سرنوشت امتحانات دانش‌آموزان در كرونا

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش:«كماكان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها كه در سال‌های گذشته حضوری بوده مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، زیرا تاثیرگذار هستند.

1400/01/21
|
09:36
|

كنون از پیدا شدن سر و كله ویروس منحوس كرونا تقریبا بیش از یك سال می‌گذرد و این ویروس با جولان دادن در سرتاسر كشور توانسته به خواسته‌های خود برسد.
كرونا علاوه براینكه توانسته همه مشاغل و روزمرگی‌های مردم جهان را درهم آمیزد، همچنین توانسته نظام آموزشی كشور را در دانشگاه‌ها و مدارس دگرگون كند.
آموزش و پرورش بعد از پدیدار شدن این ویروس مهلك، توانست در مدت كوتاهی با راه‌اندازی شبكه دانش‌آموزی شاد، دانش‌آموزان را برای درس خواندن و جلوگیری از افت تحصیلی راهنمایی و هدایت كند؛ البته حضور مجازی دانش‌آموزان در این شبكه بزرگ هیچگاه حضور داشتن آنان را پشت نیمكت‌های مدرسه جبران نمی‌كند چراكه تمام مسئولان آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تاكید دارند كه آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود.
در كنار شبكه شاد، آموزش و پرورش تلاش كرد تا از طریق شبكه‌های آموزش، چهار سیما و معارف بتواند آموزش دانش‌آموزان را جلو ببرد همچنین از طریق ارسال درسنامه‌های آموزشی و خودآموز به مناطقی كه به اینترنت و وسایل هوشمند دسترسی ندارند، آموزش را دنبال كرد.
اما اكنون كه بعد از بیش از یك سال درگیری با ویروس كرونا، به فصل امتحانات نزدیك شدیم بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دغدغه چگونگی برگزار شدن امتحانات نهایی را دارند. آنان علاوه بر این دغدغه نگران سلامت فرزندانشان به ویژه در پیك چهارم كرونا هستند.‌
می‌دانیم كه سلامتی دانش‌آموزان جز اولویت‌های مهم و اساسی وزارت آموزش و پرورش و به ویژه وزیر آموزش و پرورش است، اما در دورانی كه كرونا با افزایش آمار مبتلایان به موج چهارم خود رسیده و توانسته بسیاری از مشاغل مهم و ضروری كشور را برای بار چندم به تعطیلی بكشاند، این نگرانی و دغدغه از سوی جامعه مخاطب دانش‌آموزی افزایش پیدا كرده است.
ترجیح ما این است كه دانش‌آموزان در یك آزمون هماهنگ حضوری شركت كنند، مگر آنكه وضعیت كشور این اجازه را به ما ندهد.
آقای محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت برگزاری آزمون‌های پایان سال گفت: «كماكان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها كه در سال‌های گذشته حضوری بوده مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، زیرا تاثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممكن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود.»
وی افزود: «بنابراین ترجیح ما این است كه دانش‌آموزان در یك آزمون هماهنگ حضوری شركت كنند، مگر آنكه وضعیت كشور این اجازه را به ما ندهد كه در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم. هر آزمونی را به ما اجازه دهند كه حضوری برگزار كنیم، برگزاری حضوری را ترجیح می‌دهیم، اما اگر با محدودیت‌های كرونایی مواجه شویم از روش‌های غیرحضوری برای برگزاری آزمون‌ها استفاده خواهیم كرد.»

دسترسی سریع