كشورهای اروپایی به جای آنكه جلسه برگزار كنند و به ایران فشار بیاورند، آمریكا را تحت فشار قرار دهند كه از تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد
حل مشكلات در گرو توجه به آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، معاون اول رییس جمهور با بیان این كه كشورهای طرف قرارداد برجام برای حفظ برجام هیچ راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند، گفت: بازگشت جمهوری اسلامی ایران از مسیر كاهش تعهدات كار سادهای است، كشورهای اروپایی به جای آن كه جلسه برگزار كنند و به ایران فشار بیاورند، آمریكا را تحت فشار قرار دهند كه از تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.
اسحاق جهانگیری امروز (سه شنبه) در كنگره ملی پرسش مهر با بیان این كه دولت تدبیر و امید چهار سال از شش سال عمر خود را در شرایط تحریم كامل بوده است به هنر دیپلماسی كشور برای مذاكره با قدرتهای بزرگ اشاره و خاطرنشان كرد: برجام توانست شش قطعنامه شورای امنیت علیه كشور را لغو كند و در شرایطی كه ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت و به عنوان مخل امنیت جهانی مطرح شده بود برجام این پیام را به همراه آورد كه از طریق مذاكره و گفتگو میتوان گرههای بزرگ جهانی را باز كرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به خروج یكجانبه آمریكا از برجام گفت: رییس جمهور جدید آمریكا اعلام كرد كه برجام كلاه بزرگی است كه بر سر آمریكا رفته و همه چیز به نفع ایران است و با این استدلال از برجام خارج شد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران یكسال صبر كرد و امروز برخی از تعهدات خود را كاهش داده است چرا كه معتقد هستیم اگر قرار باشد از برجام استفاده نكنیم، تعهدات خود را كاهش میدهیم تا دنیا بداند با مردمی متمدن و تاریخ ساز روبرو است و نه یك كشور بی اراده.
دكتر جهانگیری با بیان این كه تلاش آمریكا این بوده كه فروش نفت ایران را به صفر برساند گفت: البته در رسیدن به این هدف موفق نخواهند شد، اما منابع درآمدی و بودجه كشور تحت تأثیر این تحریمها قرار گرفته است و ما از مدیران آموزش و پرورش میخواهیم كه شرایط اقتصادی و بودجهای را برای فرهنگیان تشریح كنند تا هم بتوانیم از مشورت و راهكارهای آنان برخوردار شویم و هم آنها در جریان قرار گیرند كه درآمدهای كشور 150 هزار میلیارد تومان یعنی معادل یك سوم بودجه سال 98 كاهش یافته است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سیر شكل گیری موضوع پرسش مهر طی حدود 20 سال گذشته، گفت: مهمترین هدف از این برنامه این بوده كه دانش آموزان و فرهنگیان به پرسشگری نسبت به حال و آینده خود، محیط پیرامونی و جهان حساسیت پیدا كنند.
دكتر جهانگیری افزود: رییس جمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی كشور هر سال در ابتدای آغاز سال تحصیلی در یكی از مدارس حضور پیدا میكند و همزمان با بهارتعلیم و تربیت پرسشی را مطرح میكند تا همه را وادار كند به یك موضوع مهم بیندیشند و با یكدیگر تعامل، تحقیق و پژوهش انجام دهند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به این كه دهها هدف كوچك و بزرگ پشت پرسش مهر نهفته است، خاطرنشان كرد: ما میخواهیم جوانان و امیدهای آینده كشور همگی پرسشگر، نقاد و تحلیلگر باشند و این دستاوردی است كه طی سالیان اخیر به انجام رسیده است.
دكتر جهانگیری با تأكید بر جایگاه رفیع نظام تعلیم و تربیت برای كشور افزود: آموزش و پرورش در این نظام تعلیم و تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر به آینده و سرنوشت كشور توجه داریم حتماً باید سرنوشت آموزش و پرورش را نیز مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: هر چه كشورها با مسایل پیچیدهتر و سختتر و چالشهای جدی روبرو میشوند اهمیت توجه به آموزش و پرورش و توجه به علم برای برون رفت از این مسایل پیچیده جدیتر میشود.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری این كه برخی از مشكلات و چالشهای دیروز كشور امروز به ابرچالش برای كشور تبدیل شده اند، گفت: هیچ كدام از این ابرچالشها از پیش رو برداشته نخواهند شد جز با توجه به علم و سرمایه انسانی كشور.
دكتر جهانگیری تصریح كرد: اگر به دنبال توسعه كشور هستیم و میخواهیم از بیماریهای مزمن اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عبور كنیم و اگر به دنبال بازسازی سرمایههای مادی و معنوی كشور هستیم، هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش وجود ندارد.
معاون اول رییس جمهور با بیان این كه تنها راه توسعه كشور و رهایی از بیماریهای مزمن و تنها راه بازسازی و نوسازی سرمایههای مادی و معنوی كشور توجه به مدرسه است، خاطرنشان كرد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه هر كشور است چرا كه سرمایه انسانی میتواند بهترین استفاده و بهره برداری را از سایر سرمایههای مادی و منابع طبیعی انجام دهد. سرمایه انسانی قادر است بقیه سرمایهها را به حركت وادار كند.
دكتر جهانگیری با تأكید بر این كه اگر به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه هستیم باید به آموزش و پرورش و مدرسه توجه كنیم، افزود: در تاریخ یكی از كشورهای شرق آسیا آمده است كه پس از جنگ و ویرانی زیربناها، وقتی وارد مرحله بازسازی شدند با محدودیت منابع مواجه بودند، اما به این تصمیم رسیدند كه مسیر توسعه از مدرسه و آموزش و پروش میگذرد و مهمترین موضوعی كه نباید با محدودیت به آن نگاه شود توجه به آموزش و پرورش است و همین كشور امروز به یكی از كشورهای موفق شرق آسیا تبدیل شده است.
معاون اول رییس جمهور در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در یكی از سخنرانیهای ایشان اشاره و خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبری فرمودند كه هزینهای كه برای آموزش و پرورش انجام میشود را نباید از منظر هزینههای جاری نگاه كنیم بلكه مهمترین هزینهای است كه در بخش سرمایه گذاری یك كشور انجام میشود، زیرا تربیت نیروی انسانی بالاترین بازدهی را به همراه خواهد داشت.
دكتر جهانگیری اضافه كرد: به همین دلیل است كه كشورهای پیشرفته و صنعتی بر روی نخبگان و افراد زبده دیگر كشورها سرمایه گذاری میكنند تا بتوانند این نخبگان را به كشور خود جذب كرده و از بازدهی بالای این افراد بهرهمند شوند.
معاون اول رییس جمهور تصریح كرد: اگر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه توانمند میخواهیم جز از طریق آموزش و پرورش پویا و روزآمد میسر نیست و این موضوعی است كه باید در دستور كار همیشگی دولتمردان قرار داشته باشد.
دكتر جهانگیری با اشاره به این كه ما با جهانی روبرو هستیم كه به صورتی لحظهای دستخوش تغییرات است و ظرف چند ساعت علم و دانش و فناوریهای روز متحول میشود افزود: در عصر انفجار اطلاعات، آموزش و پرورش ثابت بدون تحرك نمیتواند پاسخگوی تغییر و تحولات روزانه باشد و ما باید به مدرسهای فكر كنیم كه انسانهایی متفكر، نقاد، پرسشگر، با معنویت، انتخابگر و مشاركت جو تحویل جامعه دهیم.
معاون اول رییس جمهور برخی تنگناهای آموزش و پرورش را ساختاری، فكری و مدیریتی دانست و با تأكید به این كه باید به این تنگناها پرداخته شود خاطرنشان كرد: برخی تنگناها نیز اقتصادی است و هر تحولی در آموزش و پرورش نیازمند منابع اقتصادی است.
دكتر جهانگیری از معلم به عنوان مهمترین موتور محرك برای تغییرات جامعه یاد كرد و گفت: باید راهی پیدا كنیم كه ذهن معلم به صورت تمام وقت در خدمت توسعه كشور و در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار گیرد. باید دغدغههای معلمان برطرف شود و بتوانند از زندگی شرافتمندانه برخوردار باشند.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید كار خود را با این جهت گیری آغاز كردیم كه اگر به آینده این كشور فكر میكنیم باید به دنبال برون رفت از مسایل آموزش و پرورش باشیم چرا كه آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی كشور و حلقه اتصال نظام با خانوادهها است.
معاون اول رییس جمهور با تأكید بر این كه دولت تلاش كرده است كه اعتبارات آموزش و پرورش در رأس همه دستگاهها قرار گیرد، افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال 98 نسبت به سال 92 نزدیك به سه برابر افزایش پیدا كرده و این در حالی است كه هیچ دستگاه اجرایی دیگری چنین شرایط افزایشی را نداشته است و دولت مصمم است همه توان خود را برای توجه به این دستگاه حیاتی بكار گیرد.
دكتر جهانگیری خاطرنشان كرد: در جلسه سران سه قوه به تصویب رسید كه بودجه 447 هزار میلیارد تومانی سال 98 به 386 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 60 هزار میلیارد تومان كمتر تبدیل شود كه این موضوع در بودجه همه دستگاههای اجرایی تأثیر میگذارد، اما دولت تلاش میكند كه اثرگذاری این كاهش در آموزش و پرورش كمتر باشد و بتوانیم مطالبات فرهنگیان را محقق سازیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تأكید و حساسیت رییس جمهور نسبت به موضوع مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان گفت: این یك دغدغه جدی در كشور است كه فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاهها قادر باشند در دوران تحصیل یك مهارت بیاموزند و پس از فارغ التحصیلی بتوانند فعالیت كنند.
دكتر جهانگیری با تأكید بر این كه آموزش مهارت به دانش آموزان جزو اولویتهای وزارت آموزش و پرورش است، خاطرنشان كرد: دانش آموزان باید مهارت زندگی، مهارت تصمیم گیری و مهارت تفكر انتقادی را بیاموزند و ما باید بدانیم كه راه اصلاح و اداره صحیح جامعه ایجاد فرهنگ نقد در جامعه است.
معاون اول رییس جمهور توانایی مقابله با هیجانات را از مهمترین مهارتهای لازم برای دانش آموزان برشمرد و با تأكید بر این كه باید بتوانیم هیجانات خود را كنترل كرده و مهارت همزیستی با دیگران را بیاموزیم، تصریح كرد: ما باید بتوانیم حتی با كسانی كه نسبت به آنها انتقاد داریم نیز همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.
دكتر جهانگیری در ادامه سخنان خود به مهارتهای حوزه كسب و كار نیز اشاره و با بیان این كه اقتصاد دنیا به سمت فناوریهای نوین و اقتصاد دیجیتال در حركت است، گفت: كارآفرینان موفق متكی به دانش و مغز خود هستند و آینده فناوریهای جدید عمدتاً حول آی تی و آی سی تی میچرخد.
معاون اول رییس جمهور با بیان این كه ایرانیان از استعداد و ظرفیتهای بالایی برخوردار هستند، افزود: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش كشور باید تحلیلی از تغییرات دنیا داشته باشد و متناسب با این تحلیلها استعدادهای جوانان كشور را شناسایی و زمینه رشد و توسعه آنها را فراهم آورد.
دكتر جهانگیری با اشاره به تشكیل شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی گفت: در جلسات این شورا همه دستگاههای مرتبط عضو هستند تا بتوانیم برنامه ریزی و هم افزایی لازم را برای برخورداری از آموزش و پرورش بهتر انجام دهیم.
در این مراسم سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از تعداد دانش آموزان شركت كننده در كنگره ملی پرسش مهر و نفرات برگزیده این كنگره ارائه كرد و گفت: آموزش و پرورش كشور در تلاش است با اجرای نظام فنی و حرفهای و كارآفرینی شرایطی را ایجاد كند تا دانش آموزان پس از فراغت از دوره متوسطه از مهارت عملی برخوردار باشند.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان نوزدهمین كنگره ملی پرسش مهر نیز تقدیر شد.