سرمایه گذاری 660 میلیون یورویی رنو در ایران

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع : شركت رنو در قرارداد جدید در فاز نخست حدود 660 میلیون یورو در بخش خودروسازی كشورمان سرمایه گذاری می كند.

1396/05/16
|
10:54
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، منصور معظمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یكشنبه شب شبكه دو سیما افزود: پس از برجام فرصتی فراهم شده است و صنعت خودرو هم توانست از این فرصت استفاده كند و با مشاركت شركت های صاحب برند جهان در كشور قرار است خودرویی را تولید كنیم كه هم از نظر قیمت و هم از نظر كیفیت مورد رضایت مردم باشد.
وی با بیان اینكه پارسال یك میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید كردیم، ادامه داد: برنامه امسال ما تولید یك میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو است و این نشان می دهد ما جزو خودروسازان مطرح هستیم.
معظمی با اشاره به اینكه حضور در بازار جهانی و صادرات خودرو موضوعی مهم است، گفت: از این بابت دچار مشكل جدی هستیم.
وی افزود: زمانی ما خودروساز هستیم كه به شبكه جهانی وصل باشیم و محصول ما در صحنه بین المللی خریدار داشته باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه برجام این فرصت را فراهم كرد، گفت: تاكنون 6 قرارداد نهایی شده است یكی قرارداد شركت ایران خودرو و پژو بود كه محصول آن وارد بازار شده است و دو محصول دیگر هم به تدریج و تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد.
وی گفت: شركت خودروسازی سیتروئن هم با شركت خودروسازی سایپا با مشاركت 50-50 قرارداد بسته است كه امسال محصولات آن وارد بازار می شود.
معظمی با اشاره به اینكه فردا قرارداد شركت رنو امضاء خواهد شد، افزود: شركت های ماموت، فولكس واگن و هیوندای و اسكانیا هم با بخش های خصوصی قرارداد بسته اند.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع با اشاره به اینكه كیفیت خودروی تولیدی داخل در مقایسه با گذشته بهتر شده است، افزود: به خودروسازان تاكید كرده ایم تا این كیفیت را افزایش دهند.
معظمی گفت: خودروهای تولیدی داخل با استانداردهای بین المللی و انتظارات مردم فاصله دارد.
وی با بیان اینكه قراردادهای خارجی موجب افزایش كیفیت خودروهای تولیدی داخل می شود، افزود: بر اساس قرارداد، 40 درصد متعلق به ایران و 60 درصد متعلق به رنو است.
معظمی اضافه كرد: این قرارداد در دو فاز است در فاز نخست، 150 هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم هم 150 هزار دستگاه كه در مجموع 300 هزار دستگاه خودرو در سال تولید خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه شركت رنو در فاز نخست حدود 660 میلیون یورو سرمایه گذاری می كند، گفت: نخستین تولید اواخر سال آینده وارد بازار می شود.
معظمی ادامه داد: فاز دوم این قرارداد از سال 2019 آغاز می شود و 3 سال طول می كشد اما هنوز نهایی نشده است زیرا محصولات جدیدی هستند.
وی گفت: از 40 درصد سهم ایران، 20 درصد متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و 20 درصد متعلق به شركت دیگر ایرانی است.
معظمی افزود: در این قرارداد مقرر شده است كه 30 درصد محصول شامل محصول و قطعه با مسئولیت رنو باید صادر شود.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در فاز یك دو محصول تولید می شود یكی نیو داستر و دیگری نیو سیمبُل كه طراحی آن ها در مرحله پایان است و پس از تحویل كارخانه كارهای اجرایی آغاز شده است.
معظمی افزود: بر اساس اصل 44 ، دولت می تواند در گروه دو 20 درصد سهم بازار را داشته باشد.
وی اضافه كرد: سازمان گسترش یك عضو هیئت مدیره در شركت ایران خودرو و یك عضو هیئت مدیره در شركت سایپا دارد كه با توجه به میزان تولید، حدود 8 و 6 دهم درصد سهم بازار را داریم و قانون تا سقف 20 درصد را اجازه داده است بنابراین اقدام ما خلاف قانون و اصل 44 نیست.
معظمی با بیان اینكه حدود 29 مجوز برای شركت های خودروسازی صادر شده است، گفت: آنها تحت هیچ شرایطی نمی توانند با این اوضاع و احوال در درازمدت ادامه حیات دهند و راهش این است كه با یكدیگر ادغام شوند.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مرحله نقش كاتالیزور را داشت و توانست سرمایه گذاری 660 میلیون یورویی را جذب كند.
معظمی با تاكید بر اینكه صنعت خودرو بدون قطعه ساز معنی ندارد، گفت: 1200 قطعه ساز در كشور داریم و از این تعداد كمتر از 50 قطعه ساز بزرگ هستند.
وی افزود: نمایندگان مجلس هر لحظه اراده كنند قرارداد در اختیار آنها قرار داده می شود اما نباید منتشر شود و در هیچ جای جهان هم قرارداد را منتشر نمی كنند.
معظمی اضافه كرد: در این قراردادها دیده شده است كه قطعه سازان داخلی را تقویت كنند تا به قطعه سازان جهانی وصل شوند.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در قرارداد رنو 15 قطعه ساز داخلی در كلاس رنو هستند و در قرارداد دیده شده است كه این تعداد باید به 50 قطعه ساز برسند و از آخرین فناوری ها برخوردار شوند.
معظمی با بیان اینكه یكی از وظایف شركت های بین المللی كه با ما همكاری می كنند تقویت خودروسازان داخلی است، افزود: سهم ایران از 40 درصد داخلی سازس در ظرف یك و نیم سال به 60 درصدمی رسد.
وی با بیان اینكه بر اساس قرارداد جدید شركت رنو حدود سه هزار نفر به طور مستقیم شاغل می شوند، گفت: هاب تحقیق و توسعه رنو در ایران قرار می گیرد و قرار نیست بازار خودمان را در اختیار شركت های خارجی قرار دهیم.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: تربیت مدیر و نیروی انسانی هم انجام می شود و در دور نخست مدیرعامل از شركت رنو و رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و معاونان مدیران از داخل ایران است.
معظمی با اشاره به اینكه قرارداد رنو پارس قرارداد خوبی نبود، گفت: در قرارداد جدید ساخت گیربكس و شاسی دیده شده است.
وی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردادی را هم با بلژیك بسته است تا بتوانیم گیربكس دستی را به اتوماتیك تبدیل كنیم.
وی گفت: در قرارداد به بحث تعرفه ها اشاره ای نشده است.
معظمی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حدود 24 تفاهمنامه داشته است كه از این تعداد 9 تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شده است و در همه آنها سرمایه گذاری خارجی و ورود سرمایه و فناوری دیده شده است و این اقتصاد مقاومتی و با نگاه برون گراست.

دسترسی سریع