گوگل باید 9.5 میلیون دلار برای تسویه شكایت دادستانی كل واشنگتن دی سی پرداخت كند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، دادستان كل این ایالت غول فناوری را در اوایل سال 2022 میلادی به فریب كاربران و نقض حریم خصوصی متهم كرده است.
در نتیجه این تسویه گوگل توافق كرده روش های فعالیت خود به خصوص درباره چگونگی اطلاع رسانی به كاربران درباره جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده های موقعیت مكانی را تغییر دهد.
در شكایت كارل راسین (دادستان كل واشنگتن دی سی) در ژانویه 2022 آمده است: گوگل كاربران را فریب می دهد تا تصور كنند جمع آوری و نگهداری داده های موقعیت مكانی شان و همچنین شیوه استفاده از اطلاعات در كنترل آنها است. اما در واقعیت كاربرانی كه از محصولات گوگل استفاده می كنند، قادر نیستند این شركت را از جمع آوری، ذخیره و دستیابی به سود از داده های مكانی شان متوقف كنند.
دفتر راسین گوگل را متهم كرد از الگوهای تاریكی برای این منظور استفاده كرده كه در حقیقت گزینه های طراحی با هدف فریب كاربران هستند تا افراد وادار به انجام كارهایی شوند كه به سودشان نیست. به خصوص دفتر دادستانی ایالت واشنگتن ادعا می كند گوگل به طور مرتب كاربران را تشویق می كرد تا در برخی اپ ها قابلیت مكان یابی را روشن كنند و به آنها اطلاع می داد در صورت روشن نبودن قابلیت ردیابی مكانی، برخی ویژگی ها به درستی فعال نمی شوند. حال آنكه راسین و تیمش متوجه شدند داده های مكانی حتی برای اپ های مذكور مورد نیاز نبوده است.
آنها اعلام كردند گوگل طوری عمل كرده بود كه كاربران به هیچ وجه نمی توانستند گزینه عدم ردیابی مكانی شان را انتخاب نكنند.
غرامت 9.5 میلیون دلاری، مبلغ اندكی برای گوگل به حساب می آید. در سه ماهه گذشته آلفابت (شركت مادر گوگل) در كمتر از 20 دقیقه به چنین درآمدی دست یافته است. اما تغییراتی كه در تسویه ذكر شده، تاثیر عمیق تری بر درآمد گوگل خواهد داشت.
كاربرانی كه هم اكنون قابلیت نشان دادن موقعیت مكانی در تنظیمات خود را روشن كرده اند، نوتیفیكیشن هایی دریافت می كنند كه نشان می دهد آنها چطور باید هر یك از تنظیمات را خاموش، داده های مربوطه را حذف و مدت زمانی كه گوگل اطلاعات را نگه می دارد، محدود كنند.
به كاربرانی كه یك حساب كاربری جدید گوگل باز می كنند، توضیح داده می شود كه داده های مربوط به موقعیت مكانی به طور پیش فرض جمع آوری می شوند و گزینه ای برای عدم جمع آوری برای آنها ارسال می شود.
گوگل باید یك صفحه وب ایجاد كند كه داده هایی درباره روش های عملكرد موقعیت مكانی و سیاست های مذكور در آن وجود داشته باشد. این صفحه وب شامل روش هایی برای كاربران است تا به تنظیمات موقعیت مكانی آنها و جزئیاتی درباره آنكه هریك از بخش های تنظیمات روی جمع آوری، نگهداری و استفاده از داده ها تاثیر می گذارد، دسترسی یابند.
علاوه بر آن گوگل اجازه ندارد موقعیت مكانی دقیق كاربران را بدون رضایت واضح آنها با آگهی دهندگان طرف ثالث به اشتراك بگذارد. این شركت باید داده های موقعیت مكانی كه مربوط به دستگاه یا آدرسIP در وب هستند و همچنین فعالیت اپ را ظرف 30 روز حذف كند.