از اسفندماه 1398 كه شیوع ویروس كرونا منجر به تعطیلی مدارس در كشور شد، مسائلی چون بازگشایی مجدد مدارس، نحوه برگزاری امتحانات، روش های متنوع آموزش و ... برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش را تحت تاثیر جدی قرار داد
اعلام نحوه بازگشایی مدارس و شرایط تشكیل كلاسهای درس در 3 وضعیت
از اسفندماه 1398 كه شیوع ویروس كرونا منجر به تعطیلی مدارس در كشور شد، مسائلی چون بازگشایی مجدد مدارس، نحوه برگزاری امتحانات، روش های متنوع آموزش و ... برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش را تحت تاثیر جدی قرار داد و خانواده ها را نیز با چالش هایی مواجه كرد.
به گزارش ایسنا، در شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 كه اخیرا از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده آمده است كه یكی از ویژگی های سال تحصیلی جدید در جهان و كشور عزیزمان، نگرانی از شیوع بیماری كووید 19 است و اظهار نظرها حاكی از ضرورت برنامه ریزی برای وضعیت های متغیر است.
با توجه به شرایط حاضر و با درنظر گرفتن فرض های متفاوت، لازم است اقدامات متناسب در وضعیت های سه گانه (سفید-زرد-قرمز) را پیش بینی و برای اجرای آن آماده شویم.
در ابتدای این شیوهنامه، تاریخ بازگشایی مدارس 15 شهریور 1399 ذكر شده و درباره وظایف مدرسه و وضعیت هر یك از دورههای تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، هنرستانها و دوره پیش دبستانی با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز ضوابطی مشخص شده است.
همچنین وزارت آموزش و پرورش در این شیوه نامه تاكید كرده است كه در ماههای اخیر موضع فعالی در ارائه خدمات آموزشی در پیش گرفته و تلاش می كند آموزش در محیط های مختلف را استمرار بخشیده و اجازه ندهد شرایط غافلگیركننده، توقف غیرقابل جبرانی را در آموزش دانش آموزان به وجود آورد.
نحوه گروه بندی دانش آموزان
در بخش سیاست های اجرایی مهم ضمن تاكید بر رعایت پروتكل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و شبكه سازی، تعامل و نظارت، دو سیاست دیگر مورد تاكید قرار گرفته كه از این جمله است:
- گروه بندی مخاطبان: باید تعداد دانش آموزان و معلمانی كه با هم در یك زمان و مكان در تماس چهره به چهره هستند تا حد امكان به حداقل ممكن برسد. برای تحقق این امر باید دانش آموزان به نحوی گروه بندی شوند كه فاصله اجتماعی مورد تاكید در دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.
همچنین دانش آموزانی كه در یك روز در كلاس نیستند باید به نحوی مدیریت شوند كه مشغول به انجام كارهای مرتبط با برنامه درسی خود باشند. معلمان باید برنامه هایی را تهیه كنند كه بتوانند از طریق آن متناسب با حضور دانش آموزان در كلاس و در فضای مجازی، فعالیت های یادگیری آنها را پوشش دهند.
- فرصت ها و قالب های عرضه آموزش: آموزش در سه وضعیت محتمل به یك یا تركیبی از فرصت های زیر عرضه خواهد شد:
الف-آموزش حضوری در كلاس و مدرسه
ب- آموزش در بستر شبكه اجتماعی دانش آموزان
ج- آموزش در مدرسه تلویزیونی ایران
د- آموزش تجمیعی همراه با ارسال بسته های یادگیری خودآموز
ه- سیستم های مدیریت یادگیری ویژه مدارس خاص كه مورد تایید و نظارت آموزش و پرورش است.
10 وظیفه مدرسه
مدرسه ركن اصلی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده و عنصر كلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی در وضعیتهای سه گانه و روشهای آموزشی مختلف محسوب میشود و متشكل از تمام معاونان، مربیان، معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی دانشآموزی است كه با مسئولیت مدیر مدرسه علاوه بر وظایف قبلی عهدهدار مسئولیتهای زیر است:
1. حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همكاران در شبكه آموزش دانشآموزی شاد به عنوان بخشی از محیط كار.
2. شناسایی، ثبت نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد.
3. اصلاح اطلاعات و مشخصات همكاران و دانشآموزان مدرسه در سناد برای تشكیل كلاسها در بستر شاد.
4. تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هر یك از روشهای آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هر كدام از آنها.
5. پایش مستمر كیفیت ارتباط و تعامل دانشآموزان با معلمان و دبیران و كنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تك تك دانش آموزان با روشهای ذكر شده در وضعیتهای سهگانه.
6. تعامل و ارتباط بین خانوادهها و دانشآموزان با استفاده از فرصتهای مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی.
7. ضدعفونی مستمر كلاسها، سرویسهای بهداشتی و محیط مدارس با مشاركت اولیا و نهادهای مسئول.
8. نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای ایاب و ذهاب دانشآموزی و توجیه والدین.
9. تعامل مستمر با راهبران آموزشی، كارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش و پرورش.
10. حضور مستمر مدیر و كاركنان اجرایی مدرسه در محل كار در تمام روزهای كاری هفته در تمام و وضعیتها.
برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی
ملاحظات اجرایی دوره پیش دبستانی و ابتدایی:
- با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت كرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری و غیر حضوری از 15 شهریور ماه 99 با رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده آغاز خواهد شد.
- آموزشهای لازم عوامل اجرایی و آموزشی به ویژه معلمان و مربیان پیش دبستان برای روشهای متنوع ارائه خدمت تا قبل از آغاز سال تحصیلی به اتمام برسد. این آموزشها میتواند در بستر سامانه آموزشی دانشآموزان شاد به صورت متمركز انجام شود. ادارات كل آموزش و پرورش استانها و مناطق نیز می توانند آموزشهای تكمیلی در این زمینه داشته باشند.
- برنامه ریزی، نظارت و كنترل لازم برای ثبتنام دانشآموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات ارائه شده در سامانه آموزشی دانش آموز شاد توسط مدیر مدرسه انجام میشود.
- تغییر وضعیت مطابق با اطلاعیههای ستاد ملی مبارزه با كرونا در مورد هر منطقه صورت میگیرد؛ لذا شورای مدرسه متناسب با شرایط مدارس و دانشآموزان و نوآموزان و با تاكید بر جداول ذكر شده، نحوه تغییر وضعیت و ایفای وظایف و نقشهای جدید را مدیریت خواهد كرد.
- در تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و نوآموزان پیشبینیهای لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
- در وضعیت زرد و در صورت ضرورت، تقسیم دانشآموزان و نوآموزان یك كلاس به دو گروه به منظور رعایت فاصلهگذاری الزامی است، مدیر مدرسه موظف است دانشآموزان و نوآموزان هر كلاس را با توجه به مساحت كلاس و تعداد دانشآموز و نوآموز به گونهای توزیع كند كه حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتكلهای بهداشتی امكانپذیر باشد. بنابراین ممكن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانشآموزان و نوآموزان دایر باشند.
- كلاسهای درسی كم جمعیت و كلاسهای درس چندپایه به نحوی كه مغایر با پروتكلهای بهداشتی نباشد با تمام دانشآموزان تشكیل و آموزش حضوری به روال معمول برگزار شود. از سامانه شاد برای انجام فعالیتها و تكالیف درسی نوآموزان یا دانشآموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود.
- مدیران مدارس میتوانند به منظور مدیریت فاصلهگذاری فیزیكی در شرایط آموزشهای حضوری در وضعیت زرد یا توزیع متناسب زنگ تفریح در پایههای مختلف، تراكم دانشآموزان و نوآموزان را در رفت و آمد در حیاط مدرسه كاهش دهند.
- در وضعیت قرمز فعالیتهای آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روشها متناسب در تمام روزهای هفته انجام میشود. در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تكالیف و سایر فعالیتهای مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار مییابد.
- دستورالعمل تكمیلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی توسط معاونت آموزش ابتدایی تدوین و ابلاغ خواهد شد.
برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره اول و دوم متوسطه (نظری)
ملاحظات اجرایی دوره اول و دوم متوسطه:
- در صورت عدم امكان ارائه تمام یا بخشی از ساعات آموزش در فضای حقیقی معلمان موظف اند در سقف ساعات ابلاغ هفتگی خود تمام یا بخشی از آموزشها را در فضای مجازی ارائه كنند به جز دروس كارگاهی.
- حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه و فضای مجازی مطابق ضوابط مربوط انجام میشود.
- انجام وظایف و حضور و غیاب معلمان و كاركنان مطابق برنامه توسط مدیر و در مدرسه و فضای مجازی انجام میشود و گزارش های لازم به صورت ماهانه به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال میشود.
- با توجه به مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت كرونا مدارس میتوانند از ظرفیت روز پنجشنبه به منظور ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانشآموزان استفاده كنند.
- در همه روشهای اجرایی آموزش حضوری، غیر حضوری نیمه حضوری و تراكمی معلم مربوط دارای ابلاغ اعم از موظف و غیر موظف مكلف به رصد مستمر، مستندسازی و ثبت وقایع در سامانههای پیشبینی شده، كنترل و تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری دانشآموزان ارزشیابی، و... بوده و وظایف خود را تا پایان سال تحصیلی پیگیری میكند.
- ضروری است معلمان با انجام ارزشیابی آغازین در نخستین روزهای آموزش، برنامهریزی لازم را برای جبران كاستیهای احتمالی و تعیین نقطه شروع فعالیت آموزشی انجام دهند.
- مجموع ساعات برنامه ریزی شده، حضوری، نیمه حضوری، غیرحضوری و تراكمی معلمان نباید كمتر از ساعات تعهدها برای تدریس اعم از موظف و غیر موظف در هر هفته باشد.
- مدیران مدارس موظف اند در روشهای تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در فضای مجازی استفاده كنند.
- زمان هر جلسه آموزش غیر حضوری در فضای مجازی در دوره متوسطه 35 دقیقه است.
- ارائه فعالیتهای آموزشی و تربیتی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز مطابق مصوبات ستاد ملی مدیریت كرونا و مشابه مدارس روزانه است.
-با توجه به سیاستهای توسعه و آموزشهای مهارتی در دوره اول متوسطه توصیه میشود درس كار و فناوری و فرهنگ و هنر در برنامه هفتگی در یك روز ارائه شود و در حد امكان اجرای برنامههای آتی مهارت آموزی به شیوههای تراكمی تجمیعی در این زمینه مهیا شود.
- در وضعیت قرمز با توجه به ضرورت كوتاه شدن زمان آموزش در فضای مجازی مدارس نوبت اول شیفت صبح و مدارس نوبت دوم شیفت عصر میتوانند زمان آموزش دروس را مطابق جدول ذیل برنامهریزی كنند بدیهی است در هر حال برنامههای مدارس تغییری نخواهد كرد و فقط شروع پایان آموزش در چهار وقت توزیع شده و امكان توزیع بار ترافیكی و بهبود كیفیت را فراهم خواهد كرد.
- مدارسی كه برنامه هفتگی كلاسهای خود را بیش از سه زنگ تنظیم كرده باشند با تغییر در ساعت شروع فعالیت كلاسها و زمان استراحت ظرفیت لازم را برای اجرای آموزش فراهم كنند؛ به نحوی كه قبل از شروع زمان آموزش كلاسها در وقت دوم در هر نوبت، تدریس معلمان خاتمه یابد.
نحوه ارائه خدمات آموزشی، تربیتی
بر اساس ضوابط و دستورالعملها در مدارس غیردولتی نمونه دولتی، هیئت امنایی استعدادهای درخشان و مدارس شاهد ساعاتی علاوه بر ساعات تكلیفی جدول مصوب دروس در جدول دروس و پایهها و دوره ها ارائه میشود.
با توجه به شرایط:
1. چنانچه وضعیت استانها مناطق و نواحی در وضعیت سفید باشد مطابق ضوابط و مقررات در دستورالعملهای ابلاغی تشكیل كلاس تا سقف ساعات مجاز بلامانع خواهد بود.
2. در صورتی كه وضعیت استانهای مناطق و نواحی در وضعیت زرد قرار گرفته و امكان تشكیل كلاسها به صورت حضوری با رعایت پروتكلهای بهداشتی مجاز باشد به نحوی كه علاوه بر اجرای ساعات مندرج در جدول دروس پایه تحصیلی به صورت حضوری و غیر حضوری (به میزان مندرج در این دستورالعمل) شرایط اجرای فوق برنامه را نیز به دلیل تراكم پایین كلاسها یا گسترش زمان آموزش فراتر از ساعات مندرج در جدول دروس در برنامه هفتگی داشته باشد و شرایط اجرای فوق برنامه نیز از هر جهت مهیا باشد در صورت داشتن مجوز ارائه درس یا فوق برنامه، مدارس میتوانند با رعایت همه ضوابط و دریافت مصوبات لازم نسبت به ارائه دروس فوق برنامه در مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی، محتوای تكمیلی و كاپ سمپاد، مكمل و تقویتی در مدارس شاهد به صورت حضوری با رعایت ضوابط ابلاغی و ترتیبات مقرر در آخرین دستورالعملها حداكثر تا سقف ساعات مجاز اقدام كنند.
فوق برنامه ها چگونه خواهند بود؟
3. ارائه دروس فوق برنامه، محتوای تكمیلی و كاپ سمپاد، مكمل و تقویتی در فضای مجازی در هر سه وضعیت با رعایت شرایط زیر مجاز است:
-همه دروس به میزان ساعات تعیین شده در جدول دروس و با رعایت مفاد این دستورالعمل به صورت حضوری یا غیر حضوری در برنامه هفتگی قرار گرفته باشد و تدریس شود.
- در صورتی كه به دلیل ضرورت رعایت پروتكلهای بهداشتی در شرایط زرد كلاسها به دو گروه تقسیم شده میزان هزینه دریافتی از دانشآموزان از زمان قبل از تقسیم كلاس بیشتر نشود.
- ساعت اجرای فوق برنامه در درون برنامه هفتگی دانش آموزان قرار نمیگیرد مگر آنكه بر اساس ضوابط و دستورالعملهای قبلی ورود آن درس به داخل برنامه هفتگی مجاز بوده و مانعی نداشته باشد.
- در صورت مجاز بودن برای ارائه آموزش این دسته از دروس در فضای مجازی با رضایت دانشآموز و خانواده وی انجام شود.
تبصره :مدارسی كه بر اساس قوانین، ضوابط، اساسنامه تاسیس یا دستورالعملهای ابلاغی مجاز به ارائه فوق برنامه نبودهاند، نمیتوانند با استناد به مفاد این دستورالعمل اقدام به ارائه كلاس فوق برنامه درسی و غیر درسی كنند.
- در صورتی كه به هر دلیل تمام یا بخشی از ساعات تعیین شده جهت ارائه فوق برنامه و آموزشهای مكمل و نظایر آن كه مدرسه مجاز به ارائه آن بوده است در ضمن سال یا پایان سال تحصیلی ارائه نشود مدیر مدرسه موظف است هزینه دریافتی بابت آن را مسترد نموده و اسناد را در پرونده دانش آموز نگهداری كند.
برنامه آموزش و یادگیری در هنرستان های فنی و حرفه ای و كاردانش
در شرایط تغییر وضعیت از قرمز به زرد رعایت موارد زیر الزامی است:
1. مدیر هنرستان به منظور حفظ كیفیت فرایند یاددهی یادگیری در شرایط تغییر وضعیت قرمز به زرد، برنامهریزی ساعت هفتگی را به گونهای انجام دهد تا بین نوع ارائه آموزش به صورت حضوری و نیمه حضوری و حتی میزان ساعت ارائه آموزش در یك روز خلل و تداخلی صورت نپذیرد. این موضوع درس مشترك زمینه صنعت، دروس كارگاهی هشت ساعته، تخصصی كارگاهی هفت رشته خاص، شاخه فنی و حرفهای و استاندارد آموزش و مهارت شاخه كاردانش مورد تاكید است.
2. در شرایطی كه آموزش و ارزشیابی دروس كارگاهی هنرجویان به صورت تراكمی ضرورت یابد، اولویت با پایه دوازدهم خواهد بود و در این صورت اداره آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه موظف است هماهنگیهای لازم را انجام دهد.
3. زمان اجرای درس كار آموزی كارورزی در شرایط تغییر وضعیت از قرمز به زرد با مصوبه شورای مدرسه و تایید شورای كارآموزی كارورزی شهرستان، منطقه و ناحیه میتواند از تابستان پایه یازدهم تا پایان دی ماه سال آینده (سال 1400) به صورت حضوری و تراكمی (تجمیعی) با رعایت پروتكلهای بهداشتی انجام شود.
4. روشهای آموزش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شاخه كاردانش و فنی و حرفهای به طور خاص اعلام شده است.
در همه توافقات و قراردادها با ذینفعان ارائه كننده خدمات آموزشی و پشتیبانی در درون و برون هنرستان، دستگاههای متولی بخش غیر دولتی و خصوصی، جوار، وابسته و ...پیشبینی تغییر وضعیت و تبعات ناشی از آن وفق ضوابط قید و پذیرفته شود.
انتهای پیام