم شد افزود: امروز همه دنیا با همه گیری بیماری كووید 19 مواجه هستند. این موضوع پیامد‌های زیادی را به همراه داشته و فرصت‌های جدیدی را ایجاد كرده است.
وی اضافه كرد: بیماری كرونا، پدیده‌ای جهانی است و در دنیا به شكل گسترده رواج پیدا كرده است و كشور ما نیز بخشی از آن محسوب می‌شود كه باید به این موضوع توجه ویژه شود.
وزیر علوم گفت: این بیماری كووید 19 دانشگاه‌ها را با چالش‌هایی روبرو كرده است، ولی در صحبت‌هایی كه امروز با همكاران و روسای دانشگاه‌های مختلف داشتم توانسته است در مدیریت آموزش دانشگاه‌ها نتایج تاثیرگذاری داشته باشد.
وی افزود: تصمیماتی كه در آموزش دانشگاه‌ها گرفته می‌شود حتماً آثار آن در خانواده‌های دانشجویان نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینكه باید تلاش كنیم در مجموعه اختیارات خود ریل قانون گذاری را انجام دهیم گفت:باید در رفع مسائل و مشكلات دانشگاه‌ها كوشا باشیم و نباید فراموش كنیم كه نباید سلامت دانشجویان را هم فراموش كنیم
وی افزود: جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان باید عادت‌های جدید را پیش روی فعالیت‌های خود قرار دهند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.
وزیر علوم گفت: با توجه به این كه معلوم نیست این بیماری در كشور ما و نیز در دنیا تا چه زمانی ادامه داشته باشد وظیفه ماست كه شرایط را به درستی مدیریت كنیم.
غلامی تاكید كرد: دستاورد‌هایی كه دانشجویان در آموزش مجازی بدست آورده اند به خوبی توانسته است نشان دهد كه دانشجویان توانستند با شرایط كنار بیایند بنابراین دانشجویان می‌توانند در نیمسال بعدی به تحصیل خود ادامه دهند.
وزیر علوم با بیان اینكه مبنای ما در نیمسال بعدی آموزش مجازی است گفت: دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در مقاطع مختلف زمانی در این خصوص حضور پیدا می‌كنند و تصمیم‌گیری نهایی برعهده دانشگاههاست.
وی با بیان اینكه باید نگاه كلان به مسئله آموزش مجازی در سطح دانشگاه‌های كشور داشته باشیم اظهار داشت: با گردآوری و تدوین برنامه‌های درسی جدید باید بتوانیم به درستی مدیریت كنیم همچنین معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم باید آموزش و پژوهش را رصد قرار دهند تا بتوانیم آموزش بهتری در نیمسال بعدی داشته باشیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاكید كرد:ما با حساسیت و دقت بیشتری باید مدیریت آموزش را در نیمسال بعدی برنامه‌ریزی كنیم البته فرصت‌های جدیدی در خصوص آموزش مجازی به دست آمده است كه این‌ها همه، خود یك سرمایه محسوب می‌شود، اما باید از این تجربیات به نحو احسن استفاده شود قطعاً درخصوص آموزش مجازی در نیمسال بعدی، دولت هم حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد، زیرا آموزش مجازی توانسته است در ترم گذشته وقت كمتری را از مسئولان بگیرد و هزینه كمتر داشته باشد و در نتیجه خدمات و ظرفیت‌های بیشتری را نیز ارائه داده است.

بررسی وضع آموزش عالی در سال تحصیلی جدید
وضع آموزش عالی در سال تحصیلی 1399 - 1400 در نشستی مجازی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شد.
با توجه به شیوع ویروس كرونا، دانشجویان ترم گذشته را در برخی دانشگاه‌ها مجازی و برخی حضوری گذراندند و امروز آخرین تصمیمات برای سال تحصیلی جدید گرفته می‌شود.
در این نشست مجازی، 120 رئیس دانشگاه از سراسر كشور و معاونان وزارتخانه نیز حضور دارند.
بر اساس آخرین تصمیمات، قرار است نحوه آموزش در سال تحصیلی 1399- 1400، نحوه برگزاری آزمون‌ها، نحوه برگزاری دفاع دانشجویان از پایان نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی آن‌ها نیز مشخص شود.

دسترسی سریع