رئیس قوه قضائیه گفت: مشاركت فرهنگیان برای افزایش دانش حقوقی دانشآموزان یكی از عرصههای همكاری میان قوه قضائیه و آموزش و پرورش است.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر كشور، با تاكید بر تكریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، گفت: حرمت مراكز آموزشی و فعالان آن اعم از دانشآموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود همانطور كه حریم خصوصی آنها نیز باید حفظ گردد.
وی افزود: شكستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مركز آموزشی و دانشآموز باشند؛ در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از كسی ضایع نشود؛ خُب چه كنیم كه هم حرمت معلم و، دانش آموز و حریم خصوصیاش حفظ شود و هم حقی از كسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چارهاندیشی كرد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به ورود ضابطین برای بازداشت محكومین به داخل مدرسه گفت:بر قوه قضائیه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاههای امنیتی فرض است كه حرمت و حریم مراكز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این خصوص نیز اماده شنیدن پیشنهادات هستیم.
وی با اشاره به عرصههای گسترده و فراخِ تعامل و همكاری میان نهاد قضا و نهاد آموزشوپرورش در كشور، گفت: مشاركت فعالانه معلمان و فرهنگیان در راستای افزایش سطح دانش حقوقی و قضایی دانشآموزان و والدین آنها، یكی از عرصههای تعامل و همكاری میان نهاد قضا و نهاد آموزشوپرورش است؛ شما معلمان و فرهنگیان میتوانید دانشآموزان را با حقوق و تكالیف اجتماعی و شهروندیشان آشنا كنید تا از این طریق از وقوع تخلف و جرم پیشگیری به عمل آید البته معلمان و فرهنگیان باید در مقام آموزشِ حقوق و قضا به دانشآموزان، نسبت به حیطههای قانونی عنایت و اِشراف داشته باشند
محسنی اژهای افزود: مقولهی «ترك فعل» شقوقِ مختلفی دارد؛ یك ترك فعل، منجر به جرم میشود و یك ترك فعل نیز مستلزم جرم است و مستقلاً جرم محسوب نمیشود؛ در این موارد حتماً قوه قضاییه باید ورود و برخورد قانونی كند؛ یك نوع ترك فعل هم وجود دارد كه سبب تضییع امور میشود، این ترك فعل ممكن است جرم نباشد، اما از باب حقوق مدنی میتوان به آن رسیدگی كرد.
وی ادامه داد: باید دید شخصی كه ترك فعل كرده، آیا قدرت اجرایی داشته یا خیر؟ بعضاً یك مدیر یا مسئول میخواهد كاری را انجام دهد، اما امكانات آن را ندارد؛ لذا باید به این نكته نیز توجه شود؛ علیایحال، لفظِ «ترك فعل» بسیار در حال مطرح شدن در جامعه است، بدون آنكه ابعاد و شقوق آن تبیین شود؛ شما معلمان و فرهنگیان در این زمینه میتوانید اثرگذار باشید.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به پروندههایی كه در دیوان عدالت درخصوص معلمان و آموزشوپرورش مطرح است، گفت: وزارت آموزشوپرورش نمایندگانی را معرفی كند تا به پیگیری دادخواستهایی بپردازند كه درخصوص مقولات مرتبط با آموزشوپرورش، تسلیمِ دیوان عدالت اداری میشوند؛ حجتالاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان نیز نسبت به این موضوع و رفع مسائل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.
وی افزود: طبق گزارشات سازمان بازرسی كل كشور، جهتگیری اقدامات این سازمانِ نظارتی، همواره در راستای تأمین منافع وزارت آموزشوپرورش بوده است؛ سازمان بازرسی در موارد متعددی، پیگیرِ قوانین و بخشنامههای معطلماندهی حوزه آموزشوپرورش بوده است و مكاتبه این سازمان با مجلس در رابطه با رتبهبندی معلمان، اقدامی اثرگذار در این حوزه بوده است اما هر مقدار از قوانین در حوزه كاری آموزشوپرورش كه اجرا نمیشوند و یا به نحو مطلوب اجرا نمیشوند را به سازمان بازرسی برای پیگیری معرفی كنید.
رئیس قوه قضائیه گفت: بدون تردید حوزه همكاری و تعامل آموزشوپرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز بسیار گسترده و مبسوط است؛ حضور قضات و حقودانان در مدارس، با هدف ارتقای آگاهیهای حقوقی و قضایی دانشآموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهكارهای پیشگیری از وقوع جرم در میان قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، اعم از دانشآموزان، اولیای آنها، معلمان، فرهنگیان و خانوادههایشان، اقدامی اثرگذار است؛ همچنین حضور دانشآموزان و معلمان در محاكم قضایی و یا جلسات هیئت عمومی دیوان عالی و یا دیوان عدالت اداری در چارچوب ضوابط، امری بلاملانع و نافذ و مفید است.
وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجهیز هنرستانها از طریق عواید و منابع حاصل از اموال تملیكی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، اما چنانچه قوه قضائیه بتواند كمكی ارائه دهد، حتماً دریغ نخواهیم كرد چرا كه همانطور كه تاكید كردم ما هزینهكرد در آموزشوپرورش را به مثابه سرمایهگذاری تلقی میكنیم.