طرح جامع اصلاح نظام بانكی در مجلس

رئیس كمیته پولی، مالی و بانكی كمیسیون اقتصادی مجلس: با این قانون ساختار بانك مركزی تغییر می كند و بانك مركزی با مصوبه كمیسیون اقتصادی كاملا متحول می شود.

1397/07/16
|
08:13
|


به گزارش خبرگزاری صداوسیما،­بحرینی رئیس كمیته پولی، مالی و بانكی كمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در برنامه تیتر امشب شبكه خبر سیما­گفت: از اولین روزی كه طرح قانون بانكداری اسلامی بدون ربا در مجلس نهم اعلام وصول شد تا امروز كه طرحی جامع در كمیسیون اقتصادی داریم، بخش عمده از آن تصویب شده است.

­

او افزود: این طرح، طرحی جامع است كه قانون عملیاتی بدون ربا و قانون پولی -بانكی سال بانكی را زیر نظر دارد. این قانون همچنین ساختار بانك مركزی را نیز تغییر می دهد و بانك مركزی با مصوبه كمیسیون اقتصادی كاملا متحول می شود.

­

در بانك مركزی به صورت متناوب گاهی كارهایی انجام شده است. این اصلاح از زمان دكتر قاسمی كه در دهه 60 رئیس بانك مركزی بود قانون اصلاح نظام بانكی شروع شد. در مان آقای سیف رئیس اسبق بانك مركزی دو پیش نویس برای بانك مركزی و بانكداری آماده شد و با ورود مجلس بود كه این پیش نویس ها به نتیجه رسید. دو پیش نویس به دولت رفت و بانك مركزی درخواست تصویب در دولت داشت كه وزیر اقتصاد وقت نپذیرفت و مجددا دو پیش نویس به وزارت اقتصاد ارسال شد و مدت ها وقت صرف شد تا در صحن دولت دوباره لایحه كنار گذاشته شد و فقط برخی احكام و موارد تصویب شد كه از نظر مجلس پذیرفته نیست.

­

او افزود: در مجلس علاوه بر لایحه ناقص دولت سه طرح اعلام وصول شده داشتیم: 1- طرح بانك مركزی برای تحول بانك مركزی­ 2- طرح بانكداری جمهوری اسلامی كه نظام بانكداری را باید مدیریت كند­ 3- طرح تاسیس بانك توسعه جمهوری اسلامی ایران است كه اكنون در صحن مجلس مطرح است. بانك توسعه اسلامی مكمل بانك مركزی است. وقتی نظامات بانكی كشورها مطالعه می شود بانك توسعه قوی وصل به بانك مركزی مطرح است.­
­
بحرینی در ادامه گفت: در كشور ما وزرات اقتصاد تخصص مالیات، خزانه و گمرك را به عهده دارد و مدریت بانك به عهده وزارت اقتصاد نیست. اگر مجلس نیز در اصلاح ساختار نظام بانكی نظارت نداشته باشد ذینفعان نیز همچنان نگران خواهند بود. وظیفه بانك مركزی پایش مقررات نظام بانكی است كه به دلیل انجام ندادن وظایف است كه مجلس ورود كرده است.­
­

او افزود: در تكوین طرحی كه در كمیسیون اقتصادی است دهها نفر از افراد متخصص بانكی، فقهی و حقوقی در اصلاح نظام بانكی نظر می دهند و این یك كار یك بعدی نیست بلكه همه موارد در قانون دیده شده است.

­

فرایند و زیرساخت و آی تی دو نگاه متفاوت است. اگر قانون گذار مختصات سیستم آی تی را ببیند اشتباه است اما ضوابط انفورماتیك بانكی در این قانون دیده شده است. ما قانون 200 ماده ای را به دلیل نظامات تصویب به كندی پیش می بریم در صحن نسبت به تك تك موارد نمایندگان می توانند نظر بدهند و صحبت كنند بعد دولت نظر بدهد.


در ایران صحن علنی نسبت به تك تك كلمات نیز نظر می دهد و باید به صورت جامع همه موارد در نظر گرفته شود. ما درباره نهادها باید از تجربه كشورهای دیگر استفاده كنیم. در این طرح برای بانك ساختار بندی مشخص شده و با بانكداری جهانی منطبق است.­ در وضع مطلوب باید تجربه موفق دنیا را بگیریم و با فرهنگ و الزامات دینی و فقهی و شرایط كشور حتی به لحاظ ظرفیت كشور بومی سازی كنیم كه در این طرح همه موارد و تجربه بانكداری دنیا دیده شده است.­

­بحرینی افزود: مجلس یا باید كاملا منفعل باشد و فقط نظاره گر باشد یا طبق قانون اساسی طرح ارائه دهد. هزاران ساعت متخصصین باتجربه بانك مركزی در این طرح دخیل بوده اند.

­

عیوضلو مدیر ابر‌پروژه اصلاح نظام بانكی دیگر مهمان برنامه گفت: وزارت اقتصاد 8 ابرپروژه را دنبال می كرد كه یكی از آن ابرپروژه اصلاح نظام بانكی است. كه در پیرو ان عملیات بانك مركزی و سازماندهی بانكها و آی تی مطرح شد­ كه بر اساس وضعیت مطلوب و استراتژی فرایند تصویب شود.

­

­او افزود: در قانون نویسی همه موارد باید دیده شود و برنامه نویسی جامع باشد كه همه جوانب در نظر گرفته و دیده شود. در دنیا در تصویب قوانین ریز قوانین نوشته می شود اما در كشور ما شوراها و هیئت ها خود مشكل هستند كه بیشتر به پسرفت می رسیم تا پیشرفت.­

عیوضلو در ادامه افزود: تا زیرساخت نباشد و دستورالعمل و روند مشخص نباشد و به جمع بندی كامل و جامع نرسیم، به پیشرفت و نتیجه نخواهیم رسید.­

او افزود: شورای فقهی باید نگاه كلان داشته باشد و نباید نگاه صرفا فقهی باشد. در مجلس قوانین تصویب می شود اما همزمان باید ایین نامه ها باشد كه بخش نامه ها همزمان تصویب واجرا شود. این طرح باید به صورت جامع و شرعی دیده شود. امروز باید قواعد حاكم شود كه خود تخصص است كه در كشور ما به تخصص اقتصاد اسلامی بها داده نمی شود.

دسترسی سریع