معاون وزیر ارتباطات تعبیر واژه شبكه ملی اطلاعات را با فیلترینگ و ایجاد محدودیت برای شهروندان، یك اشتباه بزرگ عنوان كرد وگفت: اینترنت اصلیترین خدمتی است كه روی شبكه ملی اطلاعات ارائه می شود.
به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی گفت: متاسفانه در برخی موارد واژه شبكه ملی اطلاعات با نوعی فیلترینگ، مسدودسازی و محدودیت برای شهروندان پیوند خورده است كه یك اشتباه بزرگ است. چون اینترنت به عنوان یكی از اصلی ترین خدماتی است كه روی شبكه ملی اطلاعات ارائه میشود.
وی با تاكید بر اینكه شبكه ملی اطلاعات ارائه دهنده خدمات متنوعی از جمله اینترنت یا شبكههای اختصاصی است گفت: شبكههای اختصاصی قاعدتاً خارج از اینترنت قرار دارند؛ برای مثال میتوان به شبكه اختصاصی دولت اشاره كرد كه محیطی است كه دستگاههای مختلف به یكدیگر متصل میشوند و به رد و بدل كردن اطلاعات میپردازند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینكه در چنین وضعیتی، نیاز به صیانت از دادههای شهروندان و حفظ محرمانگی دادهها وجود دارد، افزود: به هر حال بخش عمدهای از مكاتبات اداری را مكاتبات محرمانه تشكیل میدهند و این بخشی است كه آن را مشكلات فرهنگی شبكه ملی اطلاعات میدانیم.
وی با تاكید بر لزوم استفاده از تجهیزات داخلی در شبكه ملی اطلاعات گفت: در بعضی از شبكههای اختصاصی این نیاز وجود دارد كه به واسطه ایمنی و امنیتی كه نیاز است از محصول داخلی استفاده شود، حتی اگر این محصولات، كیفیت پایینتری نسبت به رقیب خارجی داشته باشند، در این زمینه میتوان به شبكه اختصاصی دولت اشاره كرد اما در برخی شبكهها مانند اینترنت چنین ضرورتی وجود ندارد و محصولاتی كه قابل رقابت با محصول خارجی هستند، میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، موانع موجود بر سر راه استفاده از تجهیزات تولید داخل در شبكه ملی اطلاعات را در دو بخش ارزیابی كرد و گفت: بخشی از این موانع شامل محیط عمومی میشود و بخشی نیز به نگاه و تجربه موجود در خصوص حمایت از تولیدكننده داخل بازمیگردد.
ناظمی تاكید كرد: در بسیاری مواقع، حمایت انجام شده صرفنظر از نگاه مزیت رقابتی یا نگاه به حیطه استفاده بوده كه منجر شده است، تمایل جدی به استفاده از این نوع تجهیزات وجود نداشته باشد و وجود تجربیات قبلی در نوع استفاده تاثیرگذار باشد. جنس این موانع را میتوان فناورانه و اقتصادی برشمرد.
وی راهكار موجود برای برداشتن موانع یاد شده را نوعی واقعگرایی دانست و گفت: زمانی میتوانیم كار خود را مثمرثمر پیش ببریم كه واقعگرایانه بدانیم، كدام محصول را با چه هدفی استفاده میكنیم. همان طور كه پیش از این به آن اشاره شد، بخشی از محصولات باید توانایی رقابت با تولیدكنندگان جهانی را داشته باشند و برخی خیر؛ لذا جای كاركرد این محصولات با یكدیگر متفاوت است.
به گفته معاون وزیر ارتباطات، در جاهایی كه محرمانگی و صیانت از دادهها حایز اهمیت است، از محصولاتی استفاده كنیم كه فاكتور امنیت در آنها مورد توجه قرار گرفته است. اما جایی كه خدمات عمومی در میان است، مانند اینترنتی كه مردم از آن استفاده میكنند، باید مزیت رقابتی حایز اهمیت باشد. لذا نباید فراموش كرد كه اختلاط یا جابجا قرارگرفتن این دو با یكدیگر، باعث عدم موفقیت در هر دو بخش خدمات عمومی و شبكههای اختصاصی میشود.