رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهردار تهران: حركات گسل فعال است و احتمال وقوع زلزله شدیدتری در تهران وجود دارد و باید برای آن آمادگی داشت.
زلزله خبر نمیكند؛ باید تاب آوری را افزایش داد
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهردار تهران: حركات گسل فعال است و احتمال وقوع زلزله شدیدتری در تهران وجود دارد و باید برای آن آمادگی داشت.
زلزله خبر نمی كند اما باید تاب آوری را افزایش دادبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضا كرمی محمدی درباره تحلیل پس لرزههایی كه در پی زلزله بامداد جمعه تهران رخ داد افزود: هیچ روش و تحقیقاتی برای اینكه نشان دهد، میتوان پیشبینی از لرزهخیزی داشت، وجود ندارد و تنها چیزی كه میبینیم، حركات گسل و فعال بودن آن است كه این احتمال را نشان میدهد، امكان وقوع زلزله شدیدتری وجود دارد و باید برای آن آمادگی داشت، اما اینكه بگویم این پسلرزهها منجر به زلزله قویتری میشود یا خیر را نمیتوان تایید و نه میتوان تكذیب كرد.
او با بیان اینكه آمادهباش سه روزهای كه در پی زلزله بامداد جمعه تهران اعلام شده بود، برداشته شده است، گفت: آنگونه كه در سه روز ابتدایی بعد از زلزله قرار داشتیم، در حالت آماده باش نیستیم، اما به لحاظ ذهنی اكنون همه آماده هستند و به طور كلی آمادگی وجود دارد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال كه بنابراعلام سخنگوی شورای شهر تنها ده درصد مردم تهران آموزشهای مرتبط با مقابله با زلزله را دیدهاند، در چنین شرایطی برنامه آموزش شهروندی چقدر سرعت خواهد گرفت، اظهار داشت: این مساله به یك تصمیم كلیتر نیاز دارد. بارها در جلسات مختلف اعلام كردیم كه صدا و سیما باید خیلی جدیتر در بحث آموزش مردم وارد شود. ما با صدا و سیما حتی قرارداد نیز بستهایم و شهرداری در حد مقدورات كار خود را انجام میدهد، اما صدا و سیما باید بیشتر روی این موضوع فعال شود و یك بخش ویژه آموزشی را در لیست برنامههای خود قرار دهد تا ارتقا دانش مردم راحتتر و ارزانتر انجام شود و آنها آموزشهای لازم حین وقوع و پس از زلزله را ببینند.
او ادامه داد: این كه میگویند ده درصد مردم آموزش دیدهاند نیز بالا است، چرا كه آموزشها خیلی كم است. وقتی مردم در هنگام وقوع زلزله اینگونه به خیابانها میریزند و آمادگی ندارند و از طرفی مسئولان نیز در اطلاعرسانی به مردم نگران هستند با این وضعیت چیزی درست نمیشود. از یك طرف خطر زلزله وجود دارد و از طرف دیگر آموزش هم نمیدهیم و صبر میكنیم تا یك بحران دیگر اتفاق افتد و این همان سیستم مدیریت بحران قدیمی و پنجاه سالهای است كه در پیش گرفتهایم.
كرمی محمدی از طرفی به رشد استفاده شهروندان از نرم افزار شهر آماده نیز اشاره كرد و گفت: تا زمان وقوع زلزله تهران كمتر از هزار نفر از شهروندان اپلیكیشن شهر آماده را نصب كرده بودند كه این آمار اخیرا به 30 هزار ثبت رسیده است.
وی درخصوص اظهارات معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی كرونا كلانشهر تهران مبنی بر روند افزایشی شیوع كرونا در تهران و اعمال قرنطینههای شدیدتر گفت: ما تابع تصمیمات ستاد مبارزه با كرونا هستیم، اما آمار ابتلا در تهران مقداری بیشتر شده است و احتمال اینكه بالاتر برود نیز با توجه به بازگشاییهای ده روز گذشته وجود دارد.
او با بیان اینكه با بازگشایی مدارس به طور كامل و دانشگاهها نیز این احتمال وجود دارد كه شاهد افزایش روند بیماری در تهران باشیم، گفت:، اما در مجموع به نظر میرسد، اقدامات ما موثر بوده است.
كرمی محمدی با بیان اینكه به ستاد مبارزه با كرونا اعلام كردیم، تمام خدمات شهرداری در اختیار این ستاد گفت: سه سوله مدیریت بحران به عنوان نقاهتگاه در حالت تجهیز مانده بود كه هنوز نیز تجهیز است و این در حالی است كه از دو سوله استفاده نمیشود و یكی از آنها هم خیلی كم استفاده میشود. هر كار دیگری هم كه لازم باشد انجام میدهیم، اما مساله كرونا نیز مانند زلزله است و كسی خیلی نمیداند كه قرار است چه اتفاقی رخ دهد، بنابراین یك آمادهباش كلی وجود دارد.
او در خصوص پیشنهاد شناورسازی ساعات ادارات با توجه به احتمال حضور طولانی مدت كرونا در كشور و گرههای ترافیكی و شلوغی كه در پایتخت ایجاد كرده است، گفت: ما اكنون با چند مشكل مواجه هستیم؛ اول اینكه ممكن است شیوع كرونا در كشور طولانی شود و از طرفی عدم اجرای طرح ترافیك نیز ترافیك و آلودگی هوا را تشدید میكند و در نتیجه عواقب مختلفی در این مساله وجود دارد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ادامه داد: طولانی شدن لغو طرح ترافیك عواقب دیگری را بر مسالهای كه اكنون با آن روبرو هستیم، اضافه میكند و چندین مشكل دیگر ایجاد میشود كه یكی از مشكلات جدی آن هم كاهش منبع درآمدی شهرداری است و طولانی شدن آن به بخش حمل ونقل ضربه بدی وارد میكند.
كرمی محمدی افزود: شناورسازی ساعات ادارات برای همیشه خوب است و اگر از این فرصت استفاده و یك طرح منطقی ارائه شود كه به صورت دائمی قابل اجرا باشد با توجه به شرایط پیچیده ترافیكی، حمل و نقلی و آلودگی هوای تهران اتفاق خوبی است.
او همچنین در خصوص اضافه شدن 200 هزار نفرظرفیت جدید حملونقلی همزمان با لغو طرح ترافیك كه در واقع به تعبیری افزودن ظرفیتهای لوكس است، چرا كه برای همه شهروندان امكان پرداخت هزینه تاكسیهای اینترنتی و آژانس وجود ندارد، گفت: در اروپا روی این مساله كار كردند و سیستمهای مختلف در قالب یك طرح یكپارچه به نام "مس" در حال اجراست.
در این طرح همه مدهای حمل ونقل دولتی نشده است، بلكه منافع بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است، اما همه مدها یكپارچه شدهاند تا سیستم حمل و نقل بداند چه كار میكند. این جدا بودن مدهای حمل و نقلی باعث شده است كنترل شیوه رفت و آمد مردم سخت شود، در حالی كه در اروپا پس از شیوع كرونا یكپارچه كردن سیستم حمل و نقل دولتی و خصوصی به عنوان یك اقدام موثر مدنظر قرار گرفت تا مردم كمتر متضرر شوند و آسیب ببینند.