بودجه پشت درهای بسته بهارستان
سیدنظامالدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم گفته كه در این جلسه وضعیت بودجه 1400 كل كشور بررسی و نقاط ضعف و قوت عملكرد بودجه در شش ماه گذشته شناسایی و تشریح شد. وضعیت درآمدها و مصارف بودجه امسال و برنامههای دولت برای اصلاح ساختار بودجه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مجلسی كه به دنبال شفافیت بود و بر سر بودجه سال گذشته با حسن روحانی به چالش خورد، دیروز برای بررسی گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه غیرعلنی تشكیل داد. اما هیچ دلیلی برای غیرعلنی برگزارشدن آن ارائه نشده است. برخی تحلیلها حاكی از این است كه احتمال بحران كسری بودجه سال آینده علت این تصمیم بوده است.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینكه برآورد ما این است كه امسال بیش از 50 درصد كسری بودجه داشته باشیم، گفته كه دولت حتما باید برای پرداختها لایحه بیاورد و تعدیل كند و همچنین راهكارهای جدیدی كه میتوان این كسریها را جبران كرد و سازوكار جدید پیشنهاد دهد.
یك عضو دیگر مجلس هم پیش از برگزاری جلسه غیرعلنی گفته بود كه قرار است مباحثی درخصوص قانون بودجه سال جاری و مواردی در زمینه كسری اعتبارات مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اگرچه بحثهای دیگری هم درباره این جلسه مطرح شده مانند اصرار بر لزوم تغییر ساختار بودجهبندی. علت غیرعلنیبودن جلسه هرچه بوده، اما مسئله این است كه اصولگرایان، اصلاحطلبان و چهرههای اعتدالی مجلس پیشین را متهم به عدم شفافیت كرده بودند و در داخل و بیرون مجلس جنجال فراوانی بر سر عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان به راه انداختند.
حالا بعد از گذشت یك سال از آغاز مجلس فعلی خبری از این طرح نیست و حتی هفته پیش ادعا شده بود قرار است این هفته طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن مجلس طرح شود و در دستور كار منتشرشده این هفته مجلس هم اسم این طرح آمده بود. محمدصالح جوكار رئیس كمیسیون امور داخلی كشور و شوراهای مجلس ابراز امیدواری كرده بود كه بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان خیلی سریع این هفته در صحن علنی مجلس صورت گیرد كه هنوز خبری از آن نشده است.
«محمدرضا میرتاجالدینی» نایبرئیس كمیسیون برنامه و بودجه دیروز گفته كه جلسه غیرعلنی مجلس با حضور «مسعود میركاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بررسی مسائل اقتصادی و بودجهای با حضور نمایندگان برگزار شد. قالیباف، رئیس مجلس بعد از برگزاری جلسه غیرعلنی صرفا به این گفته درباره جلسه اكتفا كرده است كه: «همكاران بنده در كمیسیونهای تخصصی نیز مطالبی را مطرح كردند و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی را به نمایندگان ارائه داشتند».
سیدنظامالدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم گفته كه در این جلسه وضعیت بودجه 1400 كل كشور بررسی و نقاط ضعف و قوت عملكرد بودجه در شش ماه گذشته شناسایی و تشریح شد. وضعیت درآمدها و مصارف بودجه امسال و برنامههای دولت برای اصلاح ساختار بودجه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته كه معمولا در سالهای گذشته به دلیل اینكه گزارش تفریغ بودجه دیر به مجلس ارائه میشد، نمایندگان فرصت بررسی آن را نداشتند. اما دیوان محاسبات زودتر از موعد مقرر (در دی ماه) این گزارش را در صحن قرائت میكند. او گفته كه میركاظمی درباره برنامههای دولت جدید برای اصلاح ساختار بودجه، بر همكاری بین مجلس و دولت كه رئیس سازمان برنامه و بودجه قول آن را داده بود، تأكید كرد.
موسوی به نقل از رئیس مجلس گفته كه قالیباف در جمعبندی به اصلاح ساختار بودجه اشاره كرده و اینكه باید این كار قبل از پایان سال صورت گیرد كه در نهایت قرار شده در هفتههای آینده در صورت موافقت نمایندگان این كار صورت گیرد تا بستر حقوقی برای اصلاح ساختار در بررسی بودجه انجام شود.
سلیمی دیگر نماینده مجلس هم گفته كه در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی درباره تحولات صورتگرفته در بودجهنویسی و تغییر ساختار بودجه و عملكرد بودجه سال جاری كشور به وكلای ملت ارائه داد. تأكید شد كه بودجه سالانه كشور باید به نحوی تنظیم و تدوین شود كه شاهد ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی در كشور باشیم.
سلیمی با اشاره به نكات مطرحشده از سوی نمایندگان در این جلسه درباره بودجهنویسی، گفته: نكات نمایندگان در این نشست غیرعلنی این بود كه بودجهریزی باید مبتنی بر برنامه و طرح آمایش باشد و تمركززداییها برطرف شود و بودجهنویسی باید مبتنی بر برنامه باشد. بحث برگزاری غیرعلنی جلسه مجلس درباره بودجه 1401 در شرایطی است كه تصویب بودجه 1400 در سال گذشته بسیار جنجالی شد.
مجلس دو بار كلیات بودجه را رد كرد و معتقد بود كه دولت اصلاحات مدنظر قوه مقننه را در آن اجرا نكرده است. روحانی در گلایهای گفته بود كه امسال (1399) مثل همه سالها دولت بهترین بودجهای را كه میتوانست جمعآوری و تقدیم مجلس شورای اسلامی كرد؛ توقع ما این بود كه این بودجه روند خود را طی كند و به تصویب برسد تا مردم هم از آن بهرهمند شوند. اینكه نمایندگان لایحهای را رد یا تصویب كنند نظر خودشان است و به خودشان مربوط میشود، اما در این بودجه دو ماه حرفهایی زده و مصاحبههایی انجام شد و تخریبهایی صورت گرفت كه مورد انتظار ما نبود و واقعا در این بودجه زحمت كشیدیم؛ میخواستیم این بودجه در كمیسیونهای مجلس كاملتر شود، اما اهداف ما در بودجه، در كمیسیون تلفیق مورد توجه نمایندگان مجلس قرار نگرفت».
دست آخر هم مشخص شد كه مجلس چیزی را كه در خود كمیسیون بودجه اصلاح شده بود، رد كرده است! همان زمان روحانی گفت كه مصوبه كمیسیون تلفیق اگر در دولت میآمد، دولت هم آن را رد میكرد و مصوبه كمیسیون تلفیق ارتباطی به لایحه دولت ندارد و زمین تا آسمان فرق میكند.
روحانی در ادامه گفته بود: «همه را به هم ریختند هرچه ما نوشتیم، چیز دیگری نوشتند. البته ممكن است نظر آنها این بوده و من كاری به آن ندارم، ولی اگر تصویب میشد آثار آن آثار بسیار خطرناكی بود... آنچه كمیسیون تلفیق تصویب كرده بود، نه با واقعیت و نه معیشت مردم انطباق داشت و نه منطبق با شكستن تحریمها بود...».
طبق اصل 69 قانون اساسی، مذاكرات مجلس باید علنی باشد و گزارش كامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود و تنها در شرایط اضطراری، در صورتی كه رعایت امنیت كشور ایجاب كند، به تقاضای رئیسجمهور یا یكی از وزرا یا 10 نفر از نمایندگان، جلسه غیرعلنی تشكیل میشود. جلسه درباره بررسی بودجه سال آینده چرا باید اضطراری یا منافی با امنیت كشور تلقی شود كه به صورت غیرعلنی برگزار شود؟!