در شیوه نامه بازگشایی مدارس اعلام شده كه مدیران برای مواجهه با هرشرایطی آماده باشند و در این روند سیال هرروزی لازم بود وارد صحنه شوند.
مدیران مدارس برای مواجهه با هر شرایطی آماده باشند
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه هیچ فرد لازم التعلیمی نباید از چرخه آموزش و پرورش باز بماند گفت: در شیوه نامه بازگشایی مدارس اعلام شده كه مدیران برای مواجهه با هرشرایطی آماده باشند و در این روند سیال هرروزی لازم بود وارد صحنه شوند. اصل بر آموزش حضوری است اما آموزش با روش های دیگر هم هست تا هردانش آموزی در هرجایی بود حاضر و در كنارش باشیم.
به گزارش ایسنا، مرضیه مسگر زاده پیرو بیانات مقام معظم رهبری درباره عدالت آموزشی و برنامه های عملیاتی برای حركت به سمت عدالت آموزشی گفت: دو سیاست كلان در آموزش و پرورش وجود دارد كه از منظر عدالت آموزشی قابل بازبینی و توجه است. نخست دسترسی به فرصت برابر آموزشی و دوم سیاست كیفیت بخشی به آموزش و تربیت با اولویت مدارس دولتی است.
وی افزود: در سیاست اول لازم است بدانیم اولین موضوعی كه باید به آن توجه كرد این است كه هیچ فرد لازم التعلیمی نباید از چرخه آموزش و پرورش باز بماند.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه طبیعتا حساسیت های ویژه ای به ویژه در مناطق محروم وجود دارد و در بازماندگی از تحصیل نقش ایفا می كند گفت: اما درباره سیاست كیفیت بخشی باید گفت توجه به كیفیت آموزشی نیازمند توجه به چند مولفه است؛ نخست نیروی انسانی است كه كلیدی ترین بخش است. معلم نیروی حیات بخش آموزش است.
مسگرزاده افزود: دومین مولفه نقش مدیریتی مدرسه است اگر رهبری مدرسه از توان لازم برخوردار نشود تمام مولفه ها هم كنار هم جمع شوند، نمی توانند كیفیت را به درستی تضمین كنند.
وی با اشاره به اینكه موفقیت یك دانش آموز فارغ التحصیل، الزاما در گروی راهیابی به دانشگاه و كنكور نیست گفت: آموزش و پرورش را در شرایطی اداره می كنیم كه به جهت تامین نیروی انسانی در بحران به سر می برد. زمانی می توان از كیفیت سخن گفت كه امكان جذب نیروی با صلاحیت وجود داشته باشد. سیاست گذاران نظام ما به ویژه نمایندگان مجلس باید توجه كنند كه باید فضا برای جذب نیروی باصلاحیت باز شود.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش افزود: ما تقریبا از سال 77 به بعد دیگر جذب فراگیری در آموزش و پرورش نداشته ایم. راهكارهای مختلفی چون برگزاری آزمون استخدامی برای ورود نیرو انجام شده اما میزان ورودی با خروجی فاصله بسیار دارد. اكنون نیروی انسانی از طریق دعوت به كار بازنشستگان، سرباز معلمان و ... تامین می شود.
مسگرزاده با بیان اینكه باید دوره های آموزشی توان افزایی برای معلمان برگزار شود گفت: نیروی ورودی باید ارتقاء یابد.
وی افزود: چندسالی است كه یك برنامه جامعی در آموزش و پرورش تدوین شده و مراحل آزمایشی اش را طی كرده و امسال در الگوی بازمهندسی صورت گرفته اجرا خواهد شد كه تعالی مدیریت مدرسه است. انتظار می رود هر مدرسه ای به تنهایی با استفاده از استقرار یك سیستم بهبود مدیریت، فرایند ارتقای مدیریت آموزش را محقق كند.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش برنامه آموزش و پرورش در واكنش به اظهارات فانی مبنی بر اینكه آموزش و پرورش باید جایی باشد كه مردم هستند گفت: در شیوه نامه بازگشایی مدارس اعلام شده بود مدیران برای مواجهه با هرشرایطی آماده باشند و در این روند سیال هرروزی لازم بود وارد صحنه شوند.
وی افزود: اتفاقا می خواهیم جایی باشیم كه مردم هستند. از روش های مختلف استفاده می كنیم. اصل بر آموزش حضوری است اما آموزش با روش های دیگر هم هست تا هردانش آموزی در هرجایی بود حاضر و در كنارش باشیم.
وی در ادامه گفت كه همه صاحبنظران اذعان دارند پایه های هفتم تا نهم بسیار مهم است و برای آنكه بچه ها لذت بیشتری از آموزش ببرند باید آموزش عملی و تئوری را تركیب كنیم. طرح و برنامه های متوسطه اول چندسالی است در همین راستا دنبال می شود و از این منظر است كه باید آموزش نظری و عملی را با هم آمیخته كنند.
انتهای پیام