از دست دادن تمركز باعث تقویت یادگیری می‌شود

یك تحقیق جدید نشان می‌دهد از دست دادن تمركز برای لحظاتی كوتاه ممكن است به علت استراحت دادن كوتاه به مغز از كاری كه در حال انجام آن است، واقعا یادگیری را تقویت كند.

1401/11/03
|
22:00
|

به گزارش روابط عمومی رادیو پیام، این وقفه كوتاه و از دست دادن تمركز می‌تواند به ما اجازه دهد اطلاعاتی را جذب كنیم كه شاید بطور مستقیم به كار در دست انجام مرتبط نباشد، اما دانستن آن همچنان مناسب خواهد بود.

"الكساندر دكر" دانشمند علوم عصبی و مسئول این مطالعه جدید می‌گوید: در حالی كه تمركز كردن به ما كمك می‌كند هدف‌های مورد نظر خود را محدود كنیم، از دست دادن تمركز می‌تواند مقیاس و گستره توجه را توسعه دهد و به ما كمك كند اطلاعات كمتر مرتبط را در ذهن بگنجانیم. این كار می‌تواند به ما كمك كند مقررات محیط خود را یاد بگیریم یا حتی ایده‌ها و مفاهیم دور را ادغام كنیم.

ایجاد ارتباط بین مفاهیم دور و ناپیوسته یا توانایی برای تولید تركیبی از ایده‌های نو (موسوم به تفكر واگرا) دو جنبه خلاقیت هستند كه دانشمندان می‌توانند آنها را اندازه‌گیری كنند، اما حفظ تمركز و بی‌توجهی به عوامل انحراف تمركز نیز در یادگیری مهارت‌های جدید یا توسعه ایده‌های جدید نقش كلیدی دارد.

با این حال صرف نظر از تلاش ما، توجه بطور طبیعی دارای نوسان است. درحالی كه برخی تحقیقات حاكی است این امر نشانه‌ای از بار سنگین بر مغز است، اما یك نظریه دیگر می‌گوید از دست دادن تمركز شاید زمانی روی می‌دهد كه وظیفه (در دست انجام) بیش از حد خسته‌كننده می‌شود.

این وضعیت ممكن است به برخی مزایای غیرمنتظره منجر شود. مغز ما ممكن است به سمت درون گرایش پیدا كند و شروع به غور در اندیشه‌های خود كند یا شروع به جستجو برای جذب اطلاعات دیگر كند كه این به نوبه خود شاید به یادگیری مدد رساند.

"دكر" از موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) در مورد این مساله تحقیق كرده است كه در زمان كمرنگ شدن تمركز ذهن ما به كجا می‌رود و آیا از دست دادن تمركز ممكن است برخی اوقات برای یادگیری خوب باشد.

آنها دریافتند كه در زمان از دست رفتن تمركز، دایره و گستره توجه افراد گسترش می‌یابد و افرادی كه تمركز خود را از دست داده‌اند در واقع اغلب پاسخ‌های سریعتر و درست‌تری داشتند. به علاوه، محققان با بررسی افراد مشخص شركت‌كننده در این تحقیق به این نتیجه رسیدند كه یادگیری در دوره‌های وقفه در توجه و تمركز آنها آشكارتر بوده است.

دكر تاكید كرد: نتایج تحقیق ما حاكی است كه از دست دادن مقداری تمركز ممكن است برخی اوقات چیز خوبی باشد. اما جابجایی بین دوره‌های تمركز داشتن و تمركز كمتر ممكن است در مجموع بهتر باشد.

دسترسی سریع