دریافت 47 هزار مجوز استخدامی و 25 هزار مجوز تبدیل وضعیت حق التدریس ها و آموزش دهنده و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی نیز در سال جاری نیز از جمله پیگیری های صورت گرفته در راستای رفع گوشه ای از نیاز های آموزش و پرورش به نیروی انسانی است
افزایش 65 درصدی حقوق فرهنگیان
طبق آخرین اظهارات وزیر آموزش و پرورش، مبنی بر آنكه «مجموعه تلاش های صورت گرفته در دوره های قبل، در دوره بنده به ثمر نشست و بر اساس آیین نامه، رتبه بندی معلمان در رسته شاغلین رسمی متناسب با صلاحیت های عمومی، حرفه ای و اختصاصی در رتبه های یك تا پنج انجام شد و معلمان برحسب هر رتبه از مزایایی بهره مند شدند»، رتبه بندی از مهر 98 اجرایی شد، اما آخر همان سال فصل دهم قانون مدیریت خدمات كه اجازه رشد 50 درصدی امتیازات را می داد برای اجرا ابلاغ شد و بخش اداری كه از این ظرفیت استفاده نكرده بودند نیز مشمول شدند. چون قبلا رتبه بندی از همین ظرفیت فصل دهم برای كادر آموزشی اجرا شده بود، شاغلین آموزشی هم از مزایایی بهره مند و مجددا همه در یك نقطه مشتركی از این قانون بهره مند شدند.
به گفته حاجی میرزایی یك فوق العاده تخصصی نیز برای شاغلان اداری در مابقی دستگاه ها پرداخت می شد اما پرسنل آموزش و پرورش شامل آن نبودند كه از خرداد 99 اعمال شد و در احكام نشست. مجموعه اتفاقاتی كه از مهر 98 تا خرداد 99 در حقوق فرهنگیان رخ داد بیش از 65 درصد افزایش حقوق را به همراه داشت.
تلاشها برای تامین مسكن
تبدیل وضعیت حق التدریسی ها و نهضتی ها
عقد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسكن فرهنگیان نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است كه بر اساس آن در فاز اول 75 هزار فرهنگی از مزایای آن بهره مند می شوند.
همچنین دریافت 47 هزار مجوز استخدامی و 25 هزار مجوز تبدیل وضعیت حق التدریس ها و آموزش دهنده و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی نیز در سال جاری نیز از جمله پیگیری های صورت گرفته در راستای رفع گوشه ای از نیاز های آموزش و پرورش به نیروی انسانی است.
در كنار موارد مذكور، طرح مهم برچیده شدن مدارس خشت و گلی، كمك رسانی براس ساخت و تعمیر مدارس در مناطق سیل زده و زلزله زده، رشد خوب اعتبارات نوسازی مدارس، جمع آوری بخاری های نفتی در مناطقی كه گازكشی شده اند و همچنین آغاز اجرای طرح آجر به آجر در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور عملیاتی شده است.
در ادامه اشاره ای گذرا و تیتروار به برخی از اقدامات مهم سازمان ها و معاونت های زیرمجموعه این وزارتخانه خواهیم داشت:
سازمان مدارس و مراكز غیردولتی و مشاركت های مردمی
- تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی (1395/9/14) و تصویب چند آیین نامه مربوط در راستای تسهیل مشاركت بخش غیردولتی
- راه اندازی صندوق حمایت ازمدارس غیردولتی پس ازقریب 20سال
- پوشش تحصیلی یك میلیون و 80 هزار نوآموز پیش دبستانی در مراكز پیشدبستانی غیردولتی درسراسر كشور
- الكترونیكی سازی فرآیند مجوز تاسیس مدارس ومراكزغیردولتی (13سامانه اصلی) در قالب اپ اندرویدی و تحت وب با عنوان سامانه اطلاع رسانی مردمی (سام) امكان دسترسی مردم به میزان دقیق شهریه و... و.
- صدور 250 هزار آی دی كارت صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس غیردولتی دوره ابتدایی
سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور
الف-توسعه مراكز غیردولتی آموزش و توان بخشی دانش آموزان مشكلات و یژه یادگیری
مشكلات ویژه یادگیری از جمله مشكلات اساسی و شایع در بین دانش آموزان دوره ابتدایی است كه عدم شناسایی و تشخیص صحیح و غفلت از ارائه خدمات مناسب و به هنگام می تواند آسیب جبران ناپذیری را در زندگی حال و آینده این دانش آموزان وارد كند.
در حال حاضر ارائه خدمات آموزشی و مداخله ای مورد نیاز این گروه از دانش آموزان توسط مراكز آموزشی و توان بخشی دولتی و غیر دولتی مشكلات ویژه یادگیری صورت می پذیرد.
سازمان با توجه به اهمیت موضوع هرساله تلاش می كند با توسعه كمی مراكز آموزشی و توان بخشی مشكلات ویژه یادگیری گام های موثری در جهت افزایش كیفیت آموزش بردارد.
ب: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان
سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی كودكان بدو ورود به دبستان از سال 1372 تا كنون هر سال از خرداد ماه لغایت شهریور ماه در پایگاه های سنجش سراسر كشور با همكاری وزارت بهداشت اجرا می شود و تلاش می كند تعداد دانش آموزان لازم التعلیم بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.
برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان 97.6 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان را در سال 1398 تحت پوشش قرارداده است. كه نسبت به سال 1392، 5.6 درصد رشد داشته است.
به منظور تشخیص زودهنگام و انجام مداخلات به هنگام از سال 1396 سنجش نوآموزان پیش دبستانی آغاز شده است و در سال 1398 پوشش نوآموزان پیش دبستان ارزیابی شده 50 درصد بوده است.
ج: ارائه خدمات حمایتی
به منظور ارتقا كیفیت آموزش و توان بخشی از سال 1394 برنامه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه آغاز شد كه در این برنامه در 16 قلم هزینه خدمات درمانی و تجهیزات توان بخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه طبق تعرفه تعیین شده ارائه می شود.
د: توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه
به منظور برخورداری دانش آموزان استثنایی از امكانات ویژه آموزشی، تعمیم عدالت آموزشی و تساوی حقوق كودكان استثنایی، یكی از محورهای اساسی سازمان، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی است.
معاونت تربیت بدنی وسلامت
- كاهش شاخص پوسیدگی دندان دانش آموزان 12 ساله از 2.09 به 1.84 بر اساس پژوهش پیمایشی سال 1395
- افزایش ساعت درس تربیت بدنی وسلامت در برنامه درس ملی نظیر افزایش سه ساعت در س تربیت بدنی، دو ساعت درس انسان و محیط زیست در كلاس یازدهم، درج دو ساعت درس بهداشت و سلامت در كلاس دوازدهم، دو ساعت درس مدیریت خانواده در برنامه درسی دوره متوسطه دوم و درج دو واحد درسی بهداشت و سلامت در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان برای تمام رشته های تحصیلی در راستای كمك به تحقق ماموریت های حوزه تربیت بدنی و سلامت
- كمك به احداث 142 زمین چمن مصنوعی در مدارس در سال تحصیلی 97-96 ، كمك به احداث 380 كلاس درس تربیت بدنی در مدارس، درج اعتبار 1000 زمین چمن مصنوعی مدارس در اعتبارات مربوط به مدارس جدیدالاحداث افتتاح 250 سالن ورزشی و 20 استخردرسال های 98 و99 توسط سازمان نوسازی
- تهیه و تدوین نرم ملی آمادگی جسمانی دانش آموزان كشور به تفكیك سن، جنس و استان به عنوان ابزار ارزشیابی درس تربیت بدنی و وضعیت آمادگی جسمانی نسل ایرانی
- اصلاح هرم نیروی انسانی معاونت به نحوی كه در مقایسه با سایر حوزه ها و سازمان های ستادی، معاونت تربیت بدنی و سلامت از جوان ترین و بالاترین سطح تحصیلات نیروی انسانی برخوردار است.
- آموزش روش تدریس درس تربیت بدنی 132 هزار آموزگار پایه مدارس برای افزایش فعالیت های حركتی دانش آموزان مدارس ابتدایی با اولویت مدارس ابتدایی دخترانه
معاونت پرورشی و فرهنگی
- طراحی و اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در مدارس كشور در دو سطح اجرایی 6587 مدرسه به صورت كامل و تمامی مدارس به صورت نشانگان محور و اورژانسی
- راه اندازی و احیای 750 مركز دارالقرآن الكریم در سراسر كشور (هر منطقه یك مركز دارالقران الكریم) و اجرای طرح مبین؛ آموزش مدیران مدارس به شیوه های جذب دانش آموزان به نماز و طرح مصباح الهدی(امام شناسی) در بین تمامی دوره های تحصیلی
- توسعه فعالیت های فرهنگی، هنری؛ برگزاری و طراحی جشنواره های متعدد برای جریان سازی فرهنگی از قبیل؛ مهتاب در نور (عفاف و حجاب)، حمایت از كالای ایرانی، علوی، فردا، دانایی توانایی، علمدار(سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، غدیر، آینه زمان و... برگزاری رزمایش كمك مؤمنانه و سیل مهربانی همكلاسی برای توسعه و ترویج فرهنگ تعاون، احسان و نیكوكاری و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با برگزاری 40 هزار یادواره، 40 هزار مدرسه و 40 هزار شهید شاخص و برگزاری اردوهای راهیان نور و شمیم نور نیز از این جمله هستند.
معاونت حقوقی و امور مجلس
- اخذ سند و تثبیت مالكیت دولت تدبیر و امید بر بیش از 15 هزار ملك در اختیار وزارت آموزش و پرورش
- انجام بیش از 100 هزار مورد مشاوره و حمایت قضایی معلمین كشور سالانه با میانگین 20 هزار نفر
- تعامل و گفت و گوی سازنده و همافزایی مثبت میان آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در جهت ارتقای كیفیت آموزشی و تصویر طرحها و لوایح مورد نیاز از جمله قانون مدارس غیردولتی، تبصره 10 ماده 17 قانون استخدام معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، نظام رتبهبندی معلمان، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و غیره
معاونت آموزش ابتدایی
- رشد شاخص پوشش پیشدبستانی از 38 درصد به بالای 74 درصد
- افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از 97.87 به 98.6 درصد
- افزایش تعداد بازماندگان جذب شده در دوره ابتدایی از 14767 به 36444
- رشد 11 درصدی مدارس شبانه روزی عشایری
-ارائه آموزش و خدمات مداخله ای مناسب به تمامی نو آموزان دیر آموز شناسایی شده، در كلاس های عادی پیش دبستانی سراسر كشور
- اجرای دوره پیش دبستانی رایگان دولتی و پوشش حداكثری نوآموزان مناطق عشایری دو زبانه روستایی و دارای بالاترین ضریب محرومیت در كشور افزایش استان های تحت پوشش آموزش و پرورش عشایری از 23 استان به 28 استان
مركز سنجش و پایش كیفیت آموزش
- ارتقای امنیت امتحانات نهایی و مقابله با افشای سوالات با استفاده از فناوری الكترونیك در فرایندهای برگزاری امتحانات و آزمون ها
- طراحی و صدور گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه با تضمین امنیت لازم و پیشگیری از سوء استفاده و جعل مدارك تحصیلی
- برگزاری امتحانات نهایی حضوری برای تمام دانش آموزان پایه دوازدهم سراسر كشور با رعایت شیوه نامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری كووید 19 و جلب رضایت و آرامش خاطر دانش آموزان و اولیای ایشان در شرایط مذكور
مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان
- كسب 740 مدال المپیادهای علمی جهانی( 185 طلا 360 نقره 195 برنز) از بدو ورود ایران به رقابت های جهانی تا كنون
* از سال 1392 تا كنون 217 مدال جهانی كسب شده كه شامل 63 طلا 108 نقره 46 برنز بوده است.
* از بدو ورود ایران به رقابتهای المپیاد علمی تا سال 1392 (2013) تعداد523 مدال جهانی كسب شده شامل 122 طلا 252 نقره 149 برنز بوده است.
- میزبانی و برگزاری دو المپیاد جهانی كامپیوتر در سال 1396 و المپیاد جهانی زیست شناسی در سال 1397
- راه اندازی سمپاد مهارتی در سال 1398 به منظور هدایت دانشآموزان دارای استعداد برتر به سوی مهارتهای مورد نیاز حال و آینده كشور
- توسعه المپیادهای علمی با انعقاد تفاهم نامه و ارتباط با سازمان ها و نهادهای مرتبط در راستای كیفیت بخشی و مشاركت در اجرا و ارتباط دانش پژوه بعد از فرایند المپیاد با دستگاه مربوطه (4 مورد)، از 7 المپیاد در سال 92 به 11 المپیاد در سال 1399
- توسعه كاپ های سمپاد(كارسوق ها) از چهار رشته در سال 94 به شش رشته و ارتباط با سازمان ها و نهادهای مرتبط در راستای كیفیت بخشی و مشاركت در اجرا
- راه اندازی سامانه آموزش مجازی مدارس سمپاد(esampad) در سال 1398 جهت تولید محتواهای الكترونیك در راستای عدالت آموزشی
- اجرای فرایند محور برنامه شهاب بر اساس طرح توسعه مورد توافق با بنیاد ملی نخبگان از سال 1393 در یك منطقه و گسترش آن به كل كشور تا سال 1398
-آموزش مهارت های زندگی ویژه دانش آموزان و اولیای مدارس سمپاد
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
-بستر سازی اجرای كامل برنامه درسی ملی و تدوین برنامه های زیر نظام برنامه درسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درسال های 1398 و 1399
- تولید اهداف دوره های تحصیلی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1394 و بازنگری آن در سال 1398 و ابلاغ مجدد آن به استان ها در سال 1399
- تولید و اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی یازده حوزه های تربیت و یادگیری و طراحی برنامه های درسی رشته های فنی و حرفه ای با رویكرد شایستگی محور با نظام ارزشیابی مبتنی بر شایستگی
- بازنگری و تدوین جدول عناوین دروس و زمان آموزش در دوره متوسطه شاخه های نظری و فنی و حرفه ای و كاردانش در سال 1393 و تصویب آن در شورای عالی آموش و پرورش
- اجرای ساختار جدید دوره های تحصیلی و همسو سازی بسته های یادگیری (كتاب درسی، راهنمای معلم، كتاب كار، همراه هنرجو، فیلم و نرم افزار) با برنامه درسی ملی در پایه های سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم شاخه نظری، فنی و حرفه ای و كاردانش با رویكرد تحولی و تقویت جلوه های فرهنگ و تمدن ایران و اسلام در بسته های یادگیری
- توجه به رویكرد چند تالیفی در تولید محتوای آموزشی و تربیتی و توجه به تفاوت ها و نیازهای جنسیتی دختران و پسران و تولید بسته های یادگیری نوظهور از جمله كار و فناوری، تفكر و سبك زندگی، مطالعات فرهنگی، سلامت و بهداشت، كارگاه نوآوری و كارآفرینی، اخلاق حرفه ای، مدیریت و سلوك خانواده در دوره متوسطه ویژه پسران و دختران و ...
- آموزش مدرسان كشوری و معلمان به صورت حضوری و الكترونیكی در سطح گسترده
-تغییر رویكرد دانش آموزان، معلمان و والدین از ارزشیابی كمی (وابسته به نمره) به ارزشیابی كیفی از طریق تحول در برنامه های درسی و سایر تولیدات سازمان
- تمركز زدایی و واگذاری بخشی از وظایف سازمان به استان ها از طریق اجرای برنامه اعتباربخشی و ارزشیابی برنامه های درسی، اجرای جشنواره های استانی فیلم رشد، تولید محتوای الكترونیكی، اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) و واگذاری بخشی از برنامه ریزی درسی به استان ها، مناطق و مدرسه و ابلاغ اعتبار اجرای برنامه ها به استان های كشور
- تعامل با سازمانهای بین المللی با اجرای پروژه های تیمز و پرلز(تیمز 2015، پرلز2016، تیمز2019 وپرلز2021)
- انجام مطالعات و پژوهش های كاربردی و توسعه ای در حوزه تعلیم و تربیت و استفاده از نتایج آن در اخذ تصمیمات مدیریتی و برنامه ریزی های درسی و برگزاری هر سالانه هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران برگزیده و معلمان و دانش آموزان پژوهنده
- ساماندهی منابع و رسانه های آموزشی مكتوب و غیرمكتوب با تدوین استانداردهای تولید كتاب های و تجهیزات آموزشی و برگزاری جشنواره ساماندهی كتاب های آموزشی و شناسایی و تقدیر و حمایت ناشران موفق و معرفی آثار مناسب به تفكیك دوره در قالب كتابنامه و فهرستگان به واحدهای آموزشی
- توسعه كمی و كیفی مجلات رشد دانش آموزی و معلمان
- مرمت و بازسازی بخشی از مدرسه تاریخی دارالفنون و ایجاد گنجینه اسناد تاریخ تعلیم و تربیت ایران
- همكاری در تدوین و تصویب برنامه های شش زیرنظام سند تحول بنیادین به خصوص زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و زیرنظام برنامه درسی
- نظارت بر چاپ و توزیع بیش از 140 میلیون جلد كتاب درسی در ساختار جدید آموزشی به طور سالانه
- توزیع الكترونیكی كتاب های درسی برای اولین بار در كشور
- استقرار نظام جامع مدیریت در سازمان و بهبود بهره وری با اجرای بودجه ریزی بر مبنای عملكرد و دریافت سه جایزه اول بلوغ بودجه ریزی از كنفرانس بین المللی بودجه ریزی عملیاتی
- تهیه محتوای دوره آموزشی تامین مدرس ویژه مناطق دوزبانه و تولید كتاب راهنمای معلم كلاس های چند پایه نیز از جمله اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بود كه بدان اشاره شد.
انتهای پیام